Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude


30/06/10 08:13

Wederom goede resultaten voor de gemeente

Klanten van gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude geven aan zeer tevreden te zijn over de dienstverlening van de gemeente. Dit blijkt uit twee recente onderzoeken. Bezoekers van de publieksbalie beoordelen de dienstverlening van de gemeente met een 7,9. Ook op het gebied van Wmo scoort de gemeente dik voldoende en in de actuele huurmonitor van Woonservice behaalt de gemeente een score van 100% met betrekking tot woningtoewijzing van huurwoningen.

In maart 2010 voerde TNS NIPO in opdracht van Benchmarking Publiekszaken een klanttevredenheidsonderzoek uit naar baliebezoekers van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Onderzoeksbureau SGBO onderzocht de tevredenheid van inwoners van de gemeente die in 2008 of 2009 een aanvraag hebben gedaan voor hulp bij het huishouden en/of een andere individuele voorziening. De twee onderzoeken geven aan dat een kleine gemeente, zoals Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zeer hoog scoort op een goede dienstverlening.

Het college van de gemeente is zeer opgetogen over de positieve uitkomsten van de onderzoeken. De gemeente zal zich dan ook blijven inspannen om de tevredenheid van de inwoners op hoog niveau te houden.

Klanttevredenheidsonderzoek
Dit is het tweede jaar dat de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude deelneemt aan de Benchmarking Publiekszaken. Een onderdeel van de benchmarking is het klanttevredenheidsonderzoek naar baliebezoekers. Bezoekers van de publieksbalie van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude beoordelen de dienstverlening met een 7,9. Met deze score neemt de gemeente Haarlemmerliede c.a. op de ranglijst van alle deelnemende gemeenten (totaal 98) op dit onderdeel de achtste plaats in. Vooral de wachttijd en de vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerker beoordeelden de bezoekers als beste.

Tevreden over Wmo
Cliënten van hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen gaven gemiddeld een 7,7 voor de aanvraagprocedure en zij gaven de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude een 7,9 voor het hulp bij het huishouden. Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen (zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) is in de gemeente een 7,6. Voor de meeste cliënten voldoet de hulp aan de verwachtingen (98%).

Resultaten huurmonitor
De Europese regelgeving dwingt woningcorporaties om 90% van de woningen met een huur onder de huurprijsgrens bij leegkomst te verhuren aan huishoudens met een belastbaar jaarinkomen onder 33.000, -. Uit de huurmonitor van Woonservice blijkt dat gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude hierop 100% scoort. Hoger dan het regionale gemiddelde, dat ligt op 85,4%.

---