iAds van Apple vanaf 1 juli beschikbaar
Orderportefeuille van meer dan 60 miljoen dollar voor 2010
San Francisco, 7 juni 2010 - Apple® heeft vandaag bekendgemaakt dat
iAd, het mobiele reclamenetwerk voor iPhone®- en iPod touch®-modellen
waarop het iOS 4-softwareplatform is geïnstalleerd, vanaf 1 juli
beschikbaar zal zijn. iAd combineert de impact van tv-reclames met de
interactiviteit van webadvertenties en biedt adverteerders een
dynamische en krachtige manier om mobiele gebruikers met bewegende
beelden tot het kopen van hun producten te bewegen. De lancering van
iAd wordt kracht bijgezet door mobiele reclamecampagnes van grote
multinationals, waaronder AT&T, Best Buy, Campbell Soup Company,
Chanel, Citi, DirecTV, GEICO, GE, JCPenney, Liberty Mutual Group,
Nissan, Sears, State Farm, Target, Turner Broadcasting System, Unilever
en The Walt Disney Studios. Voor 2010 heeft iAd al een
orderportefeuille van ruim 60 miljoen dollar. Dit komt neer op bijna 50
procent van het totale bedrag dat Amerikaanse bedrijven naar
verwachting in de tweede helft van 2010 voor mobiele advertenties
zullen uitgeven.*
"iAd combineert de impact van tv-reclames met de interactiviteit van
het web en biedt gebruikers een geheel nieuwe manier om reclames te
bekijken vanuit hun favoriete apps", aldus Steve Jobs, CEO van Apple.
"iAds hebben een bereik van miljoenen iPhone- en iPod touch-gebruikers,
iets waar elke adverteerder van droomt. En voor ontwikkelaars vormen
iAds een geheel nieuwe inkomstenbron, zodat ze apps kunnen blijven
ontwikkelen waar de gebruiker niets of slechts een lage prijs voor
hoeft te betalen."
"Voor Citi is iAd ideaal, want zo bereiken we miljoenen mensen via hun
iPhone en iPod touch", aldus Lisa Caputo, Executive Vice President en
CMO van Citigroup. "iAd stelt ons in staat onze creativiteit de vrije
loop te laten, zodat we onze huidige en toekomstige klanten kunnen
aanspreken op een manier die interactiever is dan ooit."
"iAd zal de wereld van de mobiele reclame op z'n kop zetten", aldus Rob
Master, North American Media Director van Unilever. "Met iAd hebben we
een aantal zeer sterke reclames weten te maken. iAd is het ideale
mobiele platform om klanten te bereiken en aan je merk te binden."
Met iAd, dat is geïntegreerd in iOS 4, kunnen gebruikers direct vanuit
de app waarin ze bezig zijn, reageren op reclames, zelfs wanneer ze een
video bekijken, een game spelen of via een reclame een app of
iTunes®-materiaal downloaden.
Ontwikkelaars die zich bij het iAd-netwerk aansluiten kunnen heel
eenvoudig reclames in verschillende structuren in hun apps opnemen.
Apple neemt de verkoop en publicatie van de advertenties voor zijn
rekening. De ontwikkelaar ontvangt via iTunes Connect standaard 60
procent van de iAd-netwerkopbrengsten.
Voor iAds is iOS 4 vereist, dat iPhone- en iPod touch-bezitters gratis
via iTunes 9.2 of hoger kunnen downloaden. iOS 4 is geschikt voor
iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4 en iPod touch van de tweede en derde
generatie (de 32-GB en 64-GB modellen van eind 2009).
* Percentage op jaarbasis, gerekend vanaf 1 juli. Verwachtingen voor
mobiele reclames zijn afkomstig uit "Nothing But Net--2010 Internet
Investment Guide" van JP Morgan, een rapport dat op 3 januari 2010 is
gepubliceerd.
Apple gaf het startschot voor de personalcomputerrevolutie met de Apple
II en vond daarna de personal computer opnieuw uit met de Macintosh.
Apple blijft een voortrekkersrol vervullen met zijn bekroonde
computers, het besturingssysteem OS X, de programmapakketten iLife en
iWork, en de professionele programma's. Ook op het gebied van de
digitale muziek voert Apple de revolutie aan, met zijn iPods en de
onlinewinkel iTunes. En de revolutionaire iPhone en App Store hebben de
wereld van de mobiele telefoon op z'n kop gezet. De jongste loot aan de
innovatiestam van Apple is de magische iPad, die de toekomst van
mobiele media en computers een gezicht heeft gegeven.
PR-afdeling van Apple Nederland
Jurriaan Trommels
media.nl@euro.apple.com
+31 (0)30 65 93 900.
AAN DE REDACTIE: Bezoek voor aanvullende informatie Apple's PR website
/www.apple.com/nl/pr> of bel Apple's Media Helplijn op 020 5352728
Surf voor internationale persberichten en foto's in hoge resolutie van
alle producten van Apple, naar www.apple.com/pr.
© 2010 Apple Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo,
Mac, Mac OS, Macintosh, iPhone, iPod touch en iTunes zijn handelsmerken
van Apple. Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn
van hun respectieve eigenaars.
Apple Nederland