Raad voor de Rechtspraak


Kwaliteitszorg Rechtspraak in de goede richting

's-Gravenhage, 1 juli 2010 - De kwaliteitszorg in rechtbanken en gerechtshoven is de afgelopen jaren naar een professioneel niveau getild. Deskundigheidsbevordering is structureel versterkt en er zijn kwaliteitsnormen ontwikkeld voor onder andere de doorlooptijden. Ook staat de Rechtspraak meer open naar de maatschappelijke omgeving. Wel is er ruimte voor verbetering van de feedbackcultuur. Dit stelt de commissie-Leijnse, die een visitatie van de gerechten op het gebied van kwaliteit heeft uitgevoerd. Vandaag presenteert de commissie haar Eindrapport visitatie gerechten 2010.

Het is de tweede keer dat `de Rechtspraak' (rechtbanken, gerechtshoven, bijzondere colleges) zich laat visiteren. Het doel is om de kwaliteitszorg te verbeteren en de kwaliteitsinspanningen zichtbaar te maken. De gerechten zijn op de volgende thema's beoordeeld: deskundigheid en kwaliteitsnormen, feedbackcultuur en ontwikkeling van het kwaliteitssysteem. De visitatie is uitgevoerd in opdracht van de Raad voor de rechtspraak.

Externe leden
De commissie telde negen externe en zes interne leden en stond onder voorzitterschap van prof. dr. Frans Leijnse, hoogleraar Onderwijs en Arbeidsmarkt Open Universiteit, en lid van de Eerste Kamer. Het algemene beeld van de commissie is positief: "Binnen de gerechten is het kwaliteitsbewustzijn tot op het operationele niveau sterk ontwikkeld en wordt kwaliteit in toenemende mate als een gezamenlijke prestatie beleefd." De visitatiecommissie heeft een positief beeld gekregen van de ontwikkeling van de kwaliteitszorg binnen de gerechten, naar het oordeel van de externe leden van de visitatiecommissie ook in vergelijking met andere professionele organisaties.

Kwaliteitsnormen
De commissie is zeer te spreken over de vorderingen die de Rechtspraak heeft gemaakt ten aanzien van de kwaliteit van het vakinhoudelijk overleg. Zij is van mening dat de kwaliteitsnormen - betere bewijsmotivering in de strafsector (Promis), meelezen bij enkelvoudige uitspraken, permanente educatie en normen voor doorlooptijden - een krachtige impuls leveren aan de doelmatigheid van de kwaliteitszorg.

Aandachtspunten
Wel concludeert de commissie dat de feedbackcultuur verder ontwikkeld moet worden. Het bevorderen van een open werkcultuur staat weliswaar bij alle gerechten op de agenda, maar nu moet de stap naar een integratie van feedbackmechanismen in het dagelijks werk gezet worden. De commissie bepleit ook een inbedding van de kwaliteitsnormen in een breder integraal kwaliteitsbeleid. Een sterkere sturing vanuit het gerechtsbestuur en de Raad is daarvoor onontbeerlijk.

In 2006 vond de eerste visitatie binnen de Rechtspraak plaats. Toen bleek dat de kwaliteitszorg als een onderwerp van de gerechtsbesturen werd gezien en niet als een onderdeel van het primaire proces. Op basis van de nieuwe visitatie stelt de commissie-Leijnse dat de Rechtspraak zich die conclusie duidelijk heeft aangetrokken.

Bron: Raad voor de rechtspraak Datum actualiteit: 1 juli 2010 Naar boven