Gemeente Amsterdam


hervat, station Vijzelgracht op -17 meter

---

Afgraven station Rokin hervat, station Vijzelgracht op -17 meter

1 juli 2010
-
Karlijn Dongen

Het werk aan de stations Rokin en Vijzelgracht is weer vol in uitvoering. Bij station Rokin is het bevriezen van de voegen van de diepwanden gereed. Vorige week kon daarom gestart worden met het afgraven van dit station. Bij de Vijzelgracht is dat afgraven al enkele maanden geleden begonnen. Daar verloopt het werk voorspoedig en kwam het station inmiddels op 17 meter diepte.

Na ruim 18 maanden is het ontgraven van station Rokin hervat. De diepte van dit station is momenteel 14 meter onder NAP. Er moeten nog twee lagen grond worden uitgegraven om tot de noodzakelijke 26,5 meter onder NAP te komen. Het uitgraven van de eerst komende laag grond zal ongeveer twee maanden in beslag nemen. Het graafwerk in het station is goed te volgen vanaf het Ondergrondse Uitkijkpunt, waarvan de ingang (gemarkeerd door een grote rode M) zich bevindt ter hoogte van tramhalte Spui op het Rokin. Het Uitkijkpunt is van dinsdag t/m zondag voor iedereen vrij toegankelijk van 13.00 tot 18.00 uur.

Station Vijzelgracht 4 meter dieper

Nadat half maart de voegen van de diepwanden in station Vijzelgracht bevroren waren is het graafwerk hervat. Bij start daarvan half maart 2010 was de diepte circa 13 meter onder NAP. Nu twee maand later zitten we op een diepte van circa 17 meter. Het station wordt in lagen van 3 tot 5 meter afgegraven. Het afgraven van zo'n laag neemt ongeveer 8 weken in beslag. Het graafwerk van de afgelopen tijd is voorspoedig verlopen. Het bevriezen van de diepwanden blijkt vooralsnog een goede en effectieve methode te zijn. Komende week wordt opnieuw verder gegraven naar circa 20 meter onder NAP

Veiligheid voor alles

Bij de aanpak en uitvoering van het werk aan de stations Vijzelgracht en Rokin staat veiligheid centraal. Deze kernwaarde van de Dienst Noord/Zuidlijn geldt zowel voor de mensen die het zware werk uitvoeren als voor de mensen die wonen en werken in de omgeving van de bouwputten.

Vanwege de veiligheid is gekozen om de diepwandvoegen van de stations Rokin en Vijzelgracht eerst te bevriezen. Op die manier wordt de kans op lekkage van diepwanden sterk verkleind en neemt dus de kans op verzakkingen in de omgeving ook sterk af. Contractmanager Gerard Scheffrahn (verantwoordelijk voor de bouw van de stations in de binnenstad): "Bij station Vijzelgracht leggen we op dit moment de laatste hand aan het onderzoek naar hoe we de diepste lagen van het station zo veilig mogelijk kunnen ontgraven. Centraal daarin staat de vraag of we al dan niet (net zoals bij station Ceintuurbaan) onder verhoogde luchtdruk moeten gaan graven. De resultaten van dit onderzoek worden binnenkort verwacht. Zoals gezegd zal de veiligheid van de mannen in de bouwput en de mensen in de omgeving bepalend zijn. Want als het om veiligheid gaat worden er geen compromissen gesloten. Dat moge duidelijk zijn."

Meer informatie: www.noordzuidlijn.nl

---