Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
1 juli 2010
Snelgroeiende naamsbekendheid onder consumenten van het MSC-keurmerk
In slechts 12 maanden is de geholpen naamsbekendheid van het MSC-keurmerk gestegen van 14% naar 22%. Deze stijging is te danken aan alle inzet en activiteiten die ondernomen zijn door de visserijen, de bedrijven in de visketen en andere partners. De resultaten komen voort uit een recentelijk uitgevoerd online onderzoek in Nederland.
Met steun van stichting DOEN is de MSC in Nederland gestart in 2007. Toen kende minder dan 1% van de consumenten het MSC-keurmerk. Er waren minder dan 20 producten op de markt met het MSC-keurmerk en er was 1 visserij gecertificeerd.
Inmiddels is de naamsbekendheid gegroed naar 22% en zijn er 534 vis, schaal- en schelpdierproducten die het blauwe MSC-keurmerk dragen op de Nederlandse markt. Daarmee bevindt Nederland zich op de 3e plaats van de wereldranglijst van MSC gecertificeerde visproducten. Wereldwijd zijn er meer dan 5,500 producten met het MSC-keurmerk te koop. De Nederlandse visserij sector is inmiddels volop aan het innoveren en aan het werken aan duurzaamheid. MSC certificering is voor veel vissers het begeerde doel.
Karin Fredrikze, woordvoerder voor MSC Nederland zegt: "Ik ben verheugd, dat het bewustzijn en de interesse onder consumenten voor duurzaam wildgevangen vis aan het toenemen is. Het is erg motiverend om te zien, dat de inspanningen van MSC en onze partners steeds beter worden herkend en beloond door consumenten. In toenemende mate maken consumenten een bewuste keuze,en het MSC-keurmerk helpt steeds meer consumenten bij het maken van die keuze voor vis. Deze resultaten geven MSC en partners het vertrouwen om hard te blijven werken aan de verduurzaming van de markt voor vis en visproducten.
Het doel voor MSC in Nederland is om de positieve trend in de markt voort te zetten, om daarmee waarde te creëren voor vissers die duurzaam en MSC gecertificeerd werken. Het naamsbekendheidsonderzoek zal jaarlijks worden herhaald.