Rijksvoorlichtingsdienst
Aanjaagfunctie Ombudslijn MBO goed op stoom
Het aantal ontvangen klachten bij de Ombudslijn MBO is de afgelopen maanden afgenomen. In mei registreerde de Ombudslijn MBO 22 klachten, in april waren het er nog 60. Dat blijkt uit de tweede voortgangsrapportage die Ombudslijn MBO heeft uitgebracht aan staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs). Vrijwel alle 60 klachten uit april zijn naar tevredenheid afgehandeld. Vijf klachten vragen meer tijd voor een passende oplossing.
Staatssecretaris Van Bijsterveldt is tevreden over de functie van de ombudslijn: "Er blijft geen klacht op de plank liggen. Elke klacht wordt serieus genomen en voortvarend opgepakt door de scholen. De ombudslijn maakt klachten van studenten inzichtelijk en brengt de klachtenafhandeling van mbo scholen verder op orde. En dat was precies het doel", aldus Van Bijsterveldt.
Hoewel het aantal telefoontjes en mailtjes naar de Ombudslijn MBO stabiel is gebleven, heeft de Ombudslijn minder klachten geregistreerd. Vaak vergeten studenten en ouders dat de klacht eerst bekend moet zijn bij de mbo-instelling voordat de Ombudslijn de klacht vastlegt en tot actie overgaat. Bijna de helft van de klachten gaat over een gebrekkige begeleiding, uitval van lessen, opleidingsduur of gebrekkige voorlichting over de opleiding. Andere klachten hebben betrekking op kwesties als doorstroming, toetsen en examens.
Eén van de klachten kwam van een groep studenten die zich keerde tegen de verplichte afname van een aantal kostbare studieboeken. Gedurende het schooljaar bleken deze boeken helemaal niet aan de orde te komen tijdens de lessen. De school gaf geen gehoor aan de klachten van de studenten, die op hun beurt naar de Ombudslijn MBO stapten. Na bemiddeling van de Ombudslijn heeft de school een informatieavond ingelast en uiteindelijk toegezegd de gemaakte kosten terug te betalen.
Noot voor redacties (
RVD Mediafeed