Zakelijk provider Infopact sluit 400 SPAR vestigingen aan


ROTTERDAM, 20100701 -- Infopact, zakelijk leverancier van All IP communicatiediensten, is bezig met de uitrol van een op maat gemaakt netwerk in ruim 400 Sparwinkels. De bekende supermarktorganisatie zet een flinke stap vooruit op het gebied van communicatie door haar pin-, telefonie- en internetverkeer over IP te laten verlopen.

Oplossing op maat
Met het nieuwe netwerk maakt Spar in haar vestigingen gebruik van één geïntegreerde oplossing voor al haar communicatieverkeer. "Een echte uitkomst", volgens Peter de Lange, eindverantwoordelijk voor ICT binnen de Spar Holding. "Voorheen maakten wij gebruik van aparte lijnen voor zowel ons pin-, telefonie- als internetverkeer. We wilden naar één lijn voor al deze diensten, waarbij rekening gehouden zou worden met de wensen van onze individuele vestigingen. Onze supermarktorganisatie bestaat immers uit zelfstandige detaillisten, verspreid over heel het land, met elk eigen wensen en behoeften. Dat bleek voor Infopact geen probleem. We staan continu in nauw contact met elkaar en er is voldoende ruimte en aandacht voor de persoonlijke wensen van Sparondernemers."

Hoge betrokkenheid en snel schakelen staan centraal
Het belang van een flexibel netwerk voor Spar wordt duidelijker wanneer Peter de Lange dit toelicht. "Ons type winkelier doet op de vloer zijn business, daar ligt zijn hart. De infrastructuur in zijn winkel moet aansluiten op zijn wensen. We hebben voorafgaand aan het project dan ook een goed beeld geschetst van de ondernemers waar wij mee werken, de voorzieningen die al aanwezig waren en wat daarvan kon overgaan naar de nieuwe situatie. Dat Infopact een ervaren partij is op het gebied van maatwerk viel hierbij direct op. Infopact denkt in oplossingen. Dat vind ik heel krachtig. Het sterkte ons in ons idee dat we met een partij aan tafel zaten waarmee we zaken wilden doen. Spar heeft de doelstelling om de absolute nummer 1 te worden binnen het buurtsuper segment. De afzonderlijke winkels van Spar zijn gevestigd op alle mogelijke locaties: steden, kleinere plaatsen, wijken, vakantiecentra, et cetera. Dit betekende voor Infopact dat zij voorbereid moest zijn op zeer diverse situaties. Het is voor onze samenwerking dan ook essentieel om snel met elkaar te kunnen schakelen."

Klaar voor de toekomst
De komst van het nieuwe netwerk opent tal van mogelijkheden voor Spar. Hans Tours, Director Business Development van Infopact, licht toe: "Elke Sparvestiging beschikt desgewenst over een up-to-date beveiligingsoplossing. Zo kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van camerabewaking, waarbij op afstand kan worden ingelogd op de beveiligingscamera's in de winkel. Alarmmeldingen kunnen zo direct worden geverifieerd. Daarnaast kunnen leveranciers van systemen zoals koelinstallaties op afstand inloggen op de koelcellen in de winkels om storingen te onderzoeken. Uiteraard zorgen wij ervoor dat dat op een veilige manier is ingericht. Diensten als narrowcasting - het brengen van beeld en geluid naar de winkels - liggen binnen handbereik." Dit soort mogelijkheden verhoogt de efficiëntie en het gemak van het ondernemen binnen de Sparorganisatie aanzienlijk. "De ondernemers van Spar kunnen zelf beslissen of ze gebruik willen maken van één of meerdere telefoonnummers en -kanalen. Al het telefonieverkeer binnen Nederland valt namelijk binnen een afgekocht tarief, waardoor het bellen naar de vaste nummers geen extra kosten met zich meebrengt. Alleen bellen naar het buitenland, mobiele nummers en bijzondere nummers is voor rekening van de winkels zelf. Tenslotte hebben we ook een oplossing voor fax. eFax, waarbij een fax direct in de e-mailbox van de ontvanger terecht komt -op dit moment nog als pilot-, is mogelijk met behoud van nummer", vervolgt Hans Tours.

Succesvolle landelijke uitrol
Voorafgaand aan de uitrol van het project is gestart met een pilot in vijf vestigingen. Deze gaf inzicht in mogelijke knelpunten. Sindsdien worden er elke week meerdere vestigingen opgeleverd. Peter de Lange vertelt: "Na de eerste fase verliep de uitrol tot ieders tevredenheid. Inmiddels wordt het netwerk uitgerold in Sparvestigingen over het hele land: van Terschelling tot Maastricht. Een enorme logistieke operatie. We zien inmiddels dat onze winkeliers de diensten over IP uitbreiden met aanvullende diensten zoals alarmering. Mooie voordelen die voortvloeien uit het partnership met Infopact. Het goede gevoel dat wij bij de kennismaking met Infopact kregen klopt. Infopact is openhartig, oprecht en pragmatisch. Dat zijn ook kenmerken die bij Spar passen."

Over Infopact
Infopact Network Solutions is leverancier van zakelijke All IP communicatieoplossingen. Infopact is een innovatieve en snelgroeiende organisatie die maatwerk levert aan meer dan 10.000 zakelijke klanten. Met Infopact Allesin1 en Allesin1-XL biedt Infopact efficiënte totaaloplossingen aan de klein- en midzakelijke markt. Zij maakt hierbij gebruik van ADSL, SDSL, VDSL en glasvezel. Infopact is door Currence gecertificeerd voor Pinnen over IP. Daarnaast is zij door NCP Certificatie gecertificeerd voor Alarm over IP. De Infopact Allesin1 diensten op het gebied van pinnen worden inmiddels ook door diverse banken aangeboden aan hun klanten.