Ingezonden persbericht
23 juni 2010
Symposium The Next Step onderzoekt effecten van
Community Arts voor toekomstig cultuurbeleid, onderzoek,
onderwijs en kunstkritiek
Woensdag 30 juni 2010 | 09.3017.30 | University College Utrecht
Op woensdag 30 juni bundelen tien kunst en cultuur organisaties hun krachten in Utrecht voor het
symposium The Next Step: Community Arts in breder perspectief. Onder voorzitterschap van Ruben
Maes komen 200 (inter)nationale deskundigen bijeen om te debatteren over de invloed van
Community Arts op kunst en cultuurbeleid, onderzoek, kunstvakopleidingen en de kunstkritiek.
Onderwerpen van dit symposium zijn o.a. de meting van de effecten van Community Arts, de
opleiding van nieuwe generaties kunstenaars en de rol van onafhankelijke kunstkritiek in de
validering van deze vorm van kunst. The Next Step is een initiatief van: de Boekmanstichting,
Community Arts Lab Utrecht, Domein voor Kunstkritiek, Kunstenaars&CO, Kunstfactor, Landelijk
Platform Cultuuraanjagers, Fonds Podiumkunsten, Theater Instituut Nederland, Muziek Centrum
Nederland en De Vrede van Utrecht. Meer informatie op www.communityarts2010.nl.
Programma
Het symposium begint om 10.00 uur met Ruben Maes, gevolgd door een aantal key note sprekers.
Vanaf 14.00 uur start een zevental seminars op de gebieden van onderzoek, onderwijs, kunstkritiek
en cultuurbeleid.
Key Note sprekers
Dr Jan Cohen Cruz (VS): Directeur van Imagining America: Artists and Scholar in Public Life, en
verbonden aan Syracuse University. Auteur van o.a. Local Acts: Community Based Performance in the
USA, redacteur van Radical Street Performance en Playing Boal and A Boal Companion. Cohen Cruz
initieerde ook zelf community arts projecten, o.a. in Brooklyn en in New Orleans na de
verwoestingen van de orkaan Katrina. Momenteel werkt ze aan een meerjarig performance
evenement in het centrum van Syracuse.
Tim Prentki (GB): Hoogleraar `Theatre and Development' aan de universiteit van Winchester
(Engeland). Hij coördineert het Masterprogramma in Theatre and Media For Development. Mede
auteur van o.a. Popular Theatre in Political Culture (Intellect 2000) en The Routledge Reader in
Applied Theatre (2009), waarin in diverse essays concepten als `participatie', `interventie',
`representatie', en het wankele evenwicht tussen esthetica en functie worden geproblematiseerd.
Lid van de redactie van Research in Drama Education, waarvoor hij de afgelopen jaren diverse
artikelen, o.a. over impact van toegepaste kunsten in maatschappelijke contexten heeft geschreven.
Linda Frye Burnham (VS): Auteur met een internationale reputatie op diverse gebieden, met
bijzondere aandacht voor kunstenaars die werken in gemeenschappen, in het onderwijs en het
politieke activisme. Ze heeft veelvuldig gepubliceerd over feminisme en multiculturalisme in de kunst
en was hoofdredacteur van het High Performance magazine. Schrijft voor Drama Review, Art Forum
en andere kunsttijdschriften. Publiceerde de anthologie The Citizen Artist: 20 Years of Art in the
Public Arena. Ze is codirecteur van Art in the Public Interest and Community Arts Network en
hoofredacteur van communityarts.net.
An De Bisschop en Jana Kerremans (Vlaanderen): Beiden werkzaam bij Demos in Vlaanderen. An De
Bisschop is doctor in de pedagogische wetenschappen en coördinator van Demos vzw, het steunpunt
voor sociaalartistiek werk in Vlaanderen. Ze promoveerde aan de Universiteit Gent met het
proefschrift Community arts als discursieve constructie (2009), waarin ze het Vlaamse en het Zuid
Afrikaanse discours rond community arts projecten vergelijkt. Jana Kerremans is gepromoveerd in de
Romaanse Taalen Letterkunde en Master in de Culturele Studies. Sinds 2007 volgt ze het sociaal
artistieke werkveld in Vlaanderen en Brussel als stafmedewerker SociaalArtistieke Praktijk bij
Demos. In 2009 deed Jana de redactie van het praktijk en theorieboek S(O)AP, Spanningsvelden in
de sociaalartistieke praktijk, uitgegeven door Demos.