Mobiliteit verduurzamen door het systeem van de kilometerheffing sterk te vereenvoudigen
Rabobank maakt eigen autoleaseregeling nog 'groener'
Vandaag vond het door de Rabobank georganiseerde congres 'Duurzame Mobiliteit van Olympische Kwaliteit' plaats over de toekomst van duurzame mobiliteit. Vele prominenten gaven hun visie over hoe het mobiliteitslandschap in Nederland er uit zou kunnen zien in het jaar 2028.
Een van de manieren om mobiliteit te verduurzamen, is het invoeren van de kilometerheffing. De recent voorgestelde heffing is, door een uitgebreide differentatie aan te brengen naar plaats, tijd en milieukenmerken van de auto, zo complex dat het voor de gemiddelde automobilist moeilijk nog te bevatten is. Willem de Jager, scheidend' adjunct-directeur Duurzame Mobiliteit van Rabobank Nederland, deed het voorstel dit systeem sterk te vereenvoudigen en te combineren met de ervaringen uit de eerdere spitsmijdprojecten, waarbij de automobilist die met zijn auto buiten de spits blijft, wordt beloond.
Door de differentiatie naar plaats eruit te halen, waardoor het in de perceptie van het publiek privacy gevoelige GPS-kastje vervalt, neemt de acceptatie toe. Dit leidt bovendien tot lagere kosten, een wens van de Tweede Kamer. Basis voor de kilometerprijs zou een vast bedrag moeten zijn, dat lager is naarmate de auto schoner is. De automobilist die buiten de spits rijdt, krijgt een substantiële dalurenkorting. De automobilist wordt in het systeem dat De Jager schetst zelf verantwoordelijk voor zijn betaling, waarvoor hij een contract afsluit met een serviceprovider. Volgens De Jager een eerlijk systeem, dat bovendien bijdraagt aan minder files en een aanmerkelijke CO2-reductie. Hij pleit voor gefaseerde invoering op basis van vrijwilligheid.
Groenere autoleaseregeling
Rabobank, zelf in de voorbereidingen voor Anders Betalen voor Mobiliteit betrokken bij verschillende spitsmijdprojecten, spreekt deze bottom-up benadering aan en heeft een volgende stap gezet in het nog 'groener' maken van haar eigen autoleaseregeling.
De door Rabobank in 2005 als een van de eerste grote werkgevers van Nederland geïntroduceerde 'groene' A, B, en C-labels zijn vervangen door normen, gebaseerd op de werkelijke CO2-uitstoot. De nieuwe leaseregeling levert een flinke bijdrage aan de CO2-reductiedoelstellingen van de Rabobank. Eind 2013 wil de bank 20% CO2 per FTE bespaard hebben ten opzichte van eind 2008. De nieuwe regeling zal naar verwachting een CO2-reductie opleveren van gemiddeld 10% per nieuwe lease-auto. Bovendien zal de absolute CO2-norm meedalen met de technologische vooruitgang die in de auto-industrie wordt behaald.
De nieuwe regeling stimuleert tevens de keuze voor kleinere en zuinigere auto's. Als de medewerker kiest voor een auto binnen het leasebudget -inclusief bijbehorende CO2-uitstoot- van minimaal 1 functiegroep lager, krijgt hij de helft van het verschil met het toegestane leasebudget maandelijks bruto uitgekeerd. Leaserijders beschikken ook over een NS Businesscard waarmee zij kunnen kiezen voor de trein als vervoermiddel. In 2009 werd op die manier 5,4 miljoen treinkilometers afgelegd door Rabobank-medewerkers. Daarnaast worden medewerkers vanuit het programma 'Rabo Unplugged' gestimuleerd om buiten de spits reizen en thuis te werken. Medewerkers krijgen daardoor een grotere flexibiliteit om plaats- en tijdonafhankelijk te werken.
'Willem de Jager verlaat de Rabobank per 1 juli 2010 vanwege het bereiken van de persioengerechtigde leeftijd. Hij blijft zijn enorme ervaring op het gebied van duurzame mobiliteit inzetten als directeur van Stichting Telewerkforum.
---
Vragen Persvoorlichting Rabobank Groep:
Rabobank Nederland
Rabobank Nederland