Centraal Bureau Levensmiddelen
Foto's evenementen
CBL: Europees Parlement wil van boeren en tuinders ambtenaren maken
28 juni stemt de landbouwcommissie van het Europees Parlement over het
rapport Fair Revenues for Farmers, A better functioning food supply
chain. José Bové is opsteller van het rapport en is tevens
vice-voorzitter van de Landbouwcommissie van het Europees Parlement.
Het CBL ziet in het rapport veel bureaucratie opdoemen. De
Landbouwcommissie wil namelijk verkoop onder kostprijs verbieden en een
gedetailleerde prijzenmonitoring door de gehele voedselketen opzetten.
Door het economische proces aan vele strenge regels te binden draait de
Landbouwcommissie volgens het CBL de marktwerking in de voedselketen
terug. In plaats van boeren en tuinders te helpen, krijgen deze juist
een enorme papieren rompslomp op hun bord. âAdministratieve lasten
zullen er toe leiden dat voedsel duurder wordt zonder dat de consument
daar iets voor terug krijgt. Bovendien zal vermindering van
marktwerking ook vermindering van innovatiekracht tot gevolg hebben.
Het CBL vindt het dan ook onbegrijpelijk dat het belang van de
consument totaal geen rol speelt in de afwegingen van de Brusselse
parlementariërs,â aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en
Kwaliteit van het CBL.
Een van de wensen van de Landbouwcommissie is om een verbod in te
stellen op verkoop onder de kostprijs. Dit zou betekenen dat de
supermarkt zijn eigen verkoopprijs niet zou mogen bepalen. De
consumentenprijs zou dan door de fabrikant worden bepaald. In België
is het verboden beneden de kostprijs te verkopen en daar is de prijs
van levensmiddelen 30% hoger dan in Nederland. Bovendien is het
onmogelijk voor de Brusselse bureaucraten om de kostprijs van de
miljoenen boeren, tuinders, fabrikanten, vervoerders en verkooppunten
te kennen en daarop te handhaven.
In het rapport wordt verder beweerd dat huismerken van supermarkten een
negatief effect hebben op kleine producenten en innovatie belemmeren.
Volgens het CBL is dit een dwaling van het Europese Parlement. Het
tegendeel is waar. Huismerken doen kwalitatief niet onder voor A-merken
en worden door de consument positief gewaardeerd. Het aandeel
huismerken in de winkelwagen van de consument nadert de 25%. Huismerken
herstellen de marktdominantie van A-merken en bieden kleinere lokale
producenten de kans hun producten aan een breed publiek aan te bieden.
Ook lopen huismerken voorop in innovatie. Op gebied van verpakkingen,
maaltijdconcepten, gemaksproducten en duurzaamheid laten de
huismerkproducten van verschillende supermarkten hun innovatieve kracht
zien. Steeds vaker worden huismerken gekopieerd door A-merken.
Het CBL roept boeren, tuinders, fabrikanten en ook politici op om te
stoppen met zwarte-pieten en samen te werken in de keten. Alleen zo kan
de consument optimaal bediend worden en verleidt tot het kopen van
mooie, lekkere, gezonde en duurzame producten. Door met samenwerking
waarde toe te voegen voor de consument profiteren alle partijen.
Begin 2010 heeft het CBL de brochure "Over tevreden consumenten, de rol
van supermarkten", aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit. Hierin geeft het CBL haar visie op de
werking van de levensmiddelenketen en de rol van supermarkten hierin.
De publicatie plaatst de discussies over de vermeende marktmacht,
marges en de verwijten aan het adres van supermarkten over hoge winsten
in een juist perspectief.