Mobistar

Verrassend onderzoek over het gebruik van de gsm en de laptop in het buitenland 24 juni 2010

Mobistar waarschuwt voor hoge facturen en wijst op nieuwe beschermingsmaatregel vanaf 1 juli.

Brussel, 22 juni 2010
Omdat het aantal klachten van ontevreden telecom-klanten steeds verder toeneemt ( cfr het rapport van de ombudsman telecommunicatie ) onderzocht Mobistar het gebruik van de gsm en de laptop in het buitenland.
Hieruit blijkt dat de onwetendheid van gebruikers bijzonder groot is. En dit ondanks de reeds bestaande waarschuwingsmethodes. Alhoewel bijna iedereen zijn gsm meeneemt naar het buitenland en 1 op 3 zijn laptop, kent slechts 6 procent de tarieven van het buitenlands internetgebruik ; weet slechts 16 procent dat de settings van de smartphone kunnen aangepast worden en is amper 10 procent op de hoogte van de nieuwe blokkeringmechanismen die vanaf 1 juli verplicht worden en sinds 1 maart operationeel zijn voor Mobistar-klanten. De Belg houdt eraan om ook tijdens zijn vakantie in het buitenland te kunnen bellen met de thuisblijvers (75 procent), zijn krant online te kunnen lezen (32 procent), te kunnen chatten (27 procent ) en zelfs het intranet van zijn bedrijf te raadplegen (8 procent ). Helaas vergeet hij dat dit kostenplaatje aanzienlijk kan oplopen ... zeker in landen buiten de Europese Unie, zoals Turkije en de VS. Zeer verrassend en ... verontrustend ... vinden ze bij Mobistar. En daarom willen ze, bij de start van de vakantie, de gebruikers zo breed mogelijk informeren over het voorkomen van onaangename "bill shocks" .