Dalende werkgelegenheid in de transportsector
01/07/2010 09:57
NEA Transportonderzoek en -opleiding B.V.
Het dieptepunt heeft de vervoersmarkt nu definitief achter zich gelaten. NEA verwacht voor de Nederlandse transportsector dit jaar een omzetgroei van 2,6%. Toch heeft het goederenvervoer nog te maken met overcapaciteit waardoor de werkgelegenheid in de transportsector dit jaar zal dalen met 3,25%. Daarentegen zal het aantal zelfstandigen in transport wel licht groeien.
De omzet van de transportsector is in 2009 met 8,9% afgenomen. Voor 2010 en 2011 wordt een toename van respectievelijk 2,9% en 2,6% verwacht. Dit betreft de volumeontwikkeling, de prijsontwikkeling laat een ander beeld zien. In 2009 daalde ook de prijsontwikkeling met 2,8%, echter in 2010 en 2011 verwacht NEA een positieve prijsontwikkeling van 1,0% en 1,8%. Dit beeld is in lijn met de marktsignalen, ondanks de groei van het transportvolume is de tariefontwikkeling in 2010 beperkt. In 2011 wordt meer ruimte verwacht voor groei van de tarieven. In 2008 waren er 353.600 personen in de transportsector werkzaam. In 2009 nam dit aantal met 1,5% af, in 2010 zal dit naar verwachting verder afnemen met 3,25%. In 2011 wordt in dit opzicht een bescheiden groei van 0,5% verwacht. Het aantal zelfstandigen in transport laat dit jaar al een kleine groei zien.
Uit de vijfde Korte Termijn Voorspeller (KTV) van onderzoek- en adviesbureau NEA blijkt dat de afzonderlijke transportsectoren weg, spoor en binnenvaart voor 2010 een verschillend beeld laten zien. In 2009 daalde het volume over de weg met 12,6% ten opzichte van 2008. In 2010 stijgt het wegvervoer met 2,4% ten opzichte van 2009. Het totale volume voor het wegvervoer komt dan uit op 687 mln ton. Het volume over het spoor daalde in 2009 met 16,9% en stijgt in 2010 met 5,8% naar 40,0 mln ton. Voor de binnenvaart komen we uit op een volumedaling van 12,5% in 2009. In 2010 stijgt de binnenvaart met 2,5% naar een volume van 270 mln ton.
Wegvervoer
Op basis van de huidige cijfers verwacht NEA ten opzichte van vorig jaar een bescheiden groei van 1% in het derde kwartaal en 4% in het vierde kwartaal van 2010. De ingezette groei gaat nog niet heel hard. Over heel 2010 stijgt het volume in het wegvervoer met 2,4% ten opzichte van 2009, en in 2011 met 1,8% ten opzichte van 2010. Het totale binnenlandse vervoer stijgt in 2010 met 2,3% ten opzichte van 2009. De groei komt vooral uit de chemische- en stukgoedsector. De bouwsector zit momenteel in een dal.
Binnenvaart
In het eerste deel van 2010 heeft de binnenvaart flink kunnen profiteren van de fors aangetrokken volumes in de container- en ijzerertssector. De verwachting is dat het derde kwartaal van 2010 een stijging van ongeveer 2,3% laat zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Voor 2010 en 2011 wordt een beperkte groei verwacht van respectievelijk 2,5% en 2,8% ten opzichte van het voorgaande jaar. De grootste stijgingen in het vervoersvolume in 2010 worden verwacht bij de productgroepen metaal, chemie en eindproducten/containers.
Spoorvervoer
Het spoorvervoer kende een goed eerste kwartaal. Door de aantrekkende volumes in voornamelijk het kolen- en containersegment kon het spoorvervoer weer groeien. Voor 2010 wordt verwacht dat ook zeker het spoorvervoer zal profiteren van de aantrekkende wereldhandel. De volumes zullen in 2010 groeien met ongeveer 6% ten opzichte van 2010. Voor 2011 wordt een groei voorspeld van een kleine 5% ten opzichte van dit jaar.
http://www.nea.nl