EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
30 juni 2010
EVO en TLN: 'Nieuw Kabinet moet blijven investeren in wegen en spoor'
Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse voorspelt verkeersinfarct in 2028
Gisteren heeft minister Eurlings van Verkeer- en Waterstaat de Tweede Kamer per brief de eerste resultaten van de Nationale Markt- en Capaciteits Analyse (NMCA) meegedeeld. EVO en TLN zien de resultaten van de NMCA als een bevestiging van hun zorgen over de Nederlandse bereikbaarheid. Uit de analyse blijkt dat zonder extra capaciteit voor weg, spoor en waterwegen de Nederlandse bereikbaarheidsproblematiek in 2028 drastische vormen heeft aangenomen.
EVO en TLN benadrukken dan ook al weken dat een nieuw kabinet, ongeacht de noodzakelijke bezuigingen, moet investeren in een betere bereikbaarheid. Bezuinigen op de bereikbaarheid van ons land is economische zelfmoord. Nu al loopt de maatschappelijke schade van files op tot 3,6 miljard euro per jaar en de verwachting van EVO en TLN is dat dit schadebedrag alleen maar toe zal nemen de komende jaren. Deze NMCA bevestigt dat nog maar eens, aldus de logistieke belangenbehartigers.
Uit de analyse blijkt dat zowel bij hoge als bij lage economische groeiscenario's knelpunten blijven bestaan. Belangrijk voor het goederenvervoer - en dus de nationale economie - is dat een nieuw kabinet investeert in de bereikbaarheid van de belangrijkste economische motoren van Nederland zoals Rotterdam, Amsterdam, de as Arnhem -Nijmegen en de grote steden in Brabant.
Daarbij zal het kabinet volgens EVO en TLN moeten inzetten op een combinatie van bouwen van meer capaciteit, beter benutten van bestaande voorzieningen en een acceptabel systeem van betalen per kilometer.