Ingezonden persbericht


DISNEY XD OPNIEUW NUMMER 1 KIDSZENDER

Hilversum, 1 juli 2010
Disney XD is in juni opnieuw marktleider*. Met bijna 5% verschil ten opzichte van de concurrentie is Disney XD ook deze maand de marktleider in de doelgroep 6 tot 12-jarigen met 26,2%. Daarnaast is de nieuwste kidszender ook marktleider in de doelgroep 13 tot 19 jaar en met afstand de winnaar bij jongens van 8 tot 12 jaar.

De best bekeken film is Toy Story 2 die in de doelgroep jongens van 8 tot 12 jaar zelfs een marktaandeel van 54,6% behaalde. Ruim 90.000 jongens volgden de avonturen van Woody en Buzz. De best bekeken serie is de speciaal voor Disney XD ontwikkelde serie Zeke and Luther op de voet gevolgd door de animatieserie Phineas and Ferb en de avonturen van de tweeling Zack & Cody.

Sinds 22 juni is Disney Channel in Vlaanderen analoog te ontvangen. Direct in de eerste week haalde de zender haar hoogste marktaandeel** en behaalt de derde positie te, net achter Ketnet en EEN, maar voor de overige kidszenders. Best bekeken series zijn My Camp Rock, Stoked en Sonny with a Chance. Ook in Nederland doen deze series het uitzonderlijk goed. Best bekeken film van Disney Channel in Nederland is Princess Protection Program dat een marktaandeel haalt van 12,4%.

Disney Channel en Disney XD vormen samen Disney Channels Benelux en zijn onderdeel van The Walt Disney Company. Disney XD is dé televisiezender voor stoere jongens en meiden van 6 tot 14 jaar. De zender is sinds 1 januari dagelijks te zien van 06.00 s ochtends tot 18.00 's avonds en online op www.disneyxd.nl. Daarnaast is Disney XD ook 24 uur digitaal te ontvangen via UPC op kanaal 503. Disney Channel is sinds 3 oktober gratis te ontvangen voor alle UPC-abonnees. Daarnaast is Disney Channel sinds 22 juni ook analoog in Vlaanderen te ontvangen in 2,6 miljoen huishoudens via Telenet.

*Bron: Stichting Kijkonderzoek, doelgroep 6-12 jaar, tijdvak 06.00-18.00, juni 2010 **Bron: CIM TV, Live 6+, doelgroep 4-14 jaar, North, tijdvak: 06.00-24.00, juni 2010