Bouwketen: online bestellen wint fors aan terrein
30 juni 2010
Bouwende partijen bestellen anno 2010 nog altijd het meeste materiaal via de telefoon. Gemiddeld 26% wordt telefonisch besteld. Via websites en email wordt respectievelijk 16% en 18% van de materialen besteld. Over twee jaar verwachten partijen echter ruim eenderde van hun materiaal via een website te bestellen. Ook bestellen via email neemt sterk toe. Dit blijkt uit het
Materialen worden in de bouwkolom voor een belangrijk deel nog altijd via traditionele kanalen besteld. Voor gemiddeld 26% van het materiaal wordt nog altijd naar de telefoon gegrepen, en 16% wordt besteld via de fax. Met de opkomst van internet zijn er echter modernere methoden voorhanden die bovendien minder foutgevoelig zijn. Welk aandeel van de materialen wordt er in de bouw online besteld?
Hoofdaannemers B&U bestellen gemiddeld 7% van hun materialen via websites en 23% via email. De telefoon en fax scoren onder deze marktpartij echter nog respectievelijk 27% en 21%. Bij onderaannemers legt de telefoon (31%) het nipt af tegen het bestellen van materiaal tijdens het afhalen van producten (33%). Onderaannemers bestellen slechts eenvijfde van hun materiaal online.
Installateurs bestellen het meest online
Onder installateurs wordt momenteel maar liefst 52% van het materiaal online besteld. Hiervan wordt 35% bij de website van een leverancier besteld en 17% via email. Dat deze percentages veel hoger zijn dan bij andere marktpartijen komt waarschijnlijk doordat online bestellen via de webwinkel in de installatiesector eerder zijn intrede heeft gemaakt dan in andere bouwsectoren.
Internet bestelkanaal van de toekomst
De telefoon is gemiddeld nog steeds het medium waarmee het grootste deel van de materialen besteld wordt. In vergelijking met een aantal jaren terug, winnen meer moderne manieren om te bestellen echter aan terrein. Zet deze ontwikkeling zich door? Om dit te achterhalen is aan de bouwkolom gevraagd welk percentage van hun materialen ze over twee jaar via websites of email verwachten te bestellen.
Installateurs verwachten over twee jaar maar liefst 61% van hun materiaal via een website te bestellen. Dit is een stijging van ruim een kwart. De ervaring die installateurs momenteel al hebben met online bestellen is groter, en dit uit zich in een sterke groei binnen nu en twee jaar. Email maakt vooral een groei door onder hoofdaannemers B&U. Zij verwachten over twee jaar ruim 40% van hun materiaal via email te bestellen. Bij installateurs is dit 24%, bij onderaannemers 29%.
Online aanwezigheid
Marktpartijen bestellen hun materiaal de komende jaren steeds vaker via websites en email. Deze ontwikkeling heeft drastische gevolgen voor de P van plaats in de marketingmix van toeleveranciers van bouwmaterialen. Een sterke online aanwezigheid, een functionele webwinkel, customer support en usability vormen de komende jaren een echte licence to deliver. De snelheid van de verschuiving van offline naar online bestellen is daarnaast groot. Het is dus zaak om deze ontwikkeling snel te integreren binnen de bedrijfsvoering.
BouwKennis Jaarrapport 2010/2011
Kennis van de P van plaats is onmisbaar voor bedrijven die meegenomen willen worden in het keuzeproces van materialen en merken. Via welke kanalen loopt de inkoop? Welke aspecten van de toelevering zijn het belangrijkst? En hoe is dit over vijf jaar? In het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011 is een heel hoofdstuk gewijd aan de aankoopplaats van producten.
Het Jaarrapport Nederland is als een marketingplan opgebouwd. Naast een analyse van de belangrijkste ontwikkelingen in de bouwbranche bevat het rapport belangrijke informatie voor de vijf P's uit de marketingmix. Zo hebben partijen aan de hand van de hoofdstukken Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel een blauwdruk voor hun marketingplan in handen. Voor meer informatie over het BouwKennis Jaarrapport Nederland neemt u contact op met Jacco Ridderhof (010 2066996 of
Over BouwKennis
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op
Noot voor redacties
Ingezonden persbericht