ChristenUnie
ChristenUnie wil inzicht in ambities energiebesparing spoor
ChristenUnie wil inzicht in ambities energiebesparing spoor
donderdag 01 juli 2010 14:55 De ChristenUnie-fractie is teleurgesteld
over de antwoorden van minister Eurlings op Kamervragen over
energiebesparing op het spoor. Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,De minister
heeft alleen een samenvatting gestuurd die veel vragen oproept, maar
weigert het complete plan naar de Kamer te sturen."
De ChristenUnie heeft daarom de commissie Verkeer en Waterstaat van de
Tweede Kamer voorgesteld de minister opnieuw naar het plan te vragen.
,,De spoorwegen zijn een grote energieverbruiker. Willen we de
landelijke doelen halen dan zal ook het spoor mee moeten doen," aldus
Slob.
Zowel NS als ProRail zijn bezig met diverse projecten om te komen tot
energiebesparing, maar de ChristenUnie-fractie heeft de indruk dat er
nog onvoldoende is gekeken naar integrale energiebesparing op het
spoorsysteem: waar vervoerders en spoorbeheerder elkaar kunnen
versterken om te komen tot meer energiebesparing. Arie Slob: ,,Het is
natuurlijk leuk dat ProRail aan de slag wil met windmolens en
zonne-energie maar hun specialisme is het spoor en daar is nog zoveel
meer mogelijk." Ook is nog onduidelijk wat de kosten zijn terwijl de
Kamer eerder in een motie van ChristenUnie en CDA heeft gevraagd om een
kosten/batenanalyse. Tenslotte zijn voor de hand liggende maatregelen
zoals elektrificatie van diesellijnen nog niet onderzocht.
De ChristenUnie wil nu snel helderheid over de plannen van NS en
ProRail. Arie Slob: ,,Eind 2010 loopt de vigerende meerjarenafspraak
energie-efficiëntie van ProRail af. Dat roept de vraag op welke
afspraken er voor de komende jaren gemaakt gaan worden. Ik wil daarom
graag zo snel mogelijk na het zomerreces met de minister hierover
spreken."
Namens de commissie V&W zullen de volgende verzoeken aan de minister
worden gedaan:
1. Alsnog het energiebesparingsplan van de spoorsector naar de Kamer te
sturen
2. De Kamer te informeren over de stand van zaken rond een nieuwe
meerjaren afspraak energie-efficiëntie van ProRail en de rol van de
Kamer daarbij
3. De Kamer alvorens over te gaan tot het maken van de nieuwe meerjaren
afspraak het aangekondigde aanvullende onderzoek van AgentschapNL te
sturen
4. De Kamer te informeren in hoeverre afspraken over
energie-efficiëntie ook onderdeel uitmaken van de in voorbereiding
zijnde vervoerconcessie voor het Hoofdrailnet vanaf 2015
5. De stelling uit de beantwoording van de kamervragen toe te lichten
dat "Inkoop van groene elektriciteit vooralsnog niet leidt tot meer
productie van duurzame elektriciteit" en aan te geven met ingang van
welk jaar het mogelijk is dat NS en ProRail volledig zijn overgestapt
op groene stroom en wat daarvoor nog de belemmeringen zijn
6. De Kamer te informeren in hoeverre het bovenleidingnet momenteel
geschikt is om remenergie welke wordt teruggeleverd ook daadwerkelijk
nuttig te gebruiken zodat energiebesparing plaatsvindt en indien dit
nog onvoldoende het geval is of ProRail in haar energiebesparingsplan
maatregelen heeft opgenomen om dit doel wel te bereiken
7. Of hij bereid is de maatschappelijke kosten en baten van
elektrificatie van diesellijnen mede in het licht van de
energiebesparingsdoelen te onderzoeken en daarbij ook te kijken naar
innovatieve alternatieven zoals hybride modellen en elektrificatie rond
alleen de stations aangezien het optrekken en afremmen van treinen het
meeste energie kost (zoals voorgesteld in het artikel "Tram rijdt
straks op energie van de remmen" Parool, 26 juni 2010)
Arie Slob