HR-afdelingen lopen achter feiten aan
Nieuwe generaties werknemers kloppen voor hun talentontwikkeling niet of nauwelijks bij HR/mobiliteitsbureaus aan.
Medewerkers die geïnteresseerd zijn in hun persoonlijke- en talentontwikkeling zijn niet of nauwelijks geneigd hiervoor bij hun afdeling HR of mobiliteitsbureau aan te kloppen. Dit is een van de belangrijkste conclusies uit onderzoek van bureau &Talent naar behoeften en opvattingen over talentontwikkeling onder verschillende generaties. Ruim 800 mensen namen deel.
Het was al bekend dat talentontwikkeling voor de jongere generaties belangrijk is in werk. Met name de twintigers, de generatie Einstein, gaan hier liever zelfstandig mee aan de slag. Maar ook de dertigers en veertigers kloppen maar mondjes maat aan bij de HR-afdelingen die hier allerlei instrumenten voor aanbieden. Meer dan 60% is niet of nauwelijks geneigd hier gebruik van te maken, blijkt uit het onderzoek.
Uit het onderzoek komt bovendien naar voren dat de generatie Einstein een andere beleving heeft als het gaat om werk en loopbaan dan de oudere generaties, op wie het loopbaan- en talentbeleid- en instrumentarium nu vooral gericht is. Voor Einsteiners is een combinatie van werk en lifestyle vanzelfsprekend en de `traditionele' methodes voor loopbaan- en persoonlijke ontwikkeling spreken hen minder aan. Ze vinden het bijvoorbeeld motiverend als er tijdens het werk ruimte is voor (gezamenlijke) activiteiten als sport, yoga, gaming, creative workshops e.d. Iets waar de babyboomers, volgens dit onderzoek, weinig tot niets van moeten hebben. Ook worden zij veel sterker dan de oudere generaties geïnspireerd door mooie dingen, vormgeving, gadgets en trends.
Gezien de generatieverschuiving die de komende 10 jaar gaat plaatsvinden op de arbeidmarkt, waarbij een grote groep babyboomers de arbeidsmarkt gaat verlaten, zouden organisaties, en dan met name HR- afdelingen en mobiliteitsbureaus, meer rekening moeten gaan houden met de specifieke behoeften van de nieuwe generaties om ook hen te boeien en te binden. Eerste stap daartoe is dat HR- en loopbaanprofessionals zich meer moeten verplaatsen in de belevingswereld van de jonge generaties.
Drie concrete tips voor HR professionals:
- Combineer de erkende en beproefde methodes met aandacht voor lifestyle, vormgeving en actualiteit/trends en maak gebruik van creatieve vormen.
- Sluit aan bij de zelfstandigheid en ondernemingszin van deze doelgroep, dus geef ze uitdagende opdrachten en taken.
- Maak natuurlijk gebruik van een multimediamix (print/online/video).
Deze generaties zijn opgegroeid met internet en in een beeldcultuur, dus BEELD is belangrijk!
Factsheet Onderzoek
Meer informatie over de opzet van het onderzoek en de uitkomsten is te vinden in een factsheet op de site van &Talent, www.entalent.nl/talentonderzoek.
Over &Talent
De organisatie &Talent biedt een kennisplatform voor talentontwikkeling. HR- professionals kunnen er kennis, nieuws, informatie en inspiratie halen, maar ook direct vragen stellen aan een medewerkerspanel. Daarnaast ontwikkelt en publiceert &Talent inspirerende zelfhelp boeken, (online) tests & instrumenten en workshops & events waarmee mensen hun talenten kunnen ontdekken en toepassen.