Ingezonden persbericht
Truckchauffeurs nemen deel aan groot veiligheidsonderzoek
Momenteel vindt in Nederland en Engeland een groot Europees veiligheidsonderzoek plaats naar het gedrag van chauffeurs in verschillende verkeerssituaties. In dit zogenaamde EuroFOT-project wordt onderzocht hoe dit gedrag zich verhoudt tot de verschillende safety systemen die zich in een truck bevinden. Het onderzoek neemt in totaal een jaar in beslag. Conclusies moeten uiteindelijk leiden tot verdere verbetering van de veiligheidssystemen aan boord en daardoor verhoging van de verkeersveiligheid op de weg.
EuroFOT (European Field Operation Test) is een Europees project waaraan 28 Europese bedrijven en organisaties deelnemen. Het doel van het project is informatie te verzamelen over het gedrag van (truck)chauffeurs in verschillende verkeerssituaties en te achterhalen hoe zij het beste ondersteund kunnen worden door de veiligheidssystemen aan boord.
Maxime Flament van Ertico-ITS Europe is verantwoordelijk voor voertuigveiligheid in het project. "Vandaag de dag zijn voertuigen uitgerust met verschillende moderne veiligheidssystemen. Het optimaal werken van deze systemen, vereist echter voldoende kennis over de werking ervan bij chauffeurs. Een belangrijk aspect van het onderzoek is de manier waarop chauffeurs leren omgaan met de systemen, om te verzekeren dat dit proces zo efficiënt mogelijk wordt toegepast', legt Flament uit.
Nederlandse inbreng
Voor het onderzoek worden truckchauffeurs tijdens hun rit gefilmd door vijf op verschillende posities geplaatste camera's. Daarnaast worden parameters uit de truck (bijvoorbeeld snelheid) bekeken. Onder andere het Nederlandse Nijhof-Wassink en het Engelse DHL nemen aan dit onderzoek deel.
Naast bedrijven verlenen verschillende truckleveranciers hun medewerking aan het onderzoek. Zo neemt Volvo Trucks deel aan het onderzoek met in totaal 30 voertuigen. Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks: "Veiligheid is een van de kernwaarden van Volvo. Dit project helpt ons nog beter te begrijpen hoe gevaarlijke situaties ontstaan. Het geeft ons daarnaast inzicht in de werking van onze veiligheidssystemen en geeft ons een schat aan kennis voor de ontwikkeling van nieuwe systemen."
De trucks die bij de test betrokken zijn, worden allemaal uitgerust met actieve veiligheidssystemen die de chauffeur helpen bij het voorkomen van ongevallen. Zo wordt het Adaptive Cruise Control systeem van Volvo Trucks getest. "Dit is een cruise control systeem met ingebouwde radar waardoor de truck een constante afstand tot het voorliggende voertuig behoudt. Het systeem verkleint de kans op kop-staartbotsingen aanzienlijk", legt Almqvist uit.
De vijf camera's in de truck filmen onder andere de rechtervoet van de chauffeur, de dode hoek en ook het gezicht en de oogbewegingen. "Door de oogbewegingen van chauffeurs te analyseren, kunnen we meer te weten komen over zaken die chauffeurs afleiden en hoe dit de veiligheid beïnvloedt. Deze informatie kunnen wij uiteindelijk gebruiken bij de ontwikkeling van onze veiligheidssystemen", vertelt Almqvist.
Link naar EuroFOT website: http://www.eurofot-ip.eu/
Link naar deelnemer Nijhof-Wassink: www.nijhof-wassink.com
Link naar DHL Tradeteam website: www.tradeteam.com
Link naar Volvo Trucks website over EuroFOT: http://www.volvogroup.com/group/global/en-gb/productsandservices/researchandtechnology/transport_in_the_future/transport_society/enhancing_safety/collecting_data_for_safety/Pages/collecting_data_for_safety.aspx
29 juni 2010
Beschikbaar filmmateriaal
· http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=443
Meer filmmateriaal is te vinden op Volvo Trucks' Youtube pagina's (http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks) of ga voor films met hoge resolutie naar de Newsmarket: http://www.thenewsmarket.com/volvogroup).