Consumentenbond
30 juni 2010
ING vervangt beschadigde bankpassen kosteloos
Klanten van ING betalen niet langer voor het vervangen van een
beschadigde pas. ING reageert hiermee adequaat op de oproep van de
Consumentenbond om consumentvriendelijker om te gaan met bankpassen die
snel kapot gaan. De Consumentenbond vindt dat betaalpassen opgewassen
moeten zijn tegen veelvuldig en intensief gebruik.
bankpassen Naar aanleiding van de honderden meldingen over niet of
slecht werkende bankpassen die binnen zijn gekomen op het Meldpunt
Bankpassen, heeft de Consumentenbond bij negen banken aangedrongen op
aanpassingen: alle betaalpassen moeten geschikt zijn voor intensief
gebruik, betaalpassen moeten binnen 3 werkdagen gratis vervangen worden
en een nieuwe pas aanvragen moet eenvoudig mogelijk zijn via
internetbankieren of per telefoon. ASN Bank en de Rabobank vervangen
bankpassen al kosteloos. Triodos Bank brengt alleen bij onzorgvuldig
gebruik 10 euro in rekening. Een vijftal banken heeft nog niet
gereageerd op de oproep van de Consumentenbond.
Meldpunt
In februari en maart 2010 heeft de Consumentenbond op het meldpunt
Betaalpassen ongeveer 700 meldingen ontvangen over niet of slecht
werkende passen. Om efficiënt betalen te bevorderen, stimuleren banken
en winkeliers pinnen op grote schaal. Nadeel van intensief gebruik is
de slijtage van betaalpassen, waardoor consumenten geld- en
betaalautomaten niet meer kunnen gebruiken.