Ingezonden persbericht



8 op de 10 Nederlanders voelt zich betrokken bij Oranje Oranje Index houdt hoge waarde van 800

Amsterdam, 1 juli 2010. Bijna iedere Nederlander voelt zich momenteel betrokken bij het wel en wee van Oranje. Meer dan 50% praat momenteel enkele keren per week of zelfs dagelijks (25%) over Oranje en het WK. De Oranje Index blijft na de 1/8 finale tegen Slovakije op goede hoogte (800), maar daalt weer licht ten opzichte van vorige week (1054) ten gevolge van het feit dat er niet meer zoveel commerciële activiteiten zijn.

Dit blijkt uit het meest recente Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\BEC in samenwerking met Trendbox en BNR Nieuwsradio. Het Oranje Index onderzoek meet in de komende periode de oranjebeleving rondom het WK Voetbal 2010. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel van vooraanstaande marketing- en voetbalexperts.

Consumenten
Enkele opmerkelijke resultaten uit het representatieve consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox zijn:


· Het vertrouwen in Oranje's goede prestaties groeit. 52% van de Nederlanders denkt dat we van Brazilië winnen.


· 25% van de Nederlanders dat Nederland wereldkampioen wordt. Dat is een verdubbeling t.o.v. vorige week.


· 1 op de 4 Nederlanders doet momenteel mee aan een WK voetbalpool.
· 30 % van de Nederlandse consumenten heeft al meegedaan met een WK promotie en/of inhaakactie.

· De populariteit van de bondscoach neemt ook gestaag toe. 55 % van de Nederlanders vindt Bert van Marwijk momenteel de ideale bondscoach. Commercieel
Het commerciële indexcijfer (1159) daalt aanzienlijk t.o.v. de vorige meting (1947). Dat komt voornamelijk doordat veel bedrijven voor hun activiteiten in deze fase van het toernooi teveel afhankelijk zijn van de prestaties van Oranje. Daardoor zijn zij vanzelfsprekend minder actief.

Publiciteit
De publiciteits indicator staat momenteel op 1608, dit is vergelijkbaar met de berichtgeving in deze fase van het toernooi in 2008 en 2006.





Experts
De experts geven aan dat de Oranje echt uit een ander vaatje moet gaan tappen tegen Brazilë en zij hebben momenteel het gevoel dat er iets minder vertrouwen is dan vorige week. De expert indicator daalt van 143 naar 138.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2010 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter zijn voor de oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\BEC, een communicatieadviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.



Ingezonden persbericht