De Nationale AdviesBalie lanceert unieke website voor samenwoners
APELDOORN, 20100629 -- Vanaf nu kunnen samenwonende stellen die uit elkaar gaan, terecht op www.eindesamenwonen.nl. Op die website vinden samenwoners informatie over wat zij moeten regelen na het verbreken van hun relatie. Omdat er geen andere website over dat onderwerp bestaat, is www.eindesamenwonen.nl een uniek initiatief.
Op de website lezen samenwoners onder andere hoe zij de inboedel kunnen verdelen, of ze recht hebben op alimentatie, wat er met het huis moet gebeuren en wat ze voor de kinderen moeten regelen. Samenwoners hebben die informatie hard nodig, want in de wet is haast niets geregeld voor stellen die na ongehuwd samenwonen uit elkaar gaan.
Grote kans op relatieverbreking
Dat er een grote behoefte is aan www.eindesamenwonen.nl blijkt uit de cijfers van het CBS. Want de kans op relatieverbreking is voor niet-gehuwde samenwoners meer dan twee keer zo groot dan voor gehuwde stellen. In Nederland wonen ruim 800.000 samenwonende paren en die groep is groeiende.
Kinderen zijn belangrijke factor
Zeker als er kinderen bij betrokken zijn, is het belangrijk dat stellen zich goed laten informeren. Jaarlijks gaan er 60.000 paren na ongehuwd te hebben samengewoond uit elkaar, waarvan ruim 12.500 stellen kinderen hebben. Dat betekent dat elk jaar meer dan 22.000 kinderen betrokken zijn bij de relatiebreuk van hun ongetrouwde ouders!
Samenlevingscontract ontbreekt vaak
De helft van de stellen die uit elkaar gaan, heeft geen samenlevingscontract. Omdat ze niet hebben vastgelegd wat ze moeten regelen, kunnen ze ruzie krijgen over bijvoorbeeld geld en de boedelverdeling. Maar ook met samenlevingscontract is er kans op problemen, zoals ruzie over de kinderen omdat het contract werd opgesteld toen zij nog niet geboren waren.
De Nationale AdviesBalie (NAB)
Eindesamenwonen.nl is een website van De Nationale AdviesBalie (NAB). De NAB bezit websites over juridische onderwerpen. Voor hulp kunnen cliënten terecht bij ons Cliënt Contact Center (CCC). De deskundige medewerkers van het CCC maken problemen inzichtelijk, geven extra informatie en sturen cliënten desgewenst door naar een financieel/juridisch specialist.
Ingezonden persbericht