ChristenUnie
Bijdrage Esmé Wiegman AO Bezuinigingsvoorstellen zorgsector
Bijdrage Esmé Wiegman AO Bezuinigingsvoorstellen zorgsector
dinsdag 29 juni 2010 14:08
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie): Voorzitter. Ik
wil mijn waardering uitspreken voor de minister, die het budgettair
kader zorg serieus neemt en geen lijken in de kast wil achterlaten voor
een opvolger. Maar vandaag is de spannende vraag natuurlijk wel waar
wij de rekening neerleggen. De kaasschaaf zouden wij niet meer
gebruiken, maar de botte bijl is ook niet passend. Ik heb grote moeite
met de haast waarmee allerlei maatregelen nu worden voorgesteld en wij
besluiten moeten nemen. Er is geen aandacht voor oorzaken van de
overschrijdingen. Bij sommige maatregelen vraag ik mij af of goedkoop
uiteindelijk niet duurkoop gaat betekenen. Vooral chronisch zieken en
gehandicapten worden door veel maatregelen getroffen. Ik heb het gevoel
dat ik onvoldoende tijd heb gehad om zelf voorstellen voor
alternatieven uit te werken. Is dit niet een onderwerp dat thuishoort
in het formatieproces en aan het volgende kabinet is?
Laat ik dieper ingaan op de onderwerpen waarmee ik grote moeite heb of
waarover ik op z'n minst sterke vragen heb. Ik heb allereerst behoefte
aan inzicht in oorzaken. Kijk bijvoorbeeld naar de ggz. Uit contacten
met een organisatie als Eleos heb ik begrepen dat de minister uitgaat
van een overschrijding in de ggz voor 2010, terwijl er nog geen
halfjaar om is, er intussen in de Zorgverzekeringswet harde
productieafspraken zijn gemaakt met verzekeraars en overschrijdingen
niet worden betaald. Voor de AWBZ geeft het zorgkantoor aan dat er geen
grote overschrijdingen in de ggz zijn te verwachten. Kortom: waar
hebben wij het precies over? Ik wijs erop dat een vreemde situatie van
ongelijkheid ontstaat: mensen in de ggz moeten een eigen bijdrage
betalen voor de dbc's, maar dat geldt niet in de somatische zorg.
Dan de kwetsbare mensen. De compensatieregeling eigen risico verloopt
nog niet volmaakt. In plaats van verbeteren van de situatie en
uitvoeren van de moties van de Kamer wordt er nu 50 mln. weggehaald.
Een verhoging van de eigen bijdrage zou voor de ChristenUnie alleen
acceptabel zijn als er een inkomensafhankelijk maximum is van het
totaal aan eigen bijdragen, eventueel in de vorm van compensatie via
belastingaftrek. Ook over pakketverkleining en maatregelen op het
gebied van eigen bijdragen zeg ik: probeer groepen uit te zonderen.
Denk aan het voorstel om loophulpmiddelen uit het pakket te schrappen.
Een loophulpmiddel voor jonge mensen met ernstige loopproblemen is een
totaal ander verhaal dan een doorsneerollator voor een doorsnee-oudere
die een leven lang altijd zelf een fiets of een auto heeft kunnen
aanschaffen.
Wat het pakket zelf betreft had ik meer verwacht op het gebied van
preventie, bijvoorbeeld stoppen met roken en bestrijding van
overgewicht. Het valt mij des te meer op omdat deze minister steeds
heeft gezegd preventie hoog in het vaandel te hebben. Op meer terreinen
had ik ook een vorm van stepped care verwacht, bijvoorbeeld op het
gebied van voeding en diëtiek.
Het CVZ-advies over functiegerichte omschrijving van de hulpmiddelen
gerelateerd aan stoornissen in de hoorfunctie wordt niet overgenomen
door de regering in verband met het prijskaartje dat eraan hangt. Hoe
serieus neem je dan nog CVZ-adviezen? Graag zou ik het tweede cochleair
implantaat vergoed en toegevoegd willen zien aan het pakket. Het gaat
om een heel kleine groep mensen. Dat de ingreep effectief is, ontkent
niemand, ook het CVZ niet. De vergoeding wordt echter geblokkeerd met
het argument dat het bewijs niet hard genoeg is. Maar wat moet er nu
nog bewezen worden? De ChristenUnie vindt het ook niet verstandig om in
de ketenzorg chronische ziekte huisartsen onder het eigen risico te
brengen. Ik denk daarbij aan wat dit betekent op het gebied van
ergotherapie in de ketenzorg dementie. Wij willen toch ook de
substitutie van de tweede lijn in de eerste lijn. Verder heb ik de
minister in de periode voor de verkiezingen horen zeggen dat
huisartsenzorg niet onder het eigen risico moet vallen.
