Besluiten Raadsvergadering
Datum: 28 juni 2010
GEMEENTE
LOPIK
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de
belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht.
P
Bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied'
vastgesteld
E
De raad heeft ingestemd met de Nota van zienswijzen en het
bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' vastgesteld, conform de
R voorgestelde wijzigingen. De indieners van de zienswijzen worden
schriftelijk geïnformeerd over het raadsbesluit.
S Op 24 juni 2009 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over ingediende
beroepschriften naar aanleiding van het besluit van Gedeputeerde Staten (GS)
van de provincie Utrecht over de goedkeuring van het bestemmingsplan
Landelijk Gebied. Met het bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' zijn
B ook die onderdelen van het bestemmingsplan meegenomen waaraan GS
destijds geen goedkeuring hebben verleend. Daarnaast zijn enkele ambtelijke
wijzigingen opgenomen, die voortvloeien uit geconstateerde omissies in de
voorschriften en op de plankaarten.
E
Het ontwerpbestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' heeft van
31 december 2009 tot en met 10 februari 2010 ter inzage gelegen. Hierop zijn vijf
zienswijzen ingediend, waarvan twee namens verschillende belanghebbenden.
R Het college heeft de zienswijzen van commentaar voorzien en opgenomen in de
Nota van zienswijzen.
De raad heeft ingestemd met de Nota van zienswijzen en het bestemmingsplan
I `2e herziening Landelijk Gebied' vastgesteld conform de voorgestelde wijzigingen.
De indieners van de zienswijzen worden schriftelijk geïnformeerd over het
raadsbesluit.
C Rapport rekenkamercommissie `Subsidiebeleid in
de gemeente Lopik'
H De raad onderschrijft de in het rapport opgenomen conclusies en
aanbevelingen en heeft het college opdracht gegeven de gedane
T aanbevelingen te vertalen in het gemeentelijke subsidiebeleid.
Op verzoek van de raden van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater
heeft de rekenkamercommissie Triangel het subsidiebeleid in de drie gemeenten
onderzocht. De rekenkamercommissie heeft daarbij gebruik gemaakt van bureau
KplusV. De subsidieverordening Welzijn is geëvalueerd en er is onderzoek
Postbus 50 gedaan naar de subsidieverstrekking aan de bibliotheek en de Stichting
3410 CB LOPIK
Samenlevingsopbouw Lopik (SSL).
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl
Men is in het algemeen tevreden over het subsidiebeleid en dat er weinig
klachten van aanvragers worden ontvangen. In de gemeente Lopik wordt
onvoldoende verband gelegd tussen inhoudelijke beleidsdoelstellingen en het
subsidiebeleid. In de subsidietoekenningen en beschikkingen komt niet goed tot
uitdrukking dat de subsidieontvanger door het verrichten van activiteiten eraan
meewerkt dat de beleidsdoelen van de raad tot stand komen.
De raad heeft een controlerende taak op hoofdlijnen, terwijl het college uitvoering
geeft aan het subsidiebeleid. Daardoor heeft de raad beperkt zicht op de
verstrekking van individuele subsidies.
Het productenboek van SSL biedt een goede basis om beleidskeuzes te maken.
De rekenkamercommissie beveelt aan de `beleidsgestuurde contactfinanciering'
als houvast te gebruiken voor het inrichten van het subsidieproces. Daarnaast
wordt aanbevolen met de subsidievragende organisaties een gesprek te houden,
waarbij kan worden besproken hoe het verband tussen gemeentelijke
beleidsdoelen en het resultaat van de te verrichten activiteiten kan worden
versterkt. Daarbij kan tevens de tussentijdse informatie worden verbeterd.
Lokaal ouderenbeleid 2010-2013 vastgesteld
De raad heeft zeven beleidsprioriteiten vastgesteld en voor 2011 tot en met
2013 in totaal 3.200,- ter beschikking gesteld. Ook heeft de raad
ingestemd met 30 uren ambtelijke capaciteit voor de coördinatie van de
uitvoering van het ouderenbeleid. Na het eerste jaar zal de werking van de
stuurgroep worden geëvalueerd. Aan het einde van de beleidsperiode vindt
een interne evaluatie van het ouderenbeleid plaats.
