Gemeente Tilburg
Minder stoppen voor verkeerslichten
Groene golf op Baroniebaan en Bredaseweg
Op het traject Baroniebaan-Bredaseweg van de kruising met de Stroomlaan tot en met de
Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg zijn de verkeerslichten aan elkaar
gekoppeld. De verkeersregelinstallaties van drie van de zes kruisingen op dit traject
reageren op het verkeersaanbod. Vanaf een bepaalde verkeersdrukte wordt een groene golf
in werking gesteld, zodat het verkeer beter kan doorstromen. Het gaat om de kruisingen
Baroniebaan - Gilzerbaan, Baroniebaan - Bredaseweg en Bredaseweg - Warandelaan. De
komende weken evalueert de gemeente deze groene golf en stelt de werking zonodig bij.
Daarna worden de naastgelegen kruisingen eventueel toegevoegd aan de groene golf. De
totale projectkosten worden geschat op 175.000 euro.
Verwachte effect
Roel Lauwerier, wethouder Verkeer & vervoer legt uit: "Op dit traject rijdt veel verkeer dat
vanuit de Reeshof naar de A58 gaat en andersom. Juist voor dit doorgaande verkeer wordt
minder vertraging verwacht. De grote stroom verkeer kan vanaf nu dus sneller en met
minder stops over de Baroniebaan - Bredaseweg (door)rijden. De bereikbaarheid en
doorstroming verbeteren en de verkeersoverlast neemt af. Dit heeft ook een positief
milieueffect door minder uitstoot van schadelijke stoffen."
Komende jaren
In 2008 werd Tilburg verkozen tot beste verkeerslichtenstad van Nederland. Wethouder
Lauwerier: "De gemeente wil deze eer hoog houden en dat betekent blijven verbeteren. De
komende jaren gaan we investeren in extra groene golven op belangrijke wegen in de stad.
Van nu tot 2012 worden de ringbanen, Spoorlaan, Hart van Brabantlaan en mogelijk de
Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg voorzien van verbeterde op elkaar
afgestemde verkeerslichtenregelingen. Zo bevorderen we het leefklimaat en zijn
tegelijkertijd ook een betere gastheer voor de bezoekers aan onze stad."
Op Ringbaan-West, -Oost en -Zuid bestaan al groene golven. De werking kan echter
verbeterd worden door de verkeerslichten nog meer op het verkeersaanbod te laten
reageren. De doorstroming neemt dan toe.
---