Europese Commissie lanceert campagne over passagiersrechten
29/06/2010 11:27
Europese Commissie
Dankzij een EU-wijde voorlichtingscampagne in 23 talen die vandaag door de Europese Commissie is gelanceerd, zullen passagiers gemakkelijker toegang krijgen tot informatie over de rechten die zij genieten wanneer zij met de trein of met het vliegtuig reizen. Hoewel de Commissie de afgelopen jaren wetgeving heeft ingevoerd om ervoor te zorgen dat vliegtuig- en treinpassagiers over de hele Europese Unie op dezelfde manier worden behandeld, zijn nog niet alle passagiers op de hoogte van hun rechten. Om dit te verhelpen, zullen vanaf vandaag, tijdig voor het begin van de vakantieperiode, in luchthavens en treinstations in alle lidstaten posters te zien zijn die reizigers op hun rechten wijzen. Reizigers zullen ook gratis folders en een speciaal ontworpen website in elk van de officiële talen van de Europese Unie kunnen raadplegen.
Vicevoorzitter Siim Kallas, bevoegd voor vervoer: "Terwijl miljoenen Europeanen zich opmaken voor een welverdiende zomervakantie, willen wij ervoor zorgen dat zij zo gemakkelijk mogelijk kunnen reizen, en dat ze daarbij weten dat ze rechten hebben en hoe ze steun kunnen krijgen wanneer ze deze rechten moeten opeisen. Er kan nooit te veel informatie zijn. We hopen dat we met de opvallende posters in luchthavens over heel Europa en de folders en online-informatie in alle EU-talen miljoenen passagiers kunnen bereiken die deze zomer en de komende maanden op reis gaan".
In het kader van de Your Passenger Rights At Hand-campagne is een website opgezet op het adres http://ec.europa.eu/passenger-rights. Reizigers kunnen er voor elk van de vervoerswijzen te weten komen wat hun rechten zijn. Op diverse locaties, van treinstations tot luchthavens, zullen ook folders en posters met uitleg over fundamentele rechten beschikbaar zijn. Al dit materiaal is verkrijgbaar in elk van de officiële talen van de EU, zodat iedereen in zijn eigen taal kan worden geïnformeerd.
Passagiersrechten bepalen waarop reizigers recht hebben als er tijdens hun reis iets fout gaat, bijvoorbeeld wanneer hun reis vertraging oploopt of afgelast wordt of wanneer hun bagage verloren of beschadigd raakt. Passagiersrechten garanderen ook gelijke behandeling voor reizigers met een handicap of met verminderde mobiliteit.
De Commissie werkt momenteel aan het uitbreiden van de passagiersrechten tot andere vervoerswijzen. Met name is zij met voorstellen gekomen voor passagiers die over zee of binnenwateren reizen en voor reizigers per autobus of touringcar. Afhankelijk van de wetgevingsontwikkelingen in het Europees Parlement en de Raad zouden deze voorstellen nog in de loop van dit jaar kunnen worden aangenomen.
Zodra dit gebeurt, zullen passagiers hiervan op de hoogte worden gebracht via de campagne, die over twee jaar loopt.
http://ec.europa.eu/passenger-rights