Het college heeft een uitvoerige studie laten uitvoeren naar ouderen in de
gemeente Lopik. Vervolgens is een concept lokaal ouderenbeleid 2010-2013
opgesteld samen met vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en
vrijwilligersorganisaties, die zich inzetten voor het welzijn en de gezondheid van
ouderen in de gemeente Lopik. Ook de Stichting Seniorenraad en de Wmo-raad
zijn erbij betrokken.
In het Lokaal ouderenbeleid 2010-2013 worden zeven beleidsprioriteiten
geselecteerd: verlichten van eenzaamheid onder ouderen, wonen en ouderen,
verbeteren van infrastructuur voor ouderen, aandacht voor oudere mantel-
zorgers, informatie over gemeentelijke financiële voorzieningen voor ouderen,
toegang Wmo-loket voor ouderen en ouderen in een zorginstelling: verstevigen
van contacten met de buitenwereld.
Begrotingsuitgangspunten 2011-2014 vastgesteld
De raad heeft de nota Begrotingsuitgangspunten 2011-2014 vastgesteld.
Het college moet een concept programmabegroting 2011-2014 met bijbeho-
rend dekkingsplan opstellen, gebaseerd op de geformuleerde begrotings-
uitgangspunten. In deze programmabegroting moeten ombuigingsvoorstel-
2
len zijn opgenomen voor in totaal 2 miljoen structureel. Uit deze
voorstellen zal de raad op 2 november 2010 keuzes maken voor in totaal 1
miljoen aan structurele bezuinigingen.
De gemeente streeft naar een duurzaam financieel evenwicht. Dit betekent dat in
financieel opzicht niet alle wensen te realiseren zijn. Leges/heffingen dienen
kostendekkend te zijn en met een eventuele verhoging van de gemeentelijke
belastingen wordt terughoudend omgegaan.
Voor bestaand beleid en subsidieverstrekking wordt de nullijn gehanteerd. De
lasten van bestaand beleid worden niet geïndexeerd. Van leveranciers van
producten of diensten wordt verwacht dat zij goedkoper of hooguit tegen gelijke
kosten als in 2010 leveren. Er wordt geen nieuw beleid ontwikkeld tenzij hiervoor
oud beleid wordt ingeleverd.
In december 2009 heeft de gemeente Lopik samen met alle Utrechtse
gemeenten de gemeenschappelijke regelingen verzocht vanaf 2011 vijf procent
te bezuinigen ten opzichte van de begroting 2010.
De voorstellen voor de structurele bezuinigingen zijn gebaseerd op het bijstellen
van ambities, het uitstellen of vertragen van huidig beleid en versobering van de
personeelskosten. Wanneer dit onvoldoende blijkt, wordt onderzoek gedaan naar
verlaging van het weerstandsvermogen en verlaagde rentetoerekening. Daarna
zijn eventuele bezuinigen op bestaande voorzieningen aan de orde. Pas als deze
stappen niet leiden tot het vereiste te bezuinigen bedrag, zal een eventuele
lastenverhoging voor inwoners worden bekeken.
Met het vaststellen van de begrotingsuitgangspunten geeft de raad de benodigde
richting aan het proces van opstellen van de concept programmabegroting 2011-
2014, die op 2 november 2010 door de raad zal worden behandeld.
Daarnaast heeft de gemeenteraad op 28 juni 2010 de volgende besluiten
genomen:
Interne klachtencommissie opgeheven
De raad heeft de interne klachtencommissie opgeheven. De Algemene wet
bestuursrecht voorziet in een verplichte regeling, waardoor de
klachtencommissie overbodig is.
Verordening op de raadscommissie Lopik 2010 gewijzigd
Raadscommissieleden die niet tevens raadsleden zijn, moeten vanaf heden ook
de eed of de verklaring en belofte afleggen.
Benoeming medewerkster griffie/notulist
De raad heeft mevrouw N. Gathier benoemd tot medewerkster griffie/notulist met
ingang van 16 augustus 2010.
Lopik, 29 juni 2010.
Gemeente Lopik