Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Ministerie van VROM
Helpdesk Wro sluit per 1 juli 2010
16-04-2010
Per 1 juli sluit de helpdesk Wro bij Agentschap NL (voorheen
SenterNovem) - na een periode van 2,5 jaar - definitief haar poorten.
Begin 2008 is de helpdesk Wro gestart in het kader van de
Invoeringsbegeleiding Wro. In opdracht van het ministerie van VROM
heeft AgentschapNL het RO-werkveld ondersteund bij de invoering van de
nieuwe Wro.
De helpdesk voorzag en voorziet duidelijk in een behoefte. Voorjaar
2010 zijn al circa 6700 vragen gesteld en beantwoord. Vragenstellers
zijn vertegenwoordigers van de bevoegd gezagen en hun adviseurs.
Oorspronkelijk zou de helpdesk alleen in 2008 in de lucht zou zijn,
maar door de enorme vraag is de helpdesk verlengd tot 1 juli 2010.
Met de inwerkingtreding van de Wro, waaronder de grondexploitatiewet
en het Bro per 1 juli 2008, richtte de vragen zich in 2008 vooral op
juridische aspecten. Met de inwerkingtreding van de Ministeriële
regeling RO Standaarden per 1 januari 2010, verschoof de aandacht naar
de digitale aspecten van de Wro.
Voor de juridische aspecten van de Wro kunnen de bevoegde gezagen na 1
juli 2010 - zoals voorheen - weer terecht bij hun
branche-organisaties, zoals VNG en IPO. Met betrekking tot RO-Online
zal na 1 juli 2010 het Kadaster (als beheerder van RO-Online) het
vaste aanspreekpunt zijn. Ten aanzien van de toepassing van de RO
Standaarden kan men zich na 1 juli 2010 wenden tot de helpdesk van
Geonovum, zoals dat nu ook al het geval is. Voor vragen op het
snijvlak van diverse milieu-onderwerpen en de Wro kunt u nog steeds
terecht bij www.infomil.nl/helpdesk.
Om de afsluiting van de activiteiten van de helpdesk Wro te
markeren zullen VROM en Agentschap NL in de zomer van 2010 een
publicatie uitbrengen met de "Meestgestelde vragen Wro". U wordt via
de website en nieuwsbrieven van VROM en AgentschapNL op de hoogte
gehouden van de afbouw van de Helpdesk Wro.