Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

"OV SAAL richt zich te veel op de Zuidas"

Kritiek ROVER op plannen Amsterdamse treinverbindingen De verkeerde oplossing wordt gekozen om het treinverkeer in de regio Amsterdam/ Schiphol/ Almere te verbeteren. Dit stelt ROVER in een notitie. Volgens de reizigersvereniging richt het project OV-SAAL zich te veel op een verbinding tussen Almere en Amsterdam-Zuid en wordt het belang van station Amsterdamse Centraal grof onderschat. ROVER vreest slechte gevolgen voor het Amsterdamse centrum en wil een studie naar een railverbinding tussen Amsterdam en Almere via IJburg.

Met de forse groei van Almere en de plannen voor een Metropoolregio Amsterdam heeft het kabinet EUR 1,35 miljard gereserveerd voor verbetering van het openbaar vervoer tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad (de SAAL-corridor). Het project OV SAAL onderzocht welke investeringen in de komende 10 jaar nodig zijn, zoals uitbreiding van de treindienst tussen Amsterdam en Almere via de Hollandse Brug. ROVER ziet de noodzaak in van uitbreiding van het treinverkeer in deze regio maar zet grote vraagtekens bij de voorgestelde oplossingen.

Volgens de nieuwe plannen stoppen Hoge Snelheidstreinen in de toekomst niet meer op het Centraal Station maar op Amsterdam-Zuid. Een onrealistische keuze die bovendien slecht kan uitpakken voor het Amsterdamse centrum, stelt ROVER. Daarbij verbaast het ROVER dat in de investeringen van OV-SAAL de aandacht verlegd is naar de Amsterdamse Zuidas. "Het is alsof het centrum van Amsterdam en het Centraal Station er niet meer toe doen", aldus ROVER. De reizigersvereniging ziet meer in een railverbinding vanaf Amsterdamse CS via IJburg naar Almere, maar deze optie is niet door OV-SAAL bestudeerd.

De kosten van het project waren oorspronkelijk geraamd op EUR700 miljoen maar liggen op dit moment al op het dubbele en voor de langere termijn is geen budget beschikbaar. Daarbij blijkt er in de toekomst slechts een beperkte uitbreiding van het treinverkeer mogelijk. Tot slot blijkt de kosten-batenanalyse bovendien negatief uit te pakken. "Je vraagt je af hoe deskundig deze plannenmakers zijn", concludeert ROVER, "en of er met de huidige plannen niet getwijfeld moet worden aan de ambitieuze woningbouwplannen van Almere, met een toename van inwoners is goede bereikbaarheid tenslotte een vereiste".