ProRail
Persbericht
29-06-2010
Brug over de Vecht per schip
Het transport van de ruim vijftig meter lange nieuwe spoorbrug âDe
Haandrikâ over de rivieren is begonnen. In de gemeente Hardenberg legt
ProRail een nieuwe spoorbrug over de Vecht aan bij Gramsbergen. Op dat
traject gaat het om het grootste kunstwerk. De stalen overspanning is
in Rheden volledig aan elkaar gelast en wordt nu naar de locatie
gevaren.
De levensduur van de oude spoorbrug over de Vecht bij Gramsbergen is na
circa tachtig jaar op het einde gekomen. ProRail heeft daarom besloten
een nieuwe brug te bouwen. Bouwbedrijf Strukton tekende voor het
ontwerp en de aanleg ervan. Gemeente Hardenberg en ProRail hadden beide
de wens een overspanning met een âstoerâ uiterlijk te bouwen, wat
resulteerde in het gebruik van vakwerk spanten en de kleur antraciet.
Specificaties
Met het slopen van de oude brug, verdwijnen ook de middenpeilers ervan
uit de Vecht. De doorstroming van de rivier wordt daarmee verbeterd. Op
verzoek van het waterschap worden de landhoofden ook nog enkele meters
verder uit elkaar geplaatst, om de rivier in natte periodes nog meer
ruimte te bieden. De brug weegt 645 ton, is zes meter hoog, 5,75 meter
breed en overspant in totaal 52,3 meter. De brug wordt voorzien van een
aluminium-zink coating, een voor ProRail relatief nieuwe techniek.
Route
Gisteren is de stalen constructie al buiten de fabriekshal gebracht en
op pontons in de Malburgerhaven in Arnhem gezet. Vandaag is de tocht
over het water begonnen. Eerst wordt via de IJssel richting Zutphen
gevaren. Vervolgens wordt een deel van de tocht via het Twenthekanaal
richting Hengelo en het Zijkanaal naar Almelo gedaan, om te eindigen
met de laatste kilometers over het Overijsselsch kanaal.en de Vecht. Op
1 juli wordt âDe Haandrikâ met enorme hijskranen van de pontons op de
oever gehesen. Verwachting is dat dit najaar de brug wordt ingevaren en
bevestigd tussen de beide landhoofden.