Ingezonden persbericht
Persbericht
Vertroebeling naam zorgt voor slecht imago
Straattheater vraagt om keurmerk
Het begrip straattheater blijkt vertroebeld, want de term wordt te pas en te onpas geplakt op iedere vorm van straatentertainment. Mede daardoor blijft de kwaliteit van het Nederlandse straattheater achter. Dit concludeert Anke Endeman in haar onderzoek naar de positie van straattheater in Nederland ten opzichte van de overige Europese landen.
Iedereen kan toetreden tot de straattheatermarkt en iedere buurtvereniging kan een straattheaterfestival organiseren en dit straattheater noemen. Door de vertroebeling van het gebruik van de naam straattheater wordt zowel het publiek als de overheid negatief beïnvloed, zo stelt Endeman. Door de associatie met vaak slechte kwaliteit krijgt het professionele straattheater niet de erkenning die het verdiend. En dat vertaalt zich onder andere terug in geringe toekenning van subsidies.
Uitgangspunt altijd kwaliteit
Door de 'kleine' budgetten programmeren de festivalorganisaties erg voorzichtig. Ook zoeken de organisatoren niet actief genoeg naar kwalitatief goede artiesten. Volgens Endeman moet het uitgangspunt altijd de kwaliteit van de acts zijn, maar programmeurs laten zich nog te vaak beïnvloeden door het budget en boeken vaak meer acts van minder kwaliteit in plaats van kwalitatieve en duurdere acts. Het zijn overigens niet alleen de niet-professionele straattheatergroepen die een lage kwaliteit hebben, ook de professionele groepen kunnen zich vaak niet meten aan buitenlandse acts, zo blijkt uit het onderzoek. Door de negatieve associatie van de naam straattheater worden de professionele artiesten ook niet echt uitgedaagd om met iets nieuws en hoogstaands te komen. En deze vicieuze cirkel moet doorbroken worden, aldus Endeman.
Landelijk platform
Endeman maakt in haar onderzoek niet alleen de balans op van de huidige stand van zaken over de beeldvorming, maar deed ook een aantal aanbevelingen. Om de positie van het Nederlandse straattheater te verbeteren is het noodzakelijk dat er een landelijk platform met een kenniscentrum komt, zoals ook landen als Frankrijk, België en Engeland dat kennen. Vanuit het veld is er verder een dringende behoefte aan een waardekeurmerk. Hiermee kan worden aangegeven dat een artiest aan bepaalde standaarden voldoet en kwalitatief goede acts biedt. Endeman noemt verder dat het belangrijk is dat er productiehuizen komen waar voorstellingen ontwikkeld worden, artiesten kunnen repeteren en waar zij de mogelijkheid hebben zich te etaleren. In het onderzoek staan nog meer aanbevelingen uitgewerkt.
Gezamenlijke impuls
Jan Eijsink, directeur van het grootste professionele straattheaterfestival in Nederland, KUNSTEN OP STRAAT, erkent de conclusies. Hij is ook van mening dat een platform goed werk zou kunnen doen en dat, net als met name in Frankrijk, er ook werkplaatsen voor professioneel straattheater moeten komen om de kwaliteit te verbeteren. "Zeven jaar geleden richtten wij het festival BUITENKANS op. Op dit tweedaagse festival kan jong en nieuw talent zich presenteren. Zo zijn we op zoek naar vernieuwing een verrassende voorstellingen en proberen we talent te ontwikkelen. Winnaars van deze talentenjacht krijgen een uitgebreid coachingstraject met een professionele regisseur. Dit deden we destijds omdat we vermoeden dat het straattheater een impuls nodig had. Uit dit onderzoek blijkt nu dat deze vermoedens gestaafd worden en ik roep straattheaterminnend Nederland dan ook op om gezamenlijk meer van dergelijke initiatieven mogelijk te maken."
/////
Ingezonden persbericht