Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF opent meldpunt acties specialisten
01 juli 2010
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) opent het
meldpunt `Consument en de Zorg' voor patiënten die overlast ervaren van
de acties die de medisch specialisten vanaf vandaag voeren.
Mensen die door de acties met langere wachttijden te maken krijgen, van
wie de afspraak wordt verplaatst of patiënten die op andere manieren
overlast ondervinden, kunnen dat melden bij de NPCF. Het meldpunt is
bereikbaar via: 030 29 16 777. Mensen kunnen ook terecht op
ConsumentendeZorg.nl
Ondanks de oproep van de NPCF aan de medisch specialisten om in hun
acties de patiënt te ontzien, kondigt de Orde van Medisch Specialisten
op hun website aan dat `...enige vorm van overlast voor de patiënt
(mogelijk) niet te voorkomen is...'. De NPCF vindt dit onacceptabel. De
patiënt is immers geen partij in dit conflict dat de specialisten met
de Minister hebben.
De medisch specialisten gaan vanaf 1 juli actievoeren. De specialisten
voeren actie tegen tariefskortingen, het door hen gevreesde einde van
het vrije beroep en het kwijtraken van hun professionele
verantwoordelijkheid.
De NPCF is van mening dat het hoog tijd is dat de excessieve
inkomensverschillen die tussen medisch specialisten bestaan worden
aangepakt. De NPCF ziet niet in hoe dit bijdraagt aan een betere zorg
voor de patiënt.