Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Onderzoeksrapport Vleesminnaars, vleesminderaars en vleesmijders
01 juli 2010 - kamerstuk
Kamerbrief over onderzoeksrapport 'Duurzame eiwitconsumptie in een carnivore eetcultuur'. De resultaten van dit onderzoek kunnen worden gebruikt bij het consumentenbeleid gericht op verduurzaming.
Meer informatie:
Onderzoeksrapport Vleesminnaars, vleesminderaars en vleesmijders
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u het onderzoeksrapport ´Vleesminnaars, vleesminderaars en
vleesmijders; Duurzame eiwitconsumptie in een carnivore eetcultuur', dat is
opgesteld door het LEI Wageningen UR (bijlage 1). Tevens voeg ik de populair
vormgegeven samenvatting bij (bijlage 2).
In de beleidsagenda Duurzame voedselsystemen1 is deze studie naar de sociaalculturele
aspecten van het eten van vlees reeds aangekondigd. Naast een
historische schets van de Nederlandse eiwitpolitiek wordt ingegaan op de huidige
eetcultuur, de rol van prijs en de veranderbaarheid van consumenten. Betrokken
stakeholders spreken zich uit over de vermarkting van duurzame eiwitalternatieven.
Consumenten zelf komen ook aan het woord over wat vlees voor hen
betekent. Tot slot wordt aangegeven welke marktstrategieën en veranderingsroutes
kunnen bijdragen aan het motiveren van de consument om te kiezen voor
duurzaam voedsel.
Conclusies van het rapport:
· Besteed bij het vormgeven van het verduurzamingsbeleid ruim aandacht aan
de sociaal-culturele aspecten die horen bij het consumeren van voedsel.
· Heb zowel oog voor routes die weinig inzet vergen van consumenten, als voor
routes die consumenten meer actief aanspreken.
· Zorg ervoor dat consumenten heldere voorlichting krijgen over de voor- en
nadelen van het eten van vlees voor hun gezondheid, maar waak er
tegelijkertijd voor dat de aandacht voor proceswaarden (zoals duurzaamheid,
rechtvaardigheid, dierenwelzijn of voedselzekerheid) het onderspit delft. Stel
bij discussies over een vleestaks of andere prijsbeleidsmaatregelen (ook) de
sociaal-ethische vraag wat een eerlijke prijs is voor voedsel.
· Geef consumenten, die als gematigde vleesminderaar zijn te betitelen, de
wind in de rug door campagnes of andere initiatieven die ertoe bijdragen dat
minder vlees eten wordt ervaren als een normaal en vanzelfsprekend
eetpatroon. Dit kan ook zonder dat de overheid op de voorgrond treedt,
bijvoorbeeld door partijen uit de markt en de samenleving te faciliteren die
zich hiervoor willen inspannen.
· Stimuleer innovatief productdesign en benut de expertise van food designers
of andere ambassadeurs van duurzaam eten die duidelijk oog hebben voor de
culturele context en sociale settings van voedselconsumptie.
De resultaten van dit onderzoek kunnen worden betrokken bij het consumentenbeleid
gericht op verduurzaming.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg