Ingezonden persbericht


KvK wint bodemprocedure tegen Kantoor voor Klanten Daders persoonlijk aansprakelijk gehouden in acquisitiefraudezaak

Kamer van Koophandel Nederland heeft de bodemprocedure tegen Kantoor voor Klanten gewonnen. De rechtszaak was aangespannen naar aanleiding van een grootscheepse acquisitiefraude. Frans van Steenis, directeur Kamer van Koophandel Nederland: 'De rechtszaak was vooral een principiële kwestie tegen een plaag die Nederlandse ondernemers al jaren teistert. Regelmatig worden ondernemers geconfronteerd met valse facturen van malafide bedrijven.' Het is tot nu toe nauwelijks mogelijk geweest om de natuurlijke personen aansprakelijk te stellen omdat zij zich verschuilen achter BV's en andere rechtspersonen. Hierdoor ontlopen de daders veelal hun straf en kan de schade niet worden verhaald.

Unicum in rechtspraak

Van Steenis: 'De overwinning op Kantoor voor Klanten is een unicum in de Nederlandse rechtspraak omdat het is gelukt om de daders veroordeeld te krijgen voor àlle schade en juridische kosten. Deze lopen op tot bijna een half miljoen euro. Ondernemers mogen nooit meer de dupe worden van organisaties zoals Kantoor voor Kanten. Wij hopen dat als gevolg van deze uitspraak mensen die rijk willen worden over de rug van ondernemers zich realiseren dat zij voortaan ook als privé persoon aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de schade.'

Achtergrond

Eind 2008 zijn op naam van Kantoor voor Klanten, die zichzelf gemakshalve had afgekort tot KvK, ongeveer 350.000 facturen verstuurd aan ondernemers in Nederland. Daarin werd gevraagd om betaling van 149 euro. In totaal wilde Kantoor voor Klanten 1,4 miljoen ondernemers een dergelijke factuur sturen. De factuur leek sterk op de jaarlijkse factuur van de Kamer van Koophandel onder andere door gebruik van een gelijkend logo en opmaak. Kantoor voor Klanten stuurde deze factuur - naaar eigen zeggen - voor opname in een bedrijvengids. Daaarnaast lanceerden zij een website genaamd www.kvkhandelsregister.nl. Door veel inspanning van de Kamer Van Koophandel en met hulp van derden is voorkomen dat ondernemers massaal tot betaling van de facturen aan Kantoor voor Klanten zijn overgegaan. Dit o.m. door snel de bankrekening waarop moest worden betaald, te blokkeren (zodat betaling onmogelijk was) en door reeds betaalde bedragen door de bank te laten storneren.


Noot voor redacties