Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF opent meldpunt acties specialisten


01 juli 2010

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) opent het meldpunt `Consument en de Zorg' voor patiënten die overlast ervaren van de acties die de medisch specialisten vanaf vandaag voeren.

Mensen die door de acties met langere wachttijden te maken krijgen, van wie de afspraak wordt verplaatst of patiënten die op andere manieren overlast ondervinden, kunnen dat melden bij de NPCF. Het meldpunt is bereikbaar via: 030 29 16 777. Mensen kunnen ook terecht op ConsumentendeZorg.nl

Ondanks de oproep van de NPCF aan de medisch specialisten om in hun acties de patiënt te ontzien, kondigt de Orde van Medisch Specialisten op hun website aan dat `...enige vorm van overlast voor de patiënt (mogelijk) niet te voorkomen is...'. De NPCF vindt dit onacceptabel. De patiënt is immers geen partij in dit conflict dat de specialisten met de Minister hebben.

De medisch specialisten gaan vanaf 1 juli actievoeren. De specialisten voeren actie tegen tariefskortingen, het door hen gevreesde einde van het vrije beroep en het kwijtraken van hun professionele verantwoordelijkheid.

De NPCF is van mening dat het hoog tijd is dat de excessieve inkomensverschillen die tussen medisch specialisten bestaan worden aangepakt. De NPCF ziet niet in hoe dit bijdraagt aan een betere zorg voor de patiënt.