Meer zicht op solistische dreigers
Persbericht | 01-07-2010
De aanpak van verwarde bedreigers van politici en bestuurders via de
zorg is een effectief middel naast het louter uitdelen van straffen.
Dat blijkt uit het rapport "Individuele bedreigers van publieke
personen in Nederland" dat minister Hirsch Ballin (Justitie en
Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) vandaag naar de Tweede Kamer
heeft gestuurd.
De publicatie bevat onderzoeken van het Verwey-Jonker Instituut en
Zorgconsult Nederland die op initiatief van de NCTb zijn uitgevoerd.
Gekeken is naar het fenomeen van bedreigingen door solistisch
opererende dreigers aan het adres van personen die een publieke functie
bekleden. Het COT komt op basis van beide onderzoeken tot een advies
voor de aanpak van dergelijke dreigingen. De onderzoeken bieden inzicht
in de aard en omvang van bedreigingen tegen landelijk bekende
gezagsdragers.
In de periode van medio 2005 tot najaar 2008 zijn er in totaal 847
aangiftes gedaan van bedreigingen bij het landelijke team bedreigde
politici dat is ondergebracht bij de regiopolitie Haaglanden. Een
selectie hiervan is door het Verwey-Jonker Instituut, met kennis uit de
(inter)nationale literatuur, onderzocht. Het gaat om 351 dossiers van
zaken, die voldoende informatie bevatten. Het betrof 167 verdachten,
die bedreigingen uitten tegen 106 politici. Verwey-Jonker identificeert
daarbij verschillende categorieën bedreigers. Het type
verward-gefrustreerde bedreiger vormt potentieel de meest gevaarlijke
gekende bedreiger. Daarnaast kunnen verwarde bedreigers onvoorspelbaar
gedrag vertonen. De straattaaldreigers zijn vooral hinderlijk, bovenal
omdat het om het grootste aantal bedreigers gaat. Zij zorgen daarmee
ook voor de grootste capaciteitsinzet van de politie voor opsporing.
Voor deze groep bedreigers wordt een communicatiestrategie ontwikkeld
om het bewustzijn te verhogen dat bedreigen een strafbaar feit is. In
voorkomende gevallen kan herhaling hiermee worden voorkomen.
Bureau Zorgconsult Nederland heeft specifiek gekeken naar de
mogelijkheden om verwarde bedreigers toe te leiden naar zorg. De
verwarde bedreiger stopt na een vaak kortdurende straf namelijk niet
met bedreigen. Het zijn mensen die zorg nodig hebben. In het Verenigd
Koninkrijk en Zweden zijn goede ervaringen opgedaan met het toeleiden
van deze mensen naar de zorg. Dit komt het welzijn van deze personen
ten goede en zorgt ervoor dat de dreiging afneemt. Zorgconsult heeft
geconstateerd dat de infrastructuur in Nederland voldoende aanwezig is
om op soortgelijke wijze zorg te verstrekken aan deze personen. Er kan
bijvoorbeeld prima worden aangesloten bij de reeds bestaande lokale
praktijk rondom Veiligheidshuizen, veelplegersoverleg of bemoeizorg.
De uitkomsten van de onderzoeken, die zich hebben toegespitst op
bekende bedreigers, geven aanleiding tot verbreding van kennis. Een
eenzijdige focus op uitsluitend bekende bedreigers is niet voldoende.
Er wordt daarom een onderzoeksagenda opgesteld die meer inzicht moet
geven in de wijze waarop ongekende dreigers komen tot het plegen van
aanslagen. Daarnaast moet dit onderzoek inzicht geven in de
mogelijkheden om de ongekende dreigers vroegtijdig te kunnen
signaleren.
Politie, justitie en instanties voor geestelijke gezondheidszorg moeten
gaan samenwerken in een proefproject. Daarbij moeten lokale
hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg kunnen delen in
landelijk beschikbare informatie over de enkele tientallen bedreigers
met een psychische stoornis, die zich per jaar aandienen. Het team, dat
wordt ondergebracht bij het Korps Landelijke Politie Diensten, brengt
alle beschikbare informatie over bedreigingen bij elkaar. Zo ontstaat
een beter beeld van de aard van de bedreiging en kan de beste aanpak om
de dreiging weg te nemen worden ingezet. Informatie over verwarde
bedreigers met een hoog risico wordt vervolgens onder de aandacht
gebracht van de lokale zorgprofessionals, die in het individuele geval
de juiste diagnose kunnen stellen en de juiste behandeling kunnen
bepalen.