Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
30/06/10 08:13
Wederom goede resultaten voor de gemeente
Klanten van gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude geven aan zeer tevreden
te zijn over de dienstverlening van de gemeente. Dit blijkt uit twee recente
onderzoeken. Bezoekers van de publieksbalie beoordelen de dienstverlening van
de gemeente met een 7,9. Ook op het gebied van Wmo scoort de gemeente dik
voldoende en in de actuele huurmonitor van Woonservice behaalt de gemeente
een score van 100% met betrekking tot woningtoewijzing van huurwoningen.
In maart 2010 voerde TNS NIPO in opdracht van Benchmarking
Publiekszaken een klanttevredenheidsonderzoek uit naar baliebezoekers
van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Onderzoeksbureau SGBO
onderzocht de tevredenheid van inwoners van de gemeente die in 2008 of
2009 een aanvraag hebben gedaan voor hulp bij het huishouden en/of een
andere individuele voorziening. De twee onderzoeken geven aan dat een
kleine gemeente, zoals Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zeer hoog scoort
op een goede dienstverlening.
Het college van de gemeente is zeer opgetogen over de positieve
uitkomsten van de onderzoeken. De gemeente zal zich dan ook blijven
inspannen om de tevredenheid van de inwoners op hoog niveau te houden.
Klanttevredenheidsonderzoek
Dit is het tweede jaar dat de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
deelneemt aan de Benchmarking Publiekszaken. Een onderdeel van de
benchmarking is het klanttevredenheidsonderzoek naar baliebezoekers.
Bezoekers van de publieksbalie van de gemeente Haarlemmerliede en
Spaarnwoude beoordelen de dienstverlening met een 7,9. Met deze score
neemt de gemeente Haarlemmerliede c.a. op de ranglijst van alle
deelnemende gemeenten (totaal 98) op dit onderdeel de achtste plaats
in. Vooral de wachttijd en de vriendelijkheid en deskundigheid van de
medewerker beoordeelden de bezoekers als beste.
Tevreden over Wmo
Cliënten van hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen
gaven gemiddeld een 7,7 voor de aanvraagprocedure en zij gaven de
gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude een 7,9 voor het hulp bij het
huishouden. Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen (zoals
rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) is in de gemeente een
7,6. Voor de meeste cliënten voldoet de hulp aan de verwachtingen
(98%).
Resultaten huurmonitor
De Europese regelgeving dwingt woningcorporaties om 90% van de woningen
met een huur onder de huurprijsgrens bij leegkomst te verhuren aan
huishoudens met een belastbaar jaarinkomen onder 33.000, -. Uit de
huurmonitor van Woonservice blijkt dat gemeente Haarlemmerliede en
Spaarnwoude hierop 100% scoort. Hoger dan het regionale gemiddelde, dat
ligt op 85,4%.
---