Raad voor de Rechtspraak
Kwaliteitszorg Rechtspraak in de goede richting
's-Gravenhage, 1 juli 2010 - De kwaliteitszorg in rechtbanken en
gerechtshoven is de afgelopen jaren naar een professioneel niveau
getild. Deskundigheidsbevordering is structureel versterkt en er zijn
kwaliteitsnormen ontwikkeld voor onder andere de doorlooptijden. Ook
staat de Rechtspraak meer open naar de maatschappelijke omgeving. Wel
is er ruimte voor verbetering van de feedbackcultuur. Dit stelt de
commissie-Leijnse, die een visitatie van de gerechten op het gebied van
kwaliteit heeft uitgevoerd. Vandaag presenteert de commissie haar
Eindrapport visitatie gerechten 2010.
Het is de tweede keer dat `de Rechtspraak' (rechtbanken, gerechtshoven,
bijzondere colleges) zich laat visiteren. Het doel is om de
kwaliteitszorg te verbeteren en de kwaliteitsinspanningen zichtbaar te
maken. De gerechten zijn op de volgende thema's beoordeeld:
deskundigheid en kwaliteitsnormen, feedbackcultuur en ontwikkeling van
het kwaliteitssysteem. De visitatie is uitgevoerd in opdracht van de
Raad voor de rechtspraak.
Externe leden
De commissie telde negen externe en zes interne leden en stond onder
voorzitterschap van prof. dr. Frans Leijnse, hoogleraar Onderwijs en
Arbeidsmarkt Open Universiteit, en lid van de Eerste Kamer. Het
algemene beeld van de commissie is positief: "Binnen de gerechten is
het kwaliteitsbewustzijn tot op het operationele niveau sterk
ontwikkeld en wordt kwaliteit in toenemende mate als een gezamenlijke
prestatie beleefd." De visitatiecommissie heeft een positief beeld
gekregen van de ontwikkeling van de kwaliteitszorg binnen de gerechten,
naar het oordeel van de externe leden van de visitatiecommissie ook in
vergelijking met andere professionele organisaties.
Kwaliteitsnormen
De commissie is zeer te spreken over de vorderingen die de Rechtspraak
heeft gemaakt ten aanzien van de kwaliteit van het vakinhoudelijk
overleg. Zij is van mening dat de kwaliteitsnormen - betere
bewijsmotivering in de strafsector (Promis), meelezen bij enkelvoudige
uitspraken, permanente educatie en normen voor doorlooptijden - een
krachtige impuls leveren aan de doelmatigheid van de kwaliteitszorg.
Aandachtspunten
Wel concludeert de commissie dat de feedbackcultuur verder ontwikkeld
moet worden. Het bevorderen van een open werkcultuur staat weliswaar
bij alle gerechten op de agenda, maar nu moet de stap naar een
integratie van feedbackmechanismen in het dagelijks werk gezet worden.
De commissie bepleit ook een inbedding van de kwaliteitsnormen in een
breder integraal kwaliteitsbeleid. Een sterkere sturing vanuit het
gerechtsbestuur en de Raad is daarvoor onontbeerlijk.
In 2006 vond de eerste visitatie binnen de Rechtspraak plaats. Toen
bleek dat de kwaliteitszorg als een onderwerp van de gerechtsbesturen
werd gezien en niet als een onderdeel van het primaire proces. Op basis
van de nieuwe visitatie stelt de commissie-Leijnse dat de Rechtspraak
zich die conclusie duidelijk heeft aangetrokken.
Bron: Raad voor de rechtspraak
Datum actualiteit: 1 juli 2010 Naar boven