Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CBL: Europees Parlement wil van boeren en tuinders ambtenaren maken
Vandaag stemt de landbouwcommissie van het Europees Parlement over het rapport Fair Revenues for Farmers, A better functioning food supply chain. José Bové is opsteller van het rapport en is tevens vice-voorzitter van de Landbouwcommissie van het Europees Parlement. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, ziet in het rapport veel bureaucratie opdoemen. De Landbouwcommissie wil namelijk verkoop onder kostprijs verbieden en een gedetailleerde prijzenmonitoring door de gehele voedselketen opzetten.
Door het economische proces aan vele strenge regels te binden draait de Landbouwcommissie volgens het CBL de marktwerking in de voedselketen terug. In plaats van boeren en tuinders te helpen, krijgen deze juist een enorme papieren rompslomp op hun bord. "Administratieve lasten zullen er toe leiden dat voedsel duurder wordt zonder dat de consument daar iets voor terug krijgt. Bovendien zal vermindering van marktwerking ook vermindering van innovatiekracht tot gevolg hebben. Het CBL vindt het dan ook onbegrijpelijk dat het belang van de consument totaal geen rol speelt in de afwegingen van de Brusselse parlementariërs," aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.
Een van de wensen van de Landbouwcommissie is om een verbod in te stellen op verkoop onder de kostprijs. Dit zou betekenen dat de supermarkt zijn eigen verkoopprijs niet zou mogen bepalen. De consumentenprijs zou dan door de fabrikant worden bepaald. In België is het verboden beneden de kostprijs te verkopen en daar is de prijs van levensmiddelen 30% hoger dan in Nederland. Bovendien is het onmogelijk voor de Brusselse bureaucraten om de kostprijs van de miljoenen boeren, tuinders, fabrikanten, vervoerders en verkooppunten te kennen en daarop te handhaven.
In het rapport wordt verder beweerd dat huismerken van supermarkten een negatief effect hebben op kleine producenten en innovatie belemmeren. Volgens het CBL is dit een dwaling van het Europese Parlement. Het tegendeel is waar. Huismerken doen kwalitatief niet onder voor A-merken en worden door de consument positief gewaardeerd. Het aandeel huismerken in de winkelwagen van de consument nadert de 25%. Huismerken herstellen de marktdominantie van A-merken en bieden kleinere lokale producenten de kans hun producten aan een breed publiek aan te bieden. Ook lopen huismerken voorop in innovatie. Op gebied van verpakkingen, maaltijdconcepten, gemaksproducten en duurzaamheid laten de huismerkproducten van verschillende supermarkten hun innovatieve kracht zien. Steeds vaker worden huismerken gekopieerd door A-merken.
Het CBL roept boeren, tuinders, fabrikanten en ook politici op om te stoppen met zwarte-pieten en samen te werken in de keten. Alleen zo kan de consument optimaal bediend worden en verleidt tot het kopen van mooie, lekkere, gezonde en duurzame producten. Door met samenwerking waarde toe te voegen voor de consument profiteren alle partijen.
Begin 2010 heeft het CBL de brochure "Over tevreden consumenten, de rol van supermarkten", aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hierin geeft het CBL haar visie op de werking van de levensmiddelenketen en de rol van supermarkten hierin. De publicatie plaatst de discussies over de vermeende marktmacht, marges en de verwijten aan het adres van supermarkten over hoge winsten in een juist perspectief.