Gemeente Lopik

Besluiten Raadsvergadering Datum: 28 juni 2010 GEMEENTE
LOPIK
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht. P
Bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' vastgesteld
E
De raad heeft ingestemd met de Nota van zienswijzen en het bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' vastgesteld, conform de R voorgestelde wijzigingen. De indieners van de zienswijzen worden schriftelijk geïnformeerd over het raadsbesluit.

S Op 24 juni 2009 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over ingediende beroepschriften naar aanleiding van het besluit van Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Utrecht over de goedkeuring van het bestemmingsplan Landelijk Gebied. Met het bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' zijn B ook die onderdelen van het bestemmingsplan meegenomen waaraan GS destijds geen goedkeuring hebben verleend. Daarnaast zijn enkele ambtelijke wijzigingen opgenomen, die voortvloeien uit geconstateerde omissies in de voorschriften en op de plankaarten. E
Het ontwerpbestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' heeft van 31 december 2009 tot en met 10 februari 2010 ter inzage gelegen. Hierop zijn vijf zienswijzen ingediend, waarvan twee namens verschillende belanghebbenden. R Het college heeft de zienswijzen van commentaar voorzien en opgenomen in de Nota van zienswijzen.

De raad heeft ingestemd met de Nota van zienswijzen en het bestemmingsplan I `2e herziening Landelijk Gebied' vastgesteld conform de voorgestelde wijzigingen. De indieners van de zienswijzen worden schriftelijk geïnformeerd over het raadsbesluit.

C Rapport rekenkamercommissie `Subsidiebeleid in

de gemeente Lopik'

H De raad onderschrijft de in het rapport opgenomen conclusies en aanbevelingen en heeft het college opdracht gegeven de gedane T aanbevelingen te vertalen in het gemeentelijke subsidiebeleid.

Op verzoek van de raden van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater heeft de rekenkamercommissie Triangel het subsidiebeleid in de drie gemeenten onderzocht. De rekenkamercommissie heeft daarbij gebruik gemaakt van bureau KplusV. De subsidieverordening Welzijn is geëvalueerd en er is onderzoek Postbus 50 gedaan naar de subsidieverstrekking aan de bibliotheek en de Stichting 3410 CB LOPIK
Samenlevingsopbouw Lopik (SSL). Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl





Men is in het algemeen tevreden over het subsidiebeleid en dat er weinig klachten van aanvragers worden ontvangen. In de gemeente Lopik wordt onvoldoende verband gelegd tussen inhoudelijke beleidsdoelstellingen en het subsidiebeleid. In de subsidietoekenningen en beschikkingen komt niet goed tot uitdrukking dat de subsidieontvanger door het verrichten van activiteiten eraan meewerkt dat de beleidsdoelen van de raad tot stand komen.

De raad heeft een controlerende taak op hoofdlijnen, terwijl het college uitvoering geeft aan het subsidiebeleid. Daardoor heeft de raad beperkt zicht op de verstrekking van individuele subsidies.

Het productenboek van SSL biedt een goede basis om beleidskeuzes te maken.

De rekenkamercommissie beveelt aan de `beleidsgestuurde contactfinanciering' als houvast te gebruiken voor het inrichten van het subsidieproces. Daarnaast wordt aanbevolen met de subsidievragende organisaties een gesprek te houden, waarbij kan worden besproken hoe het verband tussen gemeentelijke beleidsdoelen en het resultaat van de te verrichten activiteiten kan worden versterkt. Daarbij kan tevens de tussentijdse informatie worden verbeterd.

Lokaal ouderenbeleid 2010-2013 vastgesteld

De raad heeft zeven beleidsprioriteiten vastgesteld en voor 2011 tot en met 2013 in totaal 3.200,- ter beschikking gesteld. Ook heeft de raad ingestemd met 30 uren ambtelijke capaciteit voor de coördinatie van de uitvoering van het ouderenbeleid. Na het eerste jaar zal de werking van de stuurgroep worden geëvalueerd. Aan het einde van de beleidsperiode vindt een interne evaluatie van het ouderenbeleid plaats.

