| |
|Week 26 | | | |Datum 29 juni 2010 | | | |Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en | |wethouders | | | |1 Regeling Social Return uitgebreid | |Juist in deze economisch moeilijke tijd wil het college alle zeilen | |bijzetten om te zorgen dat iedereen die wil en kan werken, ook echt | |een kans krijgt om aan de slag te gaan. De vernieuwde regeling Social | |Return moet ervoor zorgen dat meer leveranciers en opdrachtnemers van | |de gemeente betrokken raken bij het creëren van werkgelegenheid. | | | |Social Return verplicht opdrachtnemers om een deel van de aandeelsom | |te gebruiken om werkzoekenden, waaronder jongeren, een baan of | |leerwerkstage te bieden. Het is een eis in de aanbesteding: minimaal | |5% van de aanneemsom of 7% van de loonsom moet hieraan worden besteed.| |De bestaande regeling is op verschillende manieren uitgebreid. Social | |Return geldt nu ook voor de sectoren techniek, transport en | |beveiliging (het was al zo voor de bouw, zorg, onderhoud, | |infrastructurele werken, groen, catering en schoonmaak). Verder geldt | |de regeling nu voor jongeren vanaf 16 jaar (was 18 jaar) en kunnen er | |nu ook beroepsbegeleidende leerwegplaatsen geboden worden. Hierdoor | |kunnen jonge vaklieden via Social return ervaring opdoen. In | |verschillende sectoren zitten jongeren te springen om | |beroepsbegeleidende leerwegplaatsen. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sylvia Borgman, 030 - | |286 10 55 | | | |2 Utrecht doet mee aan Nationaal Actieplan Sport en Bewegen | |Het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) wil beweging | |stimuleren bij minder actieve inwoners, zoals ouderen en mensen met | |een beperking. Doel is het verminderen van overgewicht en andere | |gezondheidsproblemen. Een aantal gemeenten, waaronder Utrecht, krijgt | |geld van het ministerie van VWS voor de uitvoering van dit Nationaal | |Actieplan. Het actieplan gaat eind september 2010 van start. | | | |De belangrijkste doelgroepen binnen het Nationaal Actieplan Sport en | |Bewegen zijn: mensen met een beperking (verstandelijk, lichamelijk, | |maar ook chronisch zieken en mensen met langdurige psychische | |problemen), volwassenen uit de aandachtswijken, 45+-ers en 65+-ers. | | | |Bij de 45+-ers (in het actieplan 'Mediors' genoemd) gaat het vooral om| |het stimuleren van mensen die wel gesport hebben, maar door drukke | |banen of jonge kinderen gestopt zijn. Sportverenigingen zullen een | |belangrijke rol spelen in het weer in beweging krijgen van deze groep.| | | |De aandacht ligt bij 65+-ers (Seniors) op het in beweging krijgen van | |mensen die in het verleden niet hebben gesport. Sportverenigingen, | |wijkwelzijnsorganisaties, fitnesscentra, fysiotherapeuten en | |caesartherapeuten worden hierbij betrokken. In het Nationaal Actieplan| |wordt hiernaast ook aandacht besteed aan meer beweging door jongeren, | |waaronder allochtone meiden. | | | |Het stimuleren van beweging bij deze groepen sluit aan bij bestaande | |activiteiten in de wijken, zoals Sport in de Wijk en het programma | |Gezond Gewicht. Het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen duurt vier | |jaar. Het Rijk en de gemeente nemen beide E 996.804,- voor hun | |rekening. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sylvia Borgman, 030 - | |286 10 55 | | | |3 Nieuw Bestemmingsplan Centrum De Meern nodig | |Het college van b en w heeft besloten om voor het centrum van De Meern| |een nieuw bestemmingsplan te maken. De Raad van State heeft onlangs | |het eerder vastgestelde bestemmingsplan vernietigd. Daarom is het oude| |bestemmingsplan weer van kracht. Om de vernieuwing van het centrum van| |De Meern alsnog mogelijk te maken wordt opnieuw een bestemmingsplan | |gemaakt. In het nieuwe bestemmingsplan worden technische aanpassingen | |doorgevoerd en er zijn nieuwe actuele onderzoeken nodig. | | | |Met het vervallen van het bestemmingsplan is het onteigeningsplan dat | |in het najaar van 2009 in procedure was niet meer actueel. Dit | |onteigeningsplan heeft ter inzage gelegen. De bewoners die hierop | |hebben gereageerd worden apart geïnformeerd. Na de vakantie | |organiseert de gemeente een informatieavond om de omwonenden en | |ondernemers nader informeren. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erlijn Mulder, 030 - | |286 11 48 | | | |4 Mogelijk studentenhuisvesting in gemeentelijk monument | |De Stichting Studentenhuisvesting (SSH) heeft de panden Koningsweg | |104, 106, 108 aangekocht. Hier was in het verleden de wasserij Aurora | |gevestigd. Het complex is een gemeentelijk monument en SSH wil hier | |studentenhuisvesting realiseren. De SSH heeft de gemeente benaderd | |voor medewerking aan een bestemmingsplanprocedure om dat mogelijk te | |maken. De gemeente wil, voordat ze hierover een beslissing te neemt, | |de omwonenden en betrokkenen de kans geven mee de denken over het | |plan. Na de zomervakantie 2010 organiseren SSH en gemeente een | |bewonersavond. Dit heeft het college van b en w vandaag besloten. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erlijn Mulder, 030 - | |286 11 48 | | | |5 Nieuwe Verordening Wet Inburgering ter inzage | |Burgemeester en Wethouders hebben besloten de eigen bijdrage van E | |270,- te schrappen die vrijwillige inburgeraars voor hun | |inburgeringscursus moeten betalen. Het college is van mening dat de | |eigen bijdrage een drempel kan zijn, terwijl er juist groot belang | |wordt gehecht aan deelname van vrijwillige inburgeraars. Daarnaast | |kost het innen van de eigen bijdrage in de praktijk net zoveel of | |zelfs meer dan het oplevert. | | | |De eigen bijdrage is bij de Wet Inburgering in 2007 geïntroduceerd | |vanuit de gedachte dat de inzet van de inburgeraar om het traject met | |succes af te ronden dan groter is. Omdat ook een vrijwillige | |inburgeraar een overeenkomst tekent en deelname niet vrijblijvend is, | |acht het college dit argument niet langer houdbaar. Het college kan | |een inburgeraar die zich niet aan afspraken houdt bijvoorbeeld een | |geldbedrag in rekening brengen. | | | |Verplicht inburgeren | |Op grond van de Wet Inburgering is het niet mogelijk af te zien van de| |eigen bijdrage voor verplichte inburgeraars. Om de voorwaarden voor | |alle groepen zoveel mogelijk gelijk te houden wordt de | |stimuleringsbonus van E 270,-, die deze groep krijgt, aan het begin | |van het inburgeringstraject uitgekeerd. Hierdoor hoeven | |inburgeringsplichtigen wanneer zij starten met hun traject geen eigen | |bijdrage meer te betalen. Dit is in een bepaling opgenomen in de | |Nieuwe Verordening Wet Inburgering, net als het schrappen van de eigen| |bijdrage voor vrijwillige inburgeraars. | | | |De concepttekst van de nieuwe Verordening Wet Inburgering gemeente | |Utrecht 2010 ligt vanaf 28 juli 2010 zes weken ter inzage bij het | |Informatiecentrum gemeente Utrecht, Vinkenburgstraat 26, | |030 - 286 00 00, en ook bij Bureau Inburgering, Kaatstraat 1, 030 - | |286 62 00. