Persbericht Jellinek: Onderzoek onder coffeeshopbezoekers

Antenne 2009: onderzoek onder coffeeshopbezoekers

Onder het publiek in coffeeshops wordt stevig geblowd. Vaak vinden ze zelf ook dat ze te veel en te vaak blowen. Zij gebruiken echter nauwelijks harddrugs. Dit blijkt uit de Antenne monitor, die jaarlijks door de Universiteit van Amsterdam in opdracht van Jellinek Preventie wordt uitgevoerd.

Coffeeshopbezoekers
Bij de survey onder coffeeshopbezoekers is niet speciaal gezocht naar stevige blowers, maar deze zijn onvermijdelijk oververtegenwoordigd in de steekproef, omdat zij nou eenmaal vaker in een coffeeshop komen. In totaal zijn 266 bezoekers ondervraagd, met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar. Bijna al deze coffeeshopbezoekers blowen (94%), waarvan de meesten ook dagelijks. Gemiddeld gaat het om een kleine 4 joints per dag. De avonduren zijn het favoriete tijdstip om te blowen, maar een vijfde steekt ook
's middags wel een joint op en een even groot deel doet dit (ook) 's morgens al. Ruim driekwart blowt riskant en rookt dus dagelijks of meerdere dagen per week meer dan 1 joint. Zes op de tien blowers denken zelf weleens dat ze te veel of te vaak blowen, maar ruim driekwart van hen heeft geen behoefte aan hulp. Ondanks dat er vaak en veel geblowd wordt, is de psychische problematiek nauwelijks groter dan bij de algemene bevolking. Ruim driekwart is psychisch gezond en bij slechts 5% is er sprake van mogelijke depressie. Het harddruggebruik onder de coffeeshopbezoekers wijkt niet af van de cafébezoekers in Amsterdam: 6% heeft onlangs ecstasy gebruikt en 5% cocaïne. Het gebruik van deze middelen is bovendien in de afgelopen jaren sterk gedaald.

Middelengebruik (laatste maand) coffeeshopbezoekers 1990-2009
|             |1990         |1994         |2001         |2009         |
|Cannabis     |90%          |76%          |88%          |94%          |
|Tabak        |92%          |75%          |86%          |74%          |
|Alcohol      |84%          |78%          |89%          |71%          |
|Ecstasy      |9%           |30%          |23%          |6%           |
|Cocaïne      |15%          |21%          |19%          |5%           |
|Amfetamine   |7%           |4%           |5%           |2%           |

Uitgaansleven en drugs

Uit de kwalitatieve panelstudie in het Amsterdamse uitgaansleven blijkt dat het rookverbod heel verschillend wordt ervaren: van pragmatisch tot streng. Een groeiende groep uitgaanders heeft maling aan de regels. Hoewel desondanks in grote lijnen sprake is van een aanhoudende daling in (dagelijks) roken, zien we ook een continuering van hoge alcoholconsumptie, zij het dat de keuze nu vaker dan in voorgaande jaren valt op minder dure drankjes. Het alcoholaanbod draait allang niet meer om wijn en bier alleen, maar sterke en chique alcoholsoorten worden vanwege een krapper budget minder besteld.
Er lijkt voorzichtig sprake van een kentering in het gebruik van cocaïne, waardoor de trend stabiel tot licht dalend is. De uitgaanders, vooral jonge trendsetters (20-24 jaar), tonen zich minder ontvankelijk voor cocaïne. Waarom zoveel geld betalen als je van amfetamine langer profijt hebt op feesten?
Ecstasy beleeft een onrustige periode op de gebruikersmarkt. In het uitgaansleven is de status van ecstasy door de onbetrouwbare kwaliteit gedaald ten gunste van andere middelen. De Amsterdamse amfetaminemarkt wint aan invloed. Onder kleine groepen gebruikers zitten ook GHB, ketamine en lachgas in de lift. De weerstand tegen mateloos gebruik neemt toe. Krachtiger dan in voorafgaande jaren doen gebruikers een groter appèl op elkaars eigen verantwoordelijkheid.
Weliswaar blijft in vergelijking met het vorige decennium 'nieuwe nuchterheid' het dominante adagium wat betreft partydrugs, maar er zijn ook tekenen van een 'nieuwe wildheid' bij een volgende generatie van jonge trendsetters.

Preventie

Op basis van de gesignaleerde trends in Antenne Amsterdam 2009 zal Jellinek Preventie waar nodig haar interventies aanpassen en nieuwe ontwikkelen.
Alcoholgebruik in het uitgaanscircuit verdient nog steeds grote aandacht. Via vele kanalen is informatie beschikbaar over (de risico's van) drank en andere drugs. In het uitgaanscircuit krijgen bezoekers via peer-educators informatie en een persoonlijk advies om de risico's te verminderen. In het speciaal onderwijs, jongerenwerk en jeugdzorg verzorgen peer-educators groepsvoorlichtingen over alcohol en cannabis en voeren zij de Cannabisshow uit. Op internet (jellinek.nl) kunnen consumenten de mate van hun gebruik testen. Degenen die zich in de risicozone bevinden, kunnen vervolgens aan de slag met zelfhulpprogramma's om hun gebruik bij te stellen.
Voor het personeel van coffeeshops is een training beschikbaar om riskant gebruik te verminderen. Ook wordt er aan hen gratis voorlichtingsmateriaal ter beschikking gesteld.

De Antenne monitor bestaat uit een kwalitatieve panelstudie, waarin fanatieke stappers en professionals in het Amsterdamse uitgaansleven worden geïnterviewd. Daarnaast wordt elk jaar een kwantitatieve survey uitgevoerd onder verschillende risicogroepen. In 2009 waren dat bezoekers van Amsterdamse coffeeshops.



Ingezonden persbericht