NVB woonwensenonderzoek `Huizenkopers in Profiel': Crisis nauwelijks effect
op verhuiswens
Voorburg, 29 juni 2010 - De impact van de crisis op de wens om te
verhuizen, is minder groot dan verwacht. Momenteel spelen 1,3 miljoen
huishoudens met de gedachte een andere woning te kopen. Dat zijn er
`slechts' 300.000 minder dan in 2008 toen er nog nauwelijks sprake van
een crisis was. Tegelijkertijd stellen zij uit onzekerheid de aanschaf
van een nieuwe woning nog wel uit. Dit blijkt uit het onderzoek
`Huizenkopers in profiel 2010' van NVB Vereniging voor ontwikkelaars &
bouwondernemers. Het periodieke onderzoek laat wel zien dat de
woningmarkt na de crisis ingrijpend zal veranderen en dat er qua
overheidsbeleid nog veel moet gebeuren.
In opdracht van NVB, enquêteert het onderzoeksinstituut van de TU Delft
periodiek ruim 2.000 mensen met een modaal of hoger inkomen met een
voorkeur voor een koopwoning naar hun verhuisgeneigdheid. De uitkomsten
van de recente enquête laten zien, dat die wens bij velen nog steeds
groot is. Maar liefst 1,3 miljoen mensen overwegen de aanschaf van een
andere woning. Dit betekent echter nog niet, dat ze dit in de praktijk
ook doen. Zo zegt 70 procent van de geënquêteerden vooral door zorgen
over de economie een daadwerkelijke verhuizing nog even uit te stellen.
Ook is er veel zorg over de houdbaarheid van de hypotheek-renteaftrek;
51% twijfelt om die reden er sterk aan om ook echt een huis te kopen.
`Huizenkopers in profiel' toont verder aan dat de verhuisgeneigdheid
bij de laagste inkomenscategorie van het onderzoek, dus rond modaal,
het sterkst is afgenomen. Deze groep maakt thans nog maar 29 procent
uit van de totale groep die een verhuizing naar een koophuis overweegt
tegen ruim 40 procent in 2008. Nu de lage en middeninkomens binnenkort
dreigen af te haken, dreigt de Nederlandse woningbouw een nieuwe klap
te krijgen. Immers juist het basissegment heeft de woningmarkt de
afgelopen maanden nog enigszins overeind gehouden. De hogere
inkomensgroepen willen nog wel steeds heel graag verhuizen, maar durven
de feitelijke stap nog steeds niet te zetten vanwege onzekerheden over
de economie, de eigen baan en de rente-aftrek. Ook moeten zij vaak
eerst nog hun eigen huis zien te verkopen. Hun wens hangt als het ware
boven de markt en zodra de crisis voorbij is, kan de woningmarkt weer
snel opveren.
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien, dat veranderingen in de
demografie een steeds grotere impact op de woningmarkt zullen krijgen.
Nederland vergrijst en vergroent en dat is terug te zien in de
woonwensen. Jongeren tot 35 jaar verhuizen maar eens in de drie jaar
terwijl bij een leeftijd van 50 jaar en ouder de gemiddelde woonduur
(de tijd dat men op één adres woont) bijna twintig jaar bedraagt. In
combinatie met een verder afnemend woningtekort moet dus alle zeilen
worden bijgezet om de nieuwbouwmarkt ook na de crisis op de been te
houden.
Op de huid van de klant ontwikkelen wordt dus voor alle partijen het
parool. Dus van zowel overheden, stedenbouwkundigen als marktpartijen.
In de ontwikkeling moet alles kloppen: het concept, het
stedenbouwkundige plan, de doelgroepenbenadering, de architectuur, de
ruimtebeleving, de voorzieningen en niet in de laatste plaats de
klantenbenadering zelf. Zo is het belangrijk dat de potentiële kopers
een goed gevoel hebben en tevens de mogelijkheid krijgen om een eigen
stempel op het huis te kunnen drukken. Kortom, maatwerk is het devies.
Heel belangrijk tenslotte is de locatie waar gebouwd wordt en het te
bouwen woningtype. De laatste jaren hebben de afgelopen kabinetten
vooral ingezet op bouwen in de steden, maar als één ding zeker is: de
gemiddelde Nederlander woont het liefst in een dorpse, suburbane
omgeving. Tegelijk mikken veel gemeenten op de bouw van appartementen,
terwijl bijna 90 procent de voorkeur geeft aan de woning met tuin. Het
Centraal Planbureau (CPB) heeft laatst een oproep gedaan om de
Nederlandse steden sterker te maken, maar dan moet er nog wel veel werk
verzet worden, want het verschil tussen overheidsambitie en woonwens
van de burger is niet eerder zo groot geweest als nu.
Hoezeer deze `confrontatie' tussen woonwensen en overheidsambitie thans
al aanwezig is, blijkt o.a. uit het feit dat de werkelijke verkoop van
nieuwe woningen in de grootstedelijke gebieden door de crisis veel
harder is ingezakt dan in de meer dorpse en kleinschaliger
woonlocaties.
Klik hier voor de samenvatting van het rapport
---
---
Uitgelicht
Woondossier
Dossier Kredietcrisis
NVB-jongerenplatform
NiKi.nl
Lente-akkoord
NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars