Hennie Kuiper en Bernard Hinault ontvangen unieke postzegels

01/07/2010 14:25

TNT Post

DEN HAAG, 1 JULI 2010 - Vandaag hebben wielreniconen Hennie Kuiper en Bernard Hinault unieke postzegels ontvangen. TNT Post schenkt met deze postzegels aandacht aan de komende Tour de France en aan Nederlandse wielersuccessen in het algemeen. Katja Veen, manager Consumentenmarkt van TNT Post heeft in de Kunsthal te Rotterdam op de tentoonstelling 'Tour Experience' het eerste exemplaar van het postzegelboekje 'Nederlandse wielersuccessen 1960-1985' aangeboden aan Hennie Kuiper. Tevens ontving, vijfvoudig Tour-winnaar Bernard Hinault uit haar handen het eerste postzegelvel 'Tour de France 2010'

3 juli start de Tour de France in Rotterdam. Reden voor TNT Post om terug te kijken naar 50 jaar Nederlandse wielersuccessen in de Tour de France. Daarom verschijnen er op 1 juli twee postzegelboekjes met aandacht voor Nederlandse wielrenners die kleur hebben gegeven aan de Tour de France. Hennie Kuiper wordt uiteraard geëerd met een postzegel, maar ook Jan Janssen en Joop Zoetemelk ontbreken niet in de postzegelboekjes, evenals Michael Boogerd, Erik Breukink en Leontien van Moorsel.

Het postzegelboekje bevat 9 bijzondere postzegels en is geïllustreerd met foto's en mooie wielrenverhalen. Er is één boekje voor de periode 1960 tot 1985 en één boekje vanaf 1985 tot 2010. Een deel van de opbrengst van elk boekje komt ten goede aan het Nationaal Wielersportmuseum dat haar deuren opent eind 2011.

Postzegelvel 'Tour de France 2010'

De Tour de France krijgt nog meer glans met het speciale postzegelvel Tour de France 2010 dat ook op 1 juli 2010 door TNT Post wordt uitgegeven. "Op het postzegelvel laten we vele aspecten van de Tour terugkomen, aldus Bau Winkel, die samen met Frank Stienen van Studio Bau Winkel verantwoordelijk is voor dit postzegelvel. De ploegen met hun tactiek, de wielrenners die daarin verschillende rollen vervullen, de leiders van de verschillende klassementen, ieder met een speciaal shirt en het parcours met de start- en finishplaatsen en de verschillende soorten etappes. Al deze elementen zijn terug te vinden op het postzegelvel met tien verschillende postzegels. Tevens verwijst de gele rand van het postzegelvel naar de felbegeerde gele trui, de hoogste sportieve ambitie van de renners.

Nieuwe waardeaanduiding

Bijzonder aan de postzegels is dat deze ook zijn voorzien van de nieuwe waardeaanduiding. Voortaan staat er geen euroaanduiding meer op de postzegels maar een cijfer. Op postzegels voor brieven of kaarten tot en met 20 gram staat voortaan een 1. Dit geldt ook voor de Tourpostzegels. De nieuwe waardeaanduiding heeft geen gevolgen voor het uitbrengen van postzegels met nieuwe ontwerpen.

Verkoopprijs en geldigheid

De verkoopprijs van elk postzegelboekje is 9,95 euro en bevat 9 postzegels met een frankeerwaarde van 0,44 eurocent. De oplage is 15.000 stuks van elk boekje.

De verkoopprijs van het postzegelvel is 4,40 euro, de oplage is 350.000 velletjes.

De postzegelboekjes en het postzegelvel zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, bij de reguliere verkooppunten van TNT Post en via de onlinewinkel op www.tntpost.nl/postzegelboekje of www.tntpost.nl/collectclub.

De geldigheid van de postzegels is onbepaald.

Over TNT Post

TNT Post verwerkt dagelijks 15 miljoen poststukken (waarvan 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post in het eerste kwartaal van 2010 bedroeg 1.067 miljoen euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

EINDE BERICHT

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.