Het college heeft een uitvoerige studie laten uitvoeren naar ouderen in de gemeente Lopik. Vervolgens is een concept lokaal ouderenbeleid 2010-2013 opgesteld samen met vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en vrijwilligersorganisaties, die zich inzetten voor het welzijn en de gezondheid van ouderen in de gemeente Lopik. Ook de Stichting Seniorenraad en de Wmo-raad zijn erbij betrokken.

In het Lokaal ouderenbeleid 2010-2013 worden zeven beleidsprioriteiten geselecteerd: verlichten van eenzaamheid onder ouderen, wonen en ouderen, verbeteren van infrastructuur voor ouderen, aandacht voor oudere mantel- zorgers, informatie over gemeentelijke financiële voorzieningen voor ouderen, toegang Wmo-loket voor ouderen en ouderen in een zorginstelling: verstevigen van contacten met de buitenwereld.

Begrotingsuitgangspunten 2011-2014 vastgesteld

De raad heeft de nota Begrotingsuitgangspunten 2011-2014 vastgesteld. Het college moet een concept programmabegroting 2011-2014 met bijbeho- rend dekkingsplan opstellen, gebaseerd op de geformuleerde begrotings- uitgangspunten. In deze programmabegroting moeten ombuigingsvoorstel- 2





len zijn opgenomen voor in totaal 2 miljoen structureel. Uit deze voorstellen zal de raad op 2 november 2010 keuzes maken voor in totaal 1 miljoen aan structurele bezuinigingen.

De gemeente streeft naar een duurzaam financieel evenwicht. Dit betekent dat in financieel opzicht niet alle wensen te realiseren zijn. Leges/heffingen dienen kostendekkend te zijn en met een eventuele verhoging van de gemeentelijke belastingen wordt terughoudend omgegaan.

Voor bestaand beleid en subsidieverstrekking wordt de nullijn gehanteerd. De lasten van bestaand beleid worden niet geïndexeerd. Van leveranciers van producten of diensten wordt verwacht dat zij goedkoper of hooguit tegen gelijke kosten als in 2010 leveren. Er wordt geen nieuw beleid ontwikkeld tenzij hiervoor oud beleid wordt ingeleverd.

In december 2009 heeft de gemeente Lopik samen met alle Utrechtse gemeenten de gemeenschappelijke regelingen verzocht vanaf 2011 vijf procent te bezuinigen ten opzichte van de begroting 2010.

De voorstellen voor de structurele bezuinigingen zijn gebaseerd op het bijstellen van ambities, het uitstellen of vertragen van huidig beleid en versobering van de personeelskosten. Wanneer dit onvoldoende blijkt, wordt onderzoek gedaan naar verlaging van het weerstandsvermogen en verlaagde rentetoerekening. Daarna zijn eventuele bezuinigen op bestaande voorzieningen aan de orde. Pas als deze stappen niet leiden tot het vereiste te bezuinigen bedrag, zal een eventuele lastenverhoging voor inwoners worden bekeken.

Met het vaststellen van de begrotingsuitgangspunten geeft de raad de benodigde richting aan het proces van opstellen van de concept programmabegroting 2011- 2014, die op 2 november 2010 door de raad zal worden behandeld.

Daarnaast heeft de gemeenteraad op 28 juni 2010 de volgende besluiten genomen:

Interne klachtencommissie opgeheven
De raad heeft de interne klachtencommissie opgeheven. De Algemene wet bestuursrecht voorziet in een verplichte regeling, waardoor de klachtencommissie overbodig is.

Verordening op de raadscommissie Lopik 2010 gewijzigd Raadscommissieleden die niet tevens raadsleden zijn, moeten vanaf heden ook de eed of de verklaring en belofte afleggen.

Benoeming medewerkster griffie/notulist
De raad heeft mevrouw N. Gathier benoemd tot medewerkster griffie/notulist met ingang van 16 augustus 2010.

Lopik, 29 juni 2010.