Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
Mentoren geven beginnende docenten vooral emotionele steun
28 juni 2010
Voor beginnende docenten is het niet makkelijk om voor het eerst voor
de klas te gaan staan. Daarom krijgen ze steeds vaker begeleiding van
mentoren van de school waar ze werken. De mentoren bieden veel
emotionele steun, maar de begeleiding heeft minder effect op de
professionele ontwikkeling. Dat concludeert NWO-onderzoeker Chantal
Kessels, die op 30 juni op dit onderwerp hoopt te promoveren aan de
Universiteit Leiden.
Chantal Kessels onderzocht in hoeverre begeleidingsprogramma's
bijdragen aan het welbevinden van de beginnende docenten en aan hun
professionele ontwikkeling. Zij interviewde eerst een beperkte groep
mentoren en docenten aan twaalf verschillende middelbare scholen.
Daarna deed ze een grootschalige vragenlijststudie.
Kessels ontdekte dat de nadruk in begeleidingsprogramma's vaak ligt op
emotionele ondersteuning. Daarnaast krijgen ze advies over het
`managen' van de klas. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de
meeste mentoren sterk gericht zijn op de alledaagse urgente zorgen en
problemen van de docent. Daarmee willen ze hen meteen helpen.
Meer professionaliteit
Uit het onderzoek van Kessels bleek dat de meeste docenten vinden dat
de begeleiding weinig invloed heeft op hun professionele ontwikkeling.
De promovenda adviseert om de begeleiding meer te sturen en om bij de
selectie van mentoren rekening te houden met hun competentie om
docenten te kunnen uitdagen in hun professionele ontwikkeling. Daar is
wel een investering in de voorbereiding en scholing van mentoren voor
nodig. Ook verdient het aanbeveling om assessment-procedures in het
programma op te nemen, die mentoren beter in staat stellen docenten in
hun professionele ontwikkeling te ondersteunen. Ten derde adviseert
Kessels de professionele ontwikkeling van docenten een meer centrale
plaats te geven in scholen dan nu vaak het geval is, bij voorkeur in
samenwerking met lerarenopleidingen.
Chantal Kessels promoveert aan de Universiteit Leiden op het
proefschrift
`The influence of induction programs on beginning teachers' well-being
and professional development'. Promotoren zijn prof.dr. D. Beijaard en
prof.dr. N. Verloop. Het onderzoek is gefinancierd door de
Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek, onderdeel van NWO.
Over NWO
NWO is dé nationale wetenschapsfinancier en heeft tot taak het
wetenschappelijke onderzoek in Nederland te laten excelleren via
nationale competitie. Jaarlijks geeft NWO ruim 700 miljoen euro uit aan
subsidies voor toponderzoek en toponderzoekers, vernieuwende
instrumenten en apparatuur, en aan instituten waar toponderzoek wordt
bedreven. NWO financiert het onderzoek van ruim 5300 getalenteerde
wetenschappers aan universiteiten en instellingen. Selectie door middel
van peer review is in handen van onafhankelijke deskundigen. NWO
bevordert de overdracht van kennis naar de maatschappij.
..............................
Nadere informatie:
* NWO, Afdeling Voorlichting en Communicatie
* t.: +31 (0)70 344 07 13, voorlichting@nwo.nl