Cliënten tevreden over maatschappelijke ondersteuning
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft als doel iedereen mee
te laten doen aan de maatschappij. Een van de groepen waarop de Wmo
zich richt zijn mensen die een voorziening of hulp bij het huishouden
nodig hebben vanwege een beperking. De gemeente Krimpen aan den IJssel
houdt -net als andere gemeenten- elk jaar een tevredenheidsonderzoek
onder vragers naar maatschappelijke ondersteuning. Gemeente Krimpen aan
den IJssel stelt de mening van haar inwoners op dit punt op prijs. Met
de resultaten van dit onderzoek kan de gemeente werken aan
verbeterpunten.
Het onderzoek is uitgevoerd door het SGBO in de maanden februari tot en
met maart 2010. Uit alle aanvragen om ondersteuning (toegekende en niet
toegekende) is een steekproef getrokken. In totaal zijn er in Krimpen
aan den IJssel 636 vragenlijsten verzonden, waarvan 330 ingevuld zijn
teruggestuurd. Daarmee is de respons in Krimpen aan den IJssel 52%. Dit
is nagenoeg gelijk aan de respons van het tevredenheidsonderzoek van
vorig jaar. Vergeleken met de gemiddelde respons in de 238 deelnemende
gemeenten (de referentiegroep) is dit goed te noemen.
Aan de aanvragers om ondersteuning is een reeks vragen voorgelegd over
de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, de
voorzieningen en de mogelijkheid deel te nemen aan het maatschappelijk
leven. Het Wmo-beraad heeft aanvullende vragen toegevoegd aan de
vragenlijst, waaronder een vragenlijst aan mantelzorgers. Hieronder
vindt u een samenvatting van de resultaten van het rapport.
Toegang tot de ondersteuning
Vergeleken met de gemiddelde score van de andere 195 deelnemende
gemeenten (de referentiegroep) zijn de inwoners van Krimpen aan den
IJssel goed te spreken over de aanvraagprocedure. De respondenten (de
aanvragers die de vragen beantwoord en teruggestuurd hebben) geven
gemiddeld een 7,7 voor de aanvraagprocedure. Dit is een lichte stijging
ten opzichte van vorig jaar. Cliënten in Krimpen aan den IJssel zijn
vergeleken met andere gemeenten vooral tevreden over de `wachttijd
tussen aanvraag en het verkrijgen van hulp': 91% van de cliënten in
Krimpen aan den IJssel zijn hier (zeer) tevreden over tegenover 82% bij
andere gemeenten.
Hulp bij het huishouden
Cliënten geven gemiddeld een 7,7 voor de hulp die zij krijgen bij het
huishouden. Dit is gelijk aan het gemiddelde van vorig jaar en ongeveer
gelijk aan het gemiddelde in de referentiegroep (7,8). Over de
keuzemogelijkheden tussen aanbieders is 91% tevreden. Over de kwaliteit
van het schoonmaakwerk is 96% van de cliënten tevreden. Minder tevreden
zijn de cliënten over de `vervanging bij ziekte': hier is 70% tevreden
over.
Voorzieningen
Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen is in Krimpen aan den IJssel een
7,4. Binnen de referentiegroep geven cliënten gemiddeld een 7,3. Het
meest tevreden zijn zij over de scootmobiel (95%). Minder tevreden is
men over de verhuiskostenvergoeding: 79% is hier tevreden over. Het
rapportcijfer voor het collectief vervoer binnen de gemeente bedraagt
6,8 (hetzelfde als in de referentiegroep).
Resultaten ondersteuning
In Krimpen aan den IJssel draagt voor 85% van de cliënten van de Wmo de
ondersteuning bij aan het zelfstandig kunnen blijven wonen, waarvan
voor 50% dit zeer veel het geval is. Ter vergelijking, bij de andere
gemeenten draagt de ondersteuning hier gemiddeld voor 80% aan bij,
waarvan voor 43% dit zeer het geval is.
Voor wat betreft de participatie zijn de percentages vergelijkbaar met
die van andere gemeenten. Voor 72% draagt de ondersteuning er aan bij
dat men kan blijven meedoen in de maatschappij. Bij de overige
gemeenten is dit voor 74% het geval.
Aandacht voor mantelzorg
Mantelzorgers ervaren diverse beperkingen als gevolg van het verlenen
van mantelzorg: zo ervaart 70% beperkingen in het ontmoeten van
vrienden, familie en kennissen, ervaart 69% beperkingen in
vrijetijdsbesteding binnenshuis en ervaart 66% beperkingen in aandacht
en tijd voor zichzelf.
Mantelzorgers weten vaak wel waar zij terecht kunnen voor
ondersteuning: uit de vragenlijst bleek dat 75% van hen weten dat zij
bij het Steunpunt Mantelzorg terecht kunnen. Voor de helft van de
cliënten Wmo was dit nog niet bekend. Uit het onderzoek bleek dus dat
niet iedereen bekend is met de gemeentelijke ondersteuning voor
mantelzorgers. Dit steunpunt maakt onderdeel uit van het Meldpunt en is
te bereiken op telefoonnummer: (0180) 517590.
Verbetering dienstverlening
De gemeente gaat aan de hand van de resultaten van het onderzoek aan de
slag om de dienstverlening aan de cliënten nog verder te verbeteren. Zo
gaat de gemeente in gesprek met de zorgaanbieders over de punten die
minder scoorden in het onderzoek, zoals de vervanging van de hulp bij
ziekte.
Het rapport wordt in de raadsvergadering van 23 september 2010 aan de
gemeenteraad voorgelegd. Daarna ligt het tevredenheidsonderzoek ter
inzage bij het Publiekscentrum in het raadhuis.
Raadhuisplein 2
Postbus 200, 2920 AE
Krimpen aan den IJssel (0180) 540655
gemeente@krimpenaandenijssel.nlgemeente@
krimpenaandenijssel.nl
Gemeente Krimpen aan den IJssel