Gemeente Barneveld
Klanttevredenheidsonderzoek onder WMO-klanten Barneveld
De meeste inwoners die gebruik maken van de WMO-voorzieningen, zoals
hulp bij het huishouden en het collectief vervoer, zijn daarover (erg)
tevreden. Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek, dat de
gemeente Barneveld eind 2009-begin 2010 heeft laten uitvoeren. Bijna
50% van de inwoners die op één of andere manier gebruik maken van een
Wmo-voorziening, heeft aan het onderzoek meegedaan.
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bedoeld om alle inwoners
mee te laten doen aan de samenleving. Eén van de doelgroepen van de Wmo
zijn inwoners die vanwege een (lichamelijke) beperking individuele
voorzieningen nodig hebben. De gemeente is verplicht om hen ieder jaar
te vragen wat zij van de dienstverlening vinden. Het
klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd in de periode oktober
2009-maart 2010. De gemeente Barneveld heeft 900 mensen gevraagd om hun
mening te geven; daarvan hebben 432 mensen gebruik gemaakt. Dat is een
(hoge) respons van 48%.
De uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek tonen aan, dat de
meeste inwoners die gebruik (moeten) maken van individuele
voorzieningen tevreden zijn over deze dienstverlening. In vergelijking
met andere onderzochte gemeenten behaalt de gemeente Barneveld ongeveer
dezelfde score.
Aanvraagprocedure en Hulp bij het huishouden
Inwoners zijn het meest tevreden over de tijd, die medewerkers van de
gemeente Barneveld voor een aanvraag nemen. Zij zijn het minst tevreden
over de tijd die ligt tussen de aanvraag en het verkrijgen van de hulp
nadat hun aanvraag door de gemeente is afgehandeld. De gemeente
Barneveld heeft hier vaak geen invloed op, omdat dit traject wordt
overgenomen door de leveranciers. De gemeente toetst wel of de
leveranciers zich aan de afspraken houden.
Vrijwel alle ondervraagde inwoners (95%) zijn tevreden over de
mogelijkheid om te kiezen uit een aantal zorgaanbieders. Inwoners zijn
ook erg tevreden over de telefonische bereikbaarheid en de wijze waarop
zij respectvol worden behandeld. Er is minder tevredenheid over de
inzet van de medewerkers. Dit is in principe een verantwoordelijkheid
van de zorgaanbieders.
Wmo-hulpmiddelen en collectief vervoer
De meeste inwoners die voorzieningen ontvangen zoals een rolstoel,
scootmobiel of woningaanpassing, zijn hierover tevreden. Bijna alle
ondervraagde inwoners (98%) zijn tevreden over de dienstverlening van
de verschillende leveranciers en de kwaliteit van de voorziening.
De meeste inwoners die gebruik maken van collectief vervoer via
Regiotaxi Gelderland zijn erg tevreden over het gemak waarmee het
vervoer kan worden besteld. Zij zijn minder te spreken over de
omrijtijden, waardoor een afgesproken rit langer duurt.
Het klanttevredenheidsonderzoek toont verder aan, dat 83% van de
ondervraagden vindt, dat de Wmo-voorziening `zeer veel' tot `redelijk'
bijdraagt aan de mogelijkheid om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
Driekwart van de ondervraagden vindt, dat zij met hun voorziening
kunnen blijven meedoen aan de samenleving, één van de belangrijkste
uitgangspunten van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Wat doet de gemeente Barneveld met de uitkomsten?
De gemeente Barneveld is blij, dat zoveel inwoners die gebruik maken
van de Wet maatschappelijke ondersteuning aan het onderzoek hebben
meegedaan. Ook op deze manier wordt duidelijk hoe zij de ondersteuning
waarderen (vanaf het moment dat een aanvraag wordt ingediend tot en met
de levering van de ondersteuning). De gemeente Barneveld maakt niet
alleen afspraken met leveranciers hoe de dienstverlening verder kan
worden verbeterd, maar kijkt ook naar de eigen organisatie. Ieder
kwartaal bekijkt de gemeente of de leveranciers zich aan de gemaakte
afspraken houden en of de gemeente háár afspraken nakomt. De cijfers
over 2009 wijken vrijwel niet af ten opzichte van vorig jaar. Alleen
voor wat betreft de aanvraagprocedure is de waardering gezakt. De
gemeente Barneveld denkt dat dit heeft te maken met het feit dat met
name aan het eind van 2009 veel veranderingen zijn doorgevoerd als
gevolg van de nieuwe wetswijzigingen en de nieuwe contracten met
aanbieders vanaf 1 januari 2010.
Meer informatie
Voor het klanttevredenheidsonderzoek is gebruik gemaakt van een
steekproef uit het cliëntenbestand van de Wet maatschappelijke
ondersteuning van de gemeente Barneveld. Dat betekent, dat niet álle
cliënten hun mening hebben kunnen geven. Inwoners die níet zijn
benaderd, maar wél hun mening willen geven, kunnen contact opnemen met
de gemeente Barneveld, T 14 0342 (netnummer niet nodig) of met het
Servicepunt Werk, Zorg en Inkomen via T 0342-495808.
Raadhuisplein 2, Barneveld, tel: 14 0342 (netnummer niet nodig), fax:
(0342) 495 376, email: info@barneveld.nl