Wat betreft de maatregelen die ook de maatschappelijke opvang raken,
herinner ik de minister graag aan de toezeggingen die de
staatssecretaris indertijd heeft gedaan over de zogenaamde
grensstrookmaatregelen. Houd die in de gaten. Ik heb van de Federatie
Opvang begrepen dat zij nu al van gemeenten te horen krijgt dat
gemeenten van de rijksoverheid geen compenserend inkomensbeleid mogen
voeren. Het toekennen van bijzondere bijstand door gemeenten zodat
burgers rijksheffingen kunnen betalen, zou daaronder vallen. Enkele
gemeenten hebben aangekondigd dat zij daarom cliënten niet zullen
compenseren voor de eigen bijdrage voor AWBZ-begeleiding. Hoe zit dit?
Wat zal de minister doen om ervoor te zorgen dat cliënten die het niet
kunnen betalen, toegang tot zorg houden? Over de manier waarop de eigen
bijdragen AWBZ geïnd moeten worden, vraag ik de minister om het
voorstel van de Federatie Opvang over te nemen. Dat lijkt mij vele
malen eenvoudiger dan de optie die de minister voor ogen heeft.
Nieuwe mensen in de AWBZ die zorg nodig hebben en daarvoor premie
hebben betaald, moeten erop aankunnen dat zij zorg krijgen. De
ChristenUnie heeft grote moeite met de rigoureuze en abrupte
maatregelen rondom het pgb. De eerste schrijnende voorbeelden zijn al
bekend: een dochter die haar dementerende moeder niet in huis kan nemen
en Thomashuizen die geen nieuwe mensen kunnen binnenlaten. Is het
uiteindelijk ook niet een waterbedverhaal? Als mensen noodgedwongen
overstappen op zorg in natura, waar zij juridisch gezien aanspraak op
kunnen blijven maken, wordt de AWBZ gewoon duurder. Mij steekt ook dat
al in januari van dit jaar aan de zorgkantoren is gemeld dat zij het
toegestane maximum aan toekenningen van pgb's van 2,1 mld. hadden
bereikt. De minister had zich dus al kunnen beraden op oplossingen.
Voor 2011 zou er echt een reële vaststelling moeten komen van de
uitgaven voor het pgb, die op een reële verwachting gestoeld is. De
ChristenUnie bepleit ook al geruime tijd dat het pgb volwaardig en
structureel wordt opgenomen in de AWBZ-financiering. Wij hebben onze
mond vol over keuzevrijheid en ondernemerszin, maar die worden nu
geweld aangedaan. Wie een budget wil, moet wachten of noodgedwongen
overstappen op de veel duurdere zorg in natura.
Heeft de ChristenUnie dan geen alternatieve bezuinigingsvoorstellen?
Helaas kan ik niet, gezien de korte tijd, even op een bierviltje heel
prachtige berekeningen maken, maar ik geef het volgende aan de minister
mee. Laat de minister alleen ingrijpen vanuit een langetermijnvisie op
de zorg. Ontzie of compenseer kwetsbare mensen bij de maatregelen door
bijvoorbeeld inkomensafhankelijke maatregelen of het uitzonderen van
kwetsbare groepen bij bepaalde pakketmaatregelen. Kies voor meer
doelmatigheid. Veel zorg is onnodig of inefficiënt. Wij kennen allemaal
de verhalen over dubbele onderzoeken, slechte samenwerking, slechte
doorverwijzing et cetera. De ChristenUnie kiest voor minder
bureaucratie door vereenvoudiging in de uitvoering. Wat de ChristenUnie
betreft gaan we na het verlagen van de inkomens van medisch
specialisten nu ook echt over tot het verlagen van de topinkomens van
bestuurders in de zorg.
Ten slotte willen wij graag een betere indicatiestelling. Ook daar valt
veel meer te halen. Ga verder met het SER-advies over de toekomst van
de AWBZ. Ga verder op dat spoor van scheiden van wonen en zorg en
persoonsvolgende budgetten.
Mevrouw Smilde (CDA): Mevrouw Wiegman zegt dat zij heil ziet in het
aanpakken van de administratieve lasten, financieel gezien. Zij pleit
echter ook in veel opzichten voor eigen bijdragen. Een eigen bijdrage
kent juist als akelig neveneffect dat er heel veel last van
bureaucratie is. Hoe kan zij dan de administratieve lasten inboeken als
een bezuinigingsmaatregel?
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie): Dat is nu een
beetje mijn probleem. Ik wil graag nadenken over alternatieven. Ik zie
ook het probleem van de toename van de administratievelastendruk. Mijn
belangrijkste boodschap is: hoe dan ook, linksom of rechtsom, ontzie de
meest kwetsbare mensen.
Esmé Wiegman