Ondernemers en Bedrijven MKB leren zelf hun PR te doen


Trix Vertogen introduceert PR Cursus via telefoon en internet voor ondernemers die publiciteit willen in online en offline media

VENLO, 20100701 -- Op 13 juli 2010 start de telecursus `PR voor Ondernemers en Bedrijven in het MKB'. Ondernemers krijgen instrumenten aangereikt om met hun bedrijf in de media te verschijnen. Tijdens de cursus leren deelnemers van PR-expert Trix Vertogen hoe zij hun bedrijf in online en offline media het beste kunnen profileren. Het bijzondere aan deze cursus is dat zij vanaf elke locatie kan worden gevolgd, omdat lessen via telefoon en internet worden gegeven. Dat scheelt enorm veel reistijd. In Nederland is dit een nieuwe vorm van educatie, die is overgewaaid uit de Verenigde Staten.

Voor cursisten is het lekker handig, want het enige wat je nodig hebt is een computer met internetverbinding en een telefoon. In de VS is het al jaren de gewoonste zaak van de wereld dat je vanaf een afgelegen dorp in Texas `inbelt' naar een telecursus in LA, New York of waar dan ook.

PR voor het MKB
Vertogen heeft het initiatief genomen voor de cursus om zelfstandigen te helpen met hun PR, omdat zij van ondernemers en bedrijfseigenaren veelvuldig te horen kreeg dat ze graag in de media willen komen maar niet weten hoe. Het inhuren van een PR-bureau is vaak geen optie, omdat dit boven hun budget ligt. Het gevolg is dat MKB-bedrijven public relations niet opnemen in hun marketingstrategie, waarmee ze kansen laten liggen om met PR een sterk merk op te bouwen.

Opzet PR Cursus
De cursus duurt 9 weken en vindt plaats op dinsdagochtend. Deelnemers bellen naar een speciaal telefoonnummer en krijgen toegang tot de les van ca. 75 minuten. Na elke les krijgen deelnemers de MP3-opname toegestuurd, evenals werkboekjes, voorbeelden, templates en volledige transcripties van de lessen. Ook is er persoonlijke begeleiding bij het creëren van een PR-strategie, samenstellen van medialijsten, vinden van interessante invalshoeken, schrijven van persberichten, werken aan online zichtbaarheid, gebruik van social media en zoekmachine-optimalisatie van hun website.
Deze nieuwe vorm van lesgeven heeft meer effect dan de traditionele manier van klassikale lessen, omdat cursisten beter geconcentreerd zijn op de geboden informatie, de lessen compact en intensief zijn en de herhalingsfactor optimaal is. Werkelijke opbouw van kennis en vaardigheden zit `m namelijk in de herhaling en in dingen zelf toepassen.

Elke ondernemer heeft een verhaal
"In de afgelopen jaren heb ik honderden ondernemers gesproken die allemaal een interessant verhaal hebben: over hun bedrijf, passie, visie, nieuwe diensten of producten, innovatieve ideeën... En bijna niemand doet iets aan PR maar iedereen wil wel graag in de bladen staan of op de juiste websites. Veel bedrijven adverteren wel maar zien dat vaak als `verplichte kost', terwijl ze ook op andere manieren de publiciteit kunnen opzoeken. Hoe ze dat kunnen doen laat ik zien in deze cursus", aldus Trix.

Op www.prcursus.com is meer informatie te vinden over deze zomercursus. Ook kan men zich hier direct inschrijven of een brochure aanvragen.

Over Trix Vertogen
In 2002 richtte Trix het bedrijf Newzone Communicatie en PR (www.newzone.nl) op, om bedrijven te helpen met hun publiciteit, communicatie en marketing. In 2007 begon zij haar ezine `Profitable PR', waarin zij tips geeft over tekstschrijven, PR en ondernemen. Trix adviseert over productintroducties, klantenbinding, prijsstellingen, creëren van dienstenpakketten en het genereren van publiciteit in allerlei vormen. Zie www.prcursus.com en www.newzone.nl.





Ingezonden persbericht