Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
"OV SAAL richt zich te veel op de Zuidas"
Kritiek ROVER op plannen Amsterdamse treinverbindingen
De verkeerde oplossing wordt gekozen om het treinverkeer in de regio
Amsterdam/ Schiphol/ Almere te verbeteren. Dit stelt ROVER in een
notitie. Volgens de reizigersvereniging richt het project OV-SAAL zich
te veel op een verbinding tussen Almere en Amsterdam-Zuid en wordt het
belang van station Amsterdamse Centraal grof onderschat. ROVER vreest
slechte gevolgen voor het Amsterdamse centrum en wil een studie naar
een railverbinding tussen Amsterdam en Almere via IJburg.
Met de forse groei van Almere en de plannen voor een Metropoolregio
Amsterdam heeft het kabinet EUR 1,35 miljard gereserveerd voor
verbetering van het openbaar vervoer tussen Schiphol, Amsterdam, Almere
en Lelystad (de SAAL-corridor). Het project OV SAAL onderzocht welke
investeringen in de komende 10 jaar nodig zijn, zoals uitbreiding van
de treindienst tussen Amsterdam en Almere via de Hollandse Brug. ROVER
ziet de noodzaak in van uitbreiding van het treinverkeer in deze regio
maar zet grote vraagtekens bij de voorgestelde oplossingen.
Volgens de nieuwe plannen stoppen Hoge Snelheidstreinen in de toekomst
niet meer op het Centraal Station maar op Amsterdam-Zuid. Een
onrealistische keuze die bovendien slecht kan uitpakken voor het
Amsterdamse centrum, stelt ROVER. Daarbij verbaast het ROVER dat in de
investeringen van OV-SAAL de aandacht verlegd is naar de Amsterdamse
Zuidas. "Het is alsof het centrum van Amsterdam en het Centraal Station
er niet meer toe doen", aldus ROVER. De reizigersvereniging ziet meer
in een railverbinding vanaf Amsterdamse CS via IJburg naar Almere, maar
deze optie is niet door OV-SAAL bestudeerd.
De kosten van het project waren oorspronkelijk geraamd op EUR700
miljoen maar liggen op dit moment al op het dubbele en voor de langere
termijn is geen budget beschikbaar. Daarbij blijkt er in de toekomst
slechts een beperkte uitbreiding van het treinverkeer mogelijk. Tot
slot blijkt de kosten-batenanalyse bovendien negatief uit te pakken.
"Je vraagt je af hoe deskundig deze plannenmakers zijn", concludeert
ROVER, "en of er met de huidige plannen niet getwijfeld moet worden aan
de ambitieuze woningbouwplannen van Almere, met een toename van
inwoners is goede bereikbaarheid tenslotte een vereiste".