Mobistar
Verrassend onderzoek over het gebruik van de gsm en de laptop in het
buitenland 24 juni 2010
Mobistar waarschuwt voor hoge facturen en wijst op nieuwe
beschermingsmaatregel vanaf 1 juli.
Brussel, 22 juni 2010
Omdat het aantal klachten van ontevreden telecom-klanten steeds verder
toeneemt ( cfr het rapport van de ombudsman telecommunicatie )
onderzocht Mobistar het gebruik van de gsm en de laptop in het
buitenland.
Hieruit blijkt dat de onwetendheid van gebruikers bijzonder groot is.
En dit ondanks de reeds bestaande waarschuwingsmethodes.
Alhoewel bijna iedereen zijn gsm meeneemt naar het buitenland en 1 op 3
zijn laptop, kent slechts 6 procent de tarieven van het buitenlands
internetgebruik ; weet slechts 16 procent dat de settings van de
smartphone kunnen aangepast worden en is amper 10 procent op de hoogte
van de nieuwe blokkeringmechanismen die vanaf 1 juli verplicht worden
en sinds 1 maart operationeel zijn voor Mobistar-klanten.
De Belg houdt eraan om ook tijdens zijn vakantie in het buitenland te
kunnen bellen met de thuisblijvers (75 procent), zijn krant online te
kunnen lezen (32 procent), te kunnen chatten (27 procent ) en zelfs het
intranet van zijn bedrijf te raadplegen (8 procent ).
Helaas vergeet hij dat dit kostenplaatje aanzienlijk kan oplopen ...
zeker in landen buiten de Europese Unie, zoals Turkije en de VS.
Zeer verrassend en ... verontrustend ... vinden ze bij Mobistar. En
daarom willen ze, bij de start van de vakantie, de gebruikers zo breed
mogelijk informeren over het voorkomen van onaangename "bill shocks" .