ChristenUnie


Waarom protestanten baat hebben bij biechten maar het toch niet kunnen

Waarom protestanten baat hebben bij biechten maar het toch niet kunnen

gertjansegers2010tkverkiezi woensdag 30 juni 2010 16:27 Gert-Jan Segers, directeur van het WI, staat in zijn column voor het Nederlands Dagblad stil bij de kracht van van het biechten. Lees hieronder de hele bijdrage.

Bisschop De Korte schreef hier (in het ND) onlangs een mooie column over de oecumene van het hart. Hij had er een paar bemoedigende oecumenische ontmoetingen op zitten en schreef dat het van groot belang is dat protestantse en katholieke Christusbelijders elkaar erkennen en herkennen. Ik onderstreep die woorden graag, maar ik vraag me af hoe we ervoor kunnen zorgen dat het niet bij mooie woorden blijft. Wanneer we zeggen dat we van elkaar kunnen leren, dan moet er ook boter bij de vis. Als ik dan in alle bescheidenheid zou moeten vertellen waarmee protestanten hun katholieke broeders en zusters misschien een dienst zouden kunnen bewijzen, dan kom ik al snel op het reformatorische `sola scriptura'. Er gebeurt namelijk werkelijk iets als in een preek, op een kring of tijdens persoonlijke studie de bijbel zo opengaat dat die voor zichzelf gaat spreken. Je merkt dan dat woord en Geest hand in hand gaan. Voor zover er bij hen niet al sprake is van een toenemende gerichtheid op de bijbel, gun ik alle katholieke Christusbelijders nog meer van deze ervaring.

Voor de goede verhouding haast ik mij naar datgene wat omgekeerd uit de katholieke traditie tot zegen van protestanten zou kunnen zijn. Ik moet dan onmiddellijk aan de biecht denken. Dit katholieke sacrament is enigszins in onbruik geraakt in de Nederlandse kerk, maar staat fier overeind in de lange en wereldwijde katholieke traditie. Het zou een zegen zijn als ook protestanten een vaste plaats en tijdstip kennen waarop ze letterlijk door de knieën gaan. Het zou ze de gelegenheid geven hun bitterheid, wroeging en hoogmoed te belijden en woorden van vergeving te horen die echt alleen voor hen bedoeld zijn. Er zijn gelovigen die jarenlang een geheim meedragen, iets hebben uitgespookt wat ze zichzelf nooit hebben kunnen vergeven. Voor hen is het een uitkomst om dat te kunnen opbiechten aan iemand die het alleen aan God doorvertelt en hen in Gods naam mag vergeven.

Ook voor veel politici zou de biecht een zegen zijn. Bij sommigen krijgt alleen een pijnlijke verkiezingsnederlaag hen op de knieën. De biecht zou voor politici een heilzame les in nederigheid zijn en een noodzakelijk regulier zelfonderzoek naar hun motieven in hun werk. Biechten zou hen helpen zich te realiseren dat hun macht slechts geleende macht is. En voor de ontmaskering van hun zelf verzonnen leugens zijn ze voortaan ook niet meer afhankelijk van paparazzi en stijlloze websites.

Onlangs waren we getuige van het voortijdige einde van een staatssecretaris en was er vervolgens een vergelijkbare episode rond een Commissaris van de Koningin. Het maakte pijnlijk duidelijk dat ook mannen die sterk lijken zwak zijn en dat ze in staat zijn om lang en ogenschijnlijk opgewekt met een leugen te leven. Dat werd nog eens geïllustreerd door het verhaal van de voormalige Democratische presidentskandidaat John Edwards. Ik zag pas een interview met de vrouw met wie hij een buitenechtelijke verhouding had. Ze vertelde dat terwijl Edwards campagne voerde, waarbij zijn ernstig zieke vrouw hem steunde, hij een parallel leven had waarin hij opnieuw vader werd. Hij had een vriend gevraagd om dat vaderschap te claimen en ontkende op TV, terwijl zijn blauwe ogen in de camera keken, dat hij de vader was het kind was. Alleen maar om het vege politieke lijf te redden. Ik heb zomaar de hoop dat hij in de biechtstoel iets eerder in de spiegel zou hebben gekeken en zichzelf en zijn familie dit drama bespaard had.

Toch laat ook uitgerekend de biecht zien dat het voor protestanten nog niet mee zal vallen om de oecumene met katholieken kerkelijk handen en voeten te geven. Het is makkelijker om iets van de laagkerkelijke traditie in te voegen in de hoogkerkelijke traditie dan andersom. Katholieken kunnen vrijuit winkelen in de protestantse traditie. Ze kunnen een protestants lied in hun liturgie inpassen, een katholieke versie van de Alpha-cursus maken, een Bijbelstudiemethode op een jongerenkring gebruiken. Dit soort elementen uit de laagkerkelijke traditie zijn los verkrijgbaar, die uit de hoogkerkelijke traditie niet. Bij de biecht hoort een kerk-, sacraments- en ambtsopvatting die protestanten vreemd is. Het ambt lijkt bij protestanten soms meer op een corveebeurt dan op een roeping van God. De protestantse voorganger en ouderling zijn je vrienden die je met hun voornaam aanspreekt, niet de opvolgers van Petrus en Johannes die de sleutels van het hemelrijk zijn toevertrouwd. En protestantse kerken zijn zo gedemocratiseerd dat gelovigen niet zomaar iets van hun ambtsdragers aannemen, zelfs geen vergeving van hun zonden.

Biechten zou ons baten. Maar de onmogelijkheid om het in te voeren toont de grote kloof die is ontstaan tussen de katholieke en de protestantse traditie. We zullen het voorlopig moeten doen met de oecumene van het hart. Er zit niets anders op dan elkaar als Christusbelijders te blijven ontmoeten, van elkaar te leren en samen voor God op de knieën te gaan. En toch. Als de oecumene van het hart inderdaad zo begint, dan is het ook weer niet niks.