Gemeente Krimpen aan den IJssel

Cliënten tevreden over maatschappelijke ondersteuning

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft als doel iedereen mee te laten doen aan de maatschappij. Een van de groepen waarop de Wmo zich richt zijn mensen die een voorziening of hulp bij het huishouden nodig hebben vanwege een beperking. De gemeente Krimpen aan den IJssel houdt -net als andere gemeenten- elk jaar een tevredenheidsonderzoek onder vragers naar maatschappelijke ondersteuning. Gemeente Krimpen aan den IJssel stelt de mening van haar inwoners op dit punt op prijs. Met de resultaten van dit onderzoek kan de gemeente werken aan verbeterpunten.

Het onderzoek is uitgevoerd door het SGBO in de maanden februari tot en met maart 2010. Uit alle aanvragen om ondersteuning (toegekende en niet toegekende) is een steekproef getrokken. In totaal zijn er in Krimpen aan den IJssel 636 vragenlijsten verzonden, waarvan 330 ingevuld zijn teruggestuurd. Daarmee is de respons in Krimpen aan den IJssel 52%. Dit is nagenoeg gelijk aan de respons van het tevredenheidsonderzoek van vorig jaar. Vergeleken met de gemiddelde respons in de 238 deelnemende gemeenten (de referentiegroep) is dit goed te noemen.

Aan de aanvragers om ondersteuning is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, de voorzieningen en de mogelijkheid deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Het Wmo-beraad heeft aanvullende vragen toegevoegd aan de vragenlijst, waaronder een vragenlijst aan mantelzorgers. Hieronder vindt u een samenvatting van de resultaten van het rapport.

Toegang tot de ondersteuning

Vergeleken met de gemiddelde score van de andere 195 deelnemende gemeenten (de referentiegroep) zijn de inwoners van Krimpen aan den IJssel goed te spreken over de aanvraagprocedure. De respondenten (de aanvragers die de vragen beantwoord en teruggestuurd hebben) geven gemiddeld een 7,7 voor de aanvraagprocedure. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Cliënten in Krimpen aan den IJssel zijn vergeleken met andere gemeenten vooral tevreden over de `wachttijd tussen aanvraag en het verkrijgen van hulp': 91% van de cliënten in Krimpen aan den IJssel zijn hier (zeer) tevreden over tegenover 82% bij andere gemeenten.

Hulp bij het huishouden

Cliënten geven gemiddeld een 7,7 voor de hulp die zij krijgen bij het huishouden. Dit is gelijk aan het gemiddelde van vorig jaar en ongeveer gelijk aan het gemiddelde in de referentiegroep (7,8). Over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders is 91% tevreden. Over de kwaliteit van het schoonmaakwerk is 96% van de cliënten tevreden. Minder tevreden zijn de cliënten over de `vervanging bij ziekte': hier is 70% tevreden over.

Voorzieningen

Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen is in Krimpen aan den IJssel een 7,4. Binnen de referentiegroep geven cliënten gemiddeld een 7,3. Het meest tevreden zijn zij over de scootmobiel (95%). Minder tevreden is men over de verhuiskostenvergoeding: 79% is hier tevreden over. Het rapportcijfer voor het collectief vervoer binnen de gemeente bedraagt 6,8 (hetzelfde als in de referentiegroep).

Resultaten ondersteuning

In Krimpen aan den IJssel draagt voor 85% van de cliënten van de Wmo de ondersteuning bij aan het zelfstandig kunnen blijven wonen, waarvan voor 50% dit zeer veel het geval is. Ter vergelijking, bij de andere gemeenten draagt de ondersteuning hier gemiddeld voor 80% aan bij, waarvan voor 43% dit zeer het geval is.
Voor wat betreft de participatie zijn de percentages vergelijkbaar met die van andere gemeenten. Voor 72% draagt de ondersteuning er aan bij dat men kan blijven meedoen in de maatschappij. Bij de overige gemeenten is dit voor 74% het geval.

Aandacht voor mantelzorg

Mantelzorgers ervaren diverse beperkingen als gevolg van het verlenen van mantelzorg: zo ervaart 70% beperkingen in het ontmoeten van vrienden, familie en kennissen, ervaart 69% beperkingen in vrijetijdsbesteding binnenshuis en ervaart 66% beperkingen in aandacht en tijd voor zichzelf.
Mantelzorgers weten vaak wel waar zij terecht kunnen voor ondersteuning: uit de vragenlijst bleek dat 75% van hen weten dat zij bij het Steunpunt Mantelzorg terecht kunnen. Voor de helft van de cliënten Wmo was dit nog niet bekend. Uit het onderzoek bleek dus dat niet iedereen bekend is met de gemeentelijke ondersteuning voor mantelzorgers. Dit steunpunt maakt onderdeel uit van het Meldpunt en is te bereiken op telefoonnummer: (0180) 517590.

Verbetering dienstverlening

De gemeente gaat aan de hand van de resultaten van het onderzoek aan de slag om de dienstverlening aan de cliënten nog verder te verbeteren. Zo gaat de gemeente in gesprek met de zorgaanbieders over de punten die minder scoorden in het onderzoek, zoals de vervanging van de hulp bij ziekte.
Het rapport wordt in de raadsvergadering van 23 september 2010 aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarna ligt het tevredenheidsonderzoek ter inzage bij het Publiekscentrum in het raadhuis.

Raadhuisplein 2
Postbus 200, 2920 AE
Krimpen aan den IJssel (0180) 540655
gemeente@krimpenaandenijssel.nlgemeente@
krimpenaandenijssel.nl