ChristenUnie
ChristenUnie: houd overstappen makkelijk
donderdag 01 juli 2010 14:49 De ChristenUnie wil dat overstappen na
invoering van de OV-chipkaart net zo makkelijk blijft als nu. Tweede
Kamerlid Arie Slob: ,,Ik ben blij dat de minister nu bij de vervoerders
gaat afdwingen dat reizigers niet te maken krijgen met een dubbel
opstaptarief. Tot die tijd moet van de minister het papieren
treinkaartje blijven bestaan. Maar er blijft dan nog steeds een
probleem met de verschillende in- en uitcheckpaaltjes"
Treinreizigers die straks reizen met verschillende vervoerders krijgen
te maken met verwarrende overstapsituaties. Arie Slob: ,,Stap je over
van een NS trein op een andere NS trein dan hoef je niets te doen. Stap
je over van een NS-trein op een trein van bijvoorbeeld Synthus dan moet
je eerst uitchecken bij NS en dan inchecken bij Synthus. Het gevolg is
dat op sommige stations verschillende paaltjes of poortjes komen te
staan. Dat is niet klantvriendelijk."
Dat dit verwarrend is voor treinreizigers is al een paar jaar bekend
maar er is nog geen oplossing. De vervoerders kijken vooral naar een
betere bewegwijzering. Arie Slob: ,,Dan nog kan het fout gaan en kan de
reiziger te veel betalen." Volgens de ChristenUnie moeten de
vervoerders de klant niet opzadelen met het probleem. ,,Het treinnet
moet zich voor de reiziger presenteren als één systeem. Er zijn maar
een paar stations waar verschillende vervoerders gebruik maken van
dezelfde perrons. De vervoerders moeten dit onderling kunnen regelen.
Het gaat slechts om een fractie van het totaal aantal reizen."
Op voorstel van de ChristenUnie heeft de commissie Verkeer en
Waterstaat daarom de volgende vragen gesteld aan minister Eurlings:
1. Wordt er momenteel nog gewerkt aan een structurele oplossing voor de
verschillende overstapsituaties in de railketen bovenop de maatregelen
via signing en branding? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer komt deze
structurele oplossing beschikbaar?
2. Is uw stelling dat reizigers zich over de concessiegrenzen heen
bewegen en moeten kunnen rekenen op een eenduidige aanpak ook van
toepassing op de overstapsituaties in de railketen (trein-trein en
trein-metro/lightrail)? Zo nee, waarom niet?
3. Bent u bereid in de aangekondigde AMvB de verplichte acceptatie van
het papieren kaartje op te nemen totdat het probleem van de
overstapsituaties opgelost is?
4. Bent u bereid tegelijkertijd de door u ingestelde onafhankelijke
commissie ook de opdracht te geven een structurele oplossing te bieden
voor de overstapsituaties vanuit het perspectief van de reiziger?
Arie Slob