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sylvia Borgman, 030 - | |286 10 55 | | | |6 Uitbreiding archeologisch Rijksmonument Blijveld-Rijerscop | |Het college van Utrecht adviseert de minister van Onderwijs Cultuur en| |Wetenschap het Viscontipark in Leidsche Rijn aan te wijzen als | |archeologisch Rijksmonument. Het gaat om de uitbreiding van het | |bestaande archeologisch monument ter plaatse, het kasteeleiland van | |het voormalige kasteel Nijeveld. | | | |Bij onderzoeken in het parkgebied is een deel van de Romeinse limesweg| |langs de grens van het Romeinse Rijk gevonden - een belangrijke | |vondst. Deze grens werd ter plaatse gevormd door de rivier de Rijn. | |Weg en rivier vormden de verdedigingslinie van het Romeinse Rijk. Een | |unieke vondst van grote archeologische waarde en van groot belang voor| |de kennis van de Romeinse geschiedenis van Utrecht. Aan de hand van | |deze vondst zijn meerdere delen van de limes en deze belangrijke | |Romeinse transportader in Leidsche Rijn getraceerd. Daarnaast zijn | |buiten de huidige begrenzing van het monument restanten gevonden van | |het voorterrein van het kasteel Nijeveld met een drievoudig | |grachtenstelsel. Dit grachtenstelsel maakte deel uit van het concept | |van deze verdedigbare Ridderhofstad. De laatmiddeleeuwse Ridderhofstad| |is overigens in de 14e eeuw bij een belegering verwoest. Latere | |bebouwing van het complex uit de 16e eeuw is sinds de 18e eeuw | |langzaamaan vergaan en uiteindelijk gesloopt. | | | |Restanten van historische kasteelterreinen zijn op zich geen zeldzaam | |verschijnsel, er zijn echter zeer weinig kasteelterreinen waarbij ook | |een uitgebreid grachtenstelsel deels bewaard is gebleven. Dat maakt | |dat ook dit geheel van kasteeleiland en grachtenstelsel een hoge | |archeologische waarde heeft | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Bos, 030 - 286 | |16 83 | | | |7 Voortgang organisatievernieuwing | |Een van de ambities uit het collegeprogramma 'Groen, Open en Sociaal' | |is de vernieuwing van de gemeentelijke organisatie. Dit college | |streeft naar een financieel gezonde organisatie, die slanker, | |vraaggerichter en slagvaardiger is. Een doorlichting van de | |gemeentelijke organisatie en beleidsuitvoering moet in samenhang met | |andere maatregelen in 2014 een structurele besparing van 55 miljoen | |euro opleveren. | | | |Het college van b en w heeft vandaag wethouder Jeroen Kreijkamp | |opdracht gegeven in samenwerking met de Algemeen | |Directeur/Gemeentesecretaris richting te geven aan de volgende | |vraagstukken op het gebied van organisatievernieuwing: | |- externe doorlichting van de gemeentelijke organisatie op het gebied | |van effectiviteit en efficiency; | |- de discussie over kerntaken en regie, uitmondend in concrete | |voorstellen, die kunnen worden verwerkt in de voorjaarsnota 2011; | |- versterking van wijkgericht werken en de participatieve lokale | |democratie; | |- oplossen van de gemeentebrede bedrijfsvoeringsproblematiek, | |verbetering van de publieksdienstverlening en de transitie van de | |gemeentelijke organisatie naar het Stadskantoor; | |- bevordering van interne mobiliteit in de organisatie; | |- ontwikkeling van financiële kaders en spelregels voor de | |bedrijfsvoeringsproblematiek en bezuinigingen op de ambtelijke | |organisatie; | |- versterking van de aansturing op de Dienst Ondersteuning en oplossen| |van de huidige vraagstukken op het gebied van kosten en kwaliteit; | |- verbetering van de positionering en organisatie van de Bestuurs- en | |Concerndienst. | | | |Op deze terreinen gaan acht werkgroepen aan de slag met een plan van | |aanpak. Sommige werkgroepen zijn inmiddels gestart met hun | |werkzaamheden, andere moeten nog starten. Wethouder Kreijkamp laat op | |basis hiervan een integraal plan van aanpak organisatievernieuwing | |uitwerken. In september 2010 wordt het totale plan van aanpak | |besproken met de Gemeenteraad. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Annemieke Vermeulen, | |030 - 286 11 55 | | | | |---- --