hervat, station Vijzelgracht op -17 meter
---
Afgraven station Rokin hervat, station Vijzelgracht op -17 meter
1 juli 2010
-
Karlijn Dongen
Het werk aan de stations Rokin en Vijzelgracht is weer vol in
uitvoering. Bij station Rokin is het bevriezen van de voegen van de
diepwanden gereed. Vorige week kon daarom gestart worden met het
afgraven van dit station. Bij de Vijzelgracht is dat afgraven al enkele
maanden geleden begonnen. Daar verloopt het werk voorspoedig en kwam
het station inmiddels op 17 meter diepte.
Na ruim 18 maanden is het ontgraven van station Rokin hervat. De diepte
van dit station is momenteel 14 meter onder NAP. Er moeten nog twee
lagen grond worden uitgegraven om tot de noodzakelijke 26,5 meter onder
NAP te komen. Het uitgraven van de eerst komende laag grond zal
ongeveer twee maanden in beslag nemen. Het graafwerk in het station is
goed te volgen vanaf het Ondergrondse Uitkijkpunt, waarvan de ingang
(gemarkeerd door een grote rode M) zich bevindt ter hoogte van
tramhalte Spui op het Rokin. Het Uitkijkpunt is van dinsdag t/m zondag
voor iedereen vrij toegankelijk van 13.00 tot 18.00 uur.
Station Vijzelgracht 4 meter dieper
Nadat half maart de voegen van de diepwanden in station Vijzelgracht
bevroren waren is het graafwerk hervat. Bij start daarvan half maart
2010 was de diepte circa 13 meter onder NAP. Nu twee maand later zitten
we op een diepte van circa 17 meter. Het station wordt in lagen van 3
tot 5 meter afgegraven. Het afgraven van zo'n laag neemt ongeveer 8
weken in beslag. Het graafwerk van de afgelopen tijd is voorspoedig
verlopen. Het bevriezen van de diepwanden blijkt vooralsnog een goede
en effectieve methode te zijn. Komende week wordt opnieuw verder
gegraven naar circa 20 meter onder NAP
Veiligheid voor alles
Bij de aanpak en uitvoering van het werk aan de stations Vijzelgracht
en Rokin staat veiligheid centraal. Deze kernwaarde van de Dienst
Noord/Zuidlijn geldt zowel voor de mensen die het zware werk uitvoeren
als voor de mensen die wonen en werken in de omgeving van de
bouwputten.
Vanwege de veiligheid is gekozen om de diepwandvoegen van de stations
Rokin en Vijzelgracht eerst te bevriezen. Op die manier wordt de kans
op lekkage van diepwanden sterk verkleind en neemt dus de kans op
verzakkingen in de omgeving ook sterk af. Contractmanager Gerard
Scheffrahn (verantwoordelijk voor de bouw van de stations in de
binnenstad): "Bij station Vijzelgracht leggen we op dit moment de
laatste hand aan het onderzoek naar hoe we de diepste lagen van het
station zo veilig mogelijk kunnen ontgraven. Centraal daarin staat de
vraag of we al dan niet (net zoals bij station Ceintuurbaan) onder
verhoogde luchtdruk moeten gaan graven. De resultaten van dit onderzoek
worden binnenkort verwacht. Zoals gezegd zal de veiligheid van de
mannen in de bouwput en de mensen in de omgeving bepalend zijn. Want
als het om veiligheid gaat worden er geen compromissen gesloten. Dat
moge duidelijk zijn."
Meer informatie: www.noordzuidlijn.nl
---
Gemeente Amsterdam