De Consumentenadviseur start met geven van energie-adviezen
AMSTERDAM, 20100701 -- Vanaf vandaag is de Consumentenadviseur gestart met het verlenen van energieadviezen aan consumenten. Via de website www.consumentenadviseur.nl kunnen consumenten een advies afnemen over welke energieaanbieder en energiecontract het beste bij hun situatie past. Als eerste in de markt verricht de Consumentenadviseur haar diensten volledig onafhankelijk van energieleveranciers. In plaats van door de energieleveranciers te worden betaald per overgestapte klant, vraagt de Consumentenadviseur haar klanten een kleine vergoeding voor het gegeven advies.
De Consumentenadviseur is een initiatief van Laurens Moser, zelf zes jaar werkzaam geweest in de energiemarkt. Moser geeft aan dat hij zich sinds het vrijgeven van de energiemarkt en de opkomst van prijsvergelijkers altijd heeft verbaasd over de beperkte dienstverlening richting consumenten rondom het overstappen naar een ander energiecontract. "Iedereen maakt gebruik van energie. Iedereen weet inmiddels ook dat het voordelig zou kunnen zijn om over te stappen van energiecontract, desondanks is het percentage consumenten dat overstapt slechts 14% per jaar. Hoe komt dit? Wij denken dat dit komt omdat mensen wel willen overstappen, maar de tijd en moeite er niet voor willen of kunnen nemen. Zeg nou zelf, je moet er tegenwoordig bijna op afgestudeerd zijn om de juiste keuze te kunnen maken. En ben je eindelijk een beetje bekend met de energiemarkt, dan ben je nog steeds enkele dagen bezig om alle energiecontracten op de vele sites af te speuren en te vergelijken". Huidige prijsvergelijkers helpen wel bij dit inzicht, maar wat Moser betreft niet goed genoeg. "Vaak staat er teveel nutteloze informatie op de sites, zijn ze onvolledig in de getoonde contracten en worden er fouten gemaakt in de getoonde prijzen. Een ander nadeel van de huidige prijsvergelijkers is dat ze allemaal worden betaald door de energieleveranciers , ze krijgen een vergoeding betaald per overstap van de consument. Hierdoor kunnen ze afhankelijk zijn van voorwaarden die zijn opgesteld in de samenwerkingsovereenkomsten. Waar is de organisatie die de consument probeert te ontzorgen en écht vanuit het belang van de consument denkt en adviseert"? Vanuit deze ontevredenheid is de Consumentenadviseur ontstaan, aldus Moser.
Op dit moment biedt de Consumentenadviseur twee diensten aan via haar website. De eerste dienst, De Gratis Adviseur, geeft een consument inzicht in het aantal contracten dat goedkoper is dan het huidige contract van de consument. Daarnaast krijgt de consument inzicht in een mogelijke besparing per jaar. Deze dienst is geheel vrijblijvend en kost de consument niets. De tweede dienst, De Persoonlijke Adviseur, geeft de consument toegang tot de adviesmodule waarin alle beschikbare energieaanbieders, energiecontracten en contractdetails door de consument te vergelijken zijn. Voor deze dienst vraagt de Consumentenadviseur eenmalig 15 euro. Naast de adviesmodule krijgt de consument ook toegang tot zijn persoonlijke pagina waarin gemakkelijk de energiecontracten te beheren zijn. Indien de consument dit wenst, dan kan er een herinneringsmail worden gestuurd drie maanden voordat het energiecontract afloopt. Hierin wordt ook een gratis advies gegeven zodat de consument snel kan bepalen of hij opnieuw zou willen overstappen.
De Consumentenadviseur richt zich op het ontzorgen van consumenten in het zoekproces naar het juiste energiecontract. Het belang van de consument staat hierbij voorop. Moser voegt toe: "Het kan op dit moment nog steeds erg voordelig zijn om over te stappen van energiecontract. Mensen kunnen er voor kiezen om zelf alle contracten via diverse websites te vergelijken. Ze kunnen er ook voor kiezen om zichzelf deze tijd te besparen en een betrouwbaar advies via ons af te nemen. Niet voor niets zeggen wij: Wij besparen u de energie!"