Ondernemersklimaat Nijmegen ontwikkelt positief
Het ondernemersklimaat in Nijmegen is de laatste vier jaar verbeterd.
Dit blijkt uit een landelijk onderzoek onder de 32 grootste gemeenten
van Nederland. Het onderzoek richtte zich op de vraag hoe ondernemers
denken over indicatoren in hun gemeente als beschikbare ruimte,
parkeermogelijkheden, bereikbaarheid, veiligheid van de omgeving van
bedrijfspanden, mogelijkheden en voorzieningen voor starters, kwaliteit
van het gemeentelijk beleid en kwaliteit van de dienstverlening.
Nijmegen scoort op alle fronten beter dan in 2005. In het geheel van
landelijke ontwikkelingen neemt Nijmegen een middenpositie in.
De waardering onder ondernemers voor het ondernemingsklimaat van
Nijmegen neemt toe. De derde `Benchmark Gemeentelijk
Ondernemingsklimaat' van het Ministerie van Economische Zaken laat voor
het gemiddelde oordeel van de ondernemers in Nijmegen een stijging zien
van 6,2 in 2005 naar 6,4 in 2009. Het gemiddelde van alle steden is
toegenomen van 6,5 naar 6.8
Ondernemers in Nijmegen oordelen veel positiever over inspanningen van
stadsbestuur en de gemeentelijke organisatie op economisch gebied.
Nijmegen noteert een stijging van 5.6 naar 6.4 van het gemiddelde
rapportcijfer voor dienstverlening, duidelijkheid over het economisch
beleid en regelgeving en de mate van aandacht voor verbetering van het
ondernemersklimaat. Wethouder economie Bert Jeene hierover: "De
gemeente heeft zich goed verbeterd. Tegelijkertijd laat het onderzoek
zien dat we nog beter kunnen. Dat moeten we ook doen. Een zeven is ons
streven voor een volgende stap voorwaarts."
Als het gaat om fysieke componenten en infrastructuur, vinden
ondernemers vooral bereikbaarheid en parkeren belangrijk. Nijmegen
scoorde hierop in 2005 nog een magere 5.7, maar verbeterde zich naar
6.7 in 2009. Van de bedrijven met verhuisplannen geeft meer dan de
helft aan, dat voldoende ruimte een belangrijke reden is om het bedrijf
te verplaatsen naar een andere locatie. Bereikbaarheid met de auto,
parkeren en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn drie relatief
belangrijke vestigingsfactoren. Op deze punten verbeterde Nijmegen zich
van gemiddeld 6.3 naar 6.8.
Bert Jeene: "Maar er is meer. De komende jaren willen we nog meer
gebruik maken van de sterke punten van Nijmegen: de hoogopgeleide
bevolking, de top-kennisinstellingen, de innovatieve bedrijven, de
gunstige ligging zowel aan de Waal als tussen Randstad en het Duitse
achterland, de groene woonomgeving, het historische erfgoed en het
bruisende karakter van de stad met culturele activiteiten. Om het imago
van Nijmegen te verbeteren verlagen we de lokale lasten voor
bedrijven".
In 2005 hebben het rijk en de grote steden in Nederland een
overeenkomst gesloten over de verbetering van het ondernemersklimaat.
Het ministerie van Economische Zaken heeft de benchmark opgezet om
inzichtelijk te maken hoe ondernemers denken over het
ondernemingsklimaat in hun gemeente. Het onderzoek is behalve in 2009
twee keer eerder uitgevoerd, in 2005 en in 2007. Daarbij is gekeken
naar onder meer het aanbod van publieke diensten (zorg, welzijn,
onderwijs); de veiligheid in de bedrijfsomgeving; het lokale economisch
beleid; het ruimtelijk beleid; de dienstverlening en
vergunningverlening en het parkeer- en vervoerbeleid. Samen met deze
derde meting geven de resultaten een beeld van de ontwikkeling in de
afgelopen vier jaar. De benchmark geeft de resultaten ook per stad weer
zodat gemeenten een beeld krijgen van landelijke trends.
Meer informatie:
* Benchmark Ondernemersklimaat Nijmegen 2010
Gemeente Nijmegen