Ingezonden persbericht
--- P E R S B E R I C H T ---
Gloednieuw: Glossy G L A S
Op 22 juni lanceerde het Nationaal Glasmuseum de gloednieuwe glossy G L A S, om de opening van het nieuwe museum extra te vieren. Het tijdschrift is uitgevoerd door hoofdredacteur Petra Boers en artdirector Suzanne Hertogs, het succesvolle duo achter de met zeven nationale en internationale prijzen bekroonde mook DUF en titels als Blaadje 4 en Springstof.
Gevuld met idealen
Glossy G L A S is een 120 pagina's tellend tijdschrift met één rode draad: glas. Is dat niet saai? Nee, want het tijdschrift belicht 'glas van alle kanten', zoals directeur van het Nationaal Glasmuseum Arnoud Odding het in zijn voorwoord zegt. G L A S biedt een voorproefje van wat de bezoeker in het nieuwe Nationaal Glasmuseum kan verwachten, maar is tegelijkertijd veel meer dan een museumcatalogus. In dat opzicht is het blad verwant aan Oog, het publiekstijdschrift van het Rijksmuseum. G L A S wil de schoonheid en geschiedenis van Nederlands glas toegankelijk maken voor nieuwe doelgroepen, en hen verleiden om een bezoek te brengen aan het vernieuwde museum. Thema van het eerste nummer is 'breekbare idealen'. Of er een tweede nummer volgt hangt af van verkoop en advertenties.
Copulerend parfumflesje
Glas, dat geheimzinnige mengsel van zand en soda blijkt zich te lenen voor vele verrassende invalshoeken. Een copulerend parfumflesje van modeontwerper Walter van Beirendonck geeft aanleiding te schrijven over de doorgedraaide modewereld. De glazen lingerie van kunstenaar Berend Strik over censuur en vrouwenrechten. Een bijzonder mengsel van socialistische en spirituele idealen komt aan bod in een portret van de legendarische Leerdamse glasmuseumdirecteur Cochius die het glaswerk uit zijn fabriek in de jaren twintig en dertig ermee vulde. Een associatief beeldverslag van jaren '50-glas uit de museumcollectie vertelt het verhaal van de optimistische opbouwidealen uit de naoorlogse tijd. In 'Vrouwen met het Virus' zien we een nieuwe generatie glasblazers: jong, bevlogen en dame. En de quiz 'Is dit glas?' confronteert de lezer met de vraag: wat is echt en wat nep?
Glossy G L A S kopen
De winkelprijs voor glossy G L A S is ¤ 6,95. In het Nationaal Glasmuseum is het tijdschrift verkrijgbaar voor het sterk gereduceerde tarief van ¤2,-. Daarnaast kan dit bijzondere tijdschrift besteld worden voor ¤10,- besteld via winkel@stichtingglas.nl of via de website www.nationaalglasmuseum.nl/winkel.