Persbericht van de Universiteit Utrecht
1 juli 2010
Onderzoekers analyseren risico's inademen fijn stof ten opzichte van gezondheidswinst door bewegen
Gezondheidsvoordelen fietsen door stad wegen zwaarder dan de risico's
Ondanks alle gevaren die je als fietser tegen kunt komen in het verkeer, is het toch een stuk gezonder om de auto te laten staan en met de fiets te gaan. Dat laat nieuw onderzoek van het IRAS (Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zien. De gezondheid van de individuele fietser neemt toe als deze minder autorijdt. De voordelen van het fietsen zijn afgezet tegen de gezondheidsrisico's, zoals het inademen van fijn stof en verkeersongelukken.
Jeroen de Hartog en Gerard Hoek, verantwoordelijk voor het onderzoek bij het IRAS, schatten dat de gezondheidsvoordelen aanzienlijk groter zijn dan de risico's. De onderzoekers kwamen tot deze schatting door te berekenen wat een vervanging van korte autoritten door de fiets betekent voor de gezondheid. Op basis van eerder uitgevoerd onderzoek naar lichamelijke activiteit is berekend dat de winst in levensverwachting 3 tot 14 maanden is, terwijl er potentieel 1 tot 40 dagen leven werden ingeleverd door de blootstelling aan fijn stof en 5 tot 9 dagen werden verloren door fatale verkeersongelukken. Omdat fietsers fysieke inspanning moeten leveren, ademen ze twee keer zoveel lucht in als automobilisten en daarmee ook meer schadelijke stoffen. Fietsers kunnen echter gemakkelijker een schonere route kiezen dan automobilisten. Daarnaast raken fietsers vaker betrokken bij dodelijke verkeersongelukken dan automobilisten.
Jeroen de Hartog: "Het promoten van iedere dag een stukje wandelen en fietsen zorgt voor een betere fysieke toestand van de mens. Desondanks moet er wel voor gezorgd worden dat de risico's die de fietser in het verkeer loopt zoveel mogelijk beperkt worden door bijvoorbeeld fietspaden langs rustige wegen te leggen en het contact met auto's zoveel mogelijk te beperken".
"De voordelen voor de gemeenschap zijn groter dan die voor de individuele fietser. Vervanging van korte autoritten door de fiets verlagen namelijk de emissies van schadelijke stoffen van het verkeer, waardoor anderen minder vervuilde lucht inademen", aldus Gerard Hoek. "Ook zijn auto's vaak de oorzaak van een fataal ongeluk bij fietsers en voetgangers"
Universiteit Utrecht