Rijksoverheid
Datum 28 juni 2010
Betreft Overzicht maatregelen zorg
Geachte voorzitter,
In de procedurevergadering van 23 juni 2010 heeft uw Kamer gevraagd een
overzicht te verschaffen, waarin per voorgestelde maatregel het voorziene bedrag
is vermeld, alsmede een aanduiding per wanneer de maatregel van kracht dient te
zijn.
Om te beginnen wil ik een korte toelichting geven op de omvang van de
budgettaire problematiek die ik in de Eerste Suppletore Wet voor 2010 heb
gemeld. Deze problematiek van circa 1,4 miljard, waarvoor nog maatregelen
getroffen moeten worden, heeft een structureel karakter. De cijfers uit het
onderstaand overzicht zijn conform de Eerste Suppletore Wet. Deze cijfers worden
thans geactualiseerd op basis van nieuwe gegevens van de NZa en het CVZ.
Om de structurele overschrijding te compenseren worden maatregelen
voorgesteld. Voor een aantal maatregelen geldt een wettelijke voorhangprocedure
op basis van artikel 124 van de Zorgverzekeringswet. Deze wettelijke
voorhangprocedure heeft echter niet op alle maatregelen betrekking. Een
overzicht van alle maatregelen wordt met u gecommuniceerd op Prinsjesdag met
de VWS-begroting 2011.
De overschrijding is als volgt opgebouwd:
Bedragen x 1 mln
Omschrijving 2010 e.v.
1 Medisch specialisten 349*
2 Ziekenhuizen 241
3 ZBC's 132
4 Huisartsen 30
5 Fysiotherapie 47
6 Tandheelkunde 99
7 Paramedische zorg 16
8 Eerstelijnspsychologie 67
9 Curatieve Zorg - Overig 35
10 Capaciteitsgroei AWBZ 423
11 AWBZ - Overig 15
12 PGB 120
13 Overig Nominaal -83
Totaal 1491
* Ten aanzien van de overschrijding bij de medisch specialisten is reeds voor 137 mln aan
maatregelen afgesproken. In de Eerste Suppletore Wet is deze maatregel los gepresenteerd
van de reeks `actualisatie zorguitgaven'. Het hier voorgestelde pakket aan maatregelen sluit
echter aan op de overschrijding waarvoor nog geen maatregelen zijn afgesproken.
Medisch Specialisten/Ziekenhuizen/ZBC's
De overschrijdingen zijn gebaseerd op nieuwe inzichten zoals die van het College
voor Zorgverzekeraars (CVZ) en Nederlandse zorgautoriteit (NZa) zijn ontvangen.
Overschrijdingen kunnen samenhangen met onjuiste tarifering en/of normtijden
bij bijvoorbeeld de medisch specialisten maar ook een toegenomen volume en
productie.
Huisartsen
De overschrijding bij de huisartsen wordt waarschijnlijk verklaard uit een stijging
van het aantal consulten voor avond- nacht en weekenddiensten. Daarnaast is
sprake van een besparingsverlies op maatregelen die vorig jaar genomen zijn.
Fysiotherapie
De overschrijding is een gevolg van een toenemend gebruik. Daarnaast lijken de
kosten per patiënt toe te nemen.
Tandheelkunde
Op basis van CVZ-cijfers is sprake van een overschrijding bij de tandheelkundige
zorg. Mogelijke oorzaken zijn een toename van de uitgaven bij volwassenen voor
implantaatgedragen protheses. Daarnaast speelt mogelijk een toename van de
uitgaven voor mondzorg aan jeugdige verzekerden. Ook de tandheelkundige
specialistische zorg laat een sterke stijging van de uitgaven zien.
Paramedische Zorg
Hieronder is naast ergotherapie en logopedie ook de overschrijding bij diëtiek
gezet ( 6 miljoen). Overschrijding is onder meer een gevolg van een grotere
groei van de zorgvraag naar paramedische zorg dan geraamd.
Eerstelijnspsychologie
Op basis van CVZ-cijfers is sprake van een overschrijding. Mogelijk hangt dit
samen met toenemend gebruik.
Curatieve zorg Overig
Hieronder valt een aantal kleine posten met mee- en tegenvallers, waaronder een
kleine meevaller ziekenvervoer ( 4 miljoen).
Capaciteitsgroei AWBZ
Deze uitgavengroei komt voornamelijk doordat intramurale capaciteit in de AWBZ
in 2008 en 2009 harder is gegroeid dan geraamd.
AWBZ Overig
Dit betreft een aantal posten van mee- en tegenvallers binnen de AWBZ,
waaronder een tegenvaller bij de Bovenbudgettaire Vergoedingen ( 21 miljoen)
door een toename van het gebruik van hulpmiddelen door bewoners van AWBZ-
instellingen.
PGB
De overschrijding is een gevolg van een onvoorziene toename van het aantal
budgethouders met een PGB. Deze overschrijding staat vermeld in de Eerste
Suppletore Wet 2010 van VWS. Vrijdag 25 juni heb ik de Kamer per brief
(kenmerk DLZ/SFI-U-3006695) geïnformeerd over een forse verwachte
overschrijding van het subsidieplafond in 2010, zelfs na ophoging ervan, en de
daarom voorgenomen handhaving van het subsidieplafond.
Overig Nominaal
Deze post betreft technische financieringschuif.
Ten behoeve van de geconstateerde overschrijding van circa 1,4 miljard wil ik
een aantal maatregelen treffen. De hieronder genoemde maatregelen moeten
allen per 1 januari 2011 van kracht zijn. Deze maatregelen kunnen ruwweg in vier
categorieën worden geplaatst:
1. Ten eerste wil ik door het verlagen van budgetten, tarieven en
contracteerruimte zorgen dat de sectoren, waar de overschrijdingen zich ook
voordoen, binnen de budgettaire kaders blijven. Over deze maatregelen wordt
uw Kamer zo spoedig mogelijk door mij ingelicht. Deze maatregelen moeten
leiden tot een besparing van bijna 900 miljoen.
2. Ten tweede is het onvermijdelijk dat mensen voor bepaalde vormen van zorg
een eigen bijdrage gaan betalen. Dat gebeurt bij de paramedische zorg,
omdat mensen daar steeds meer gebruik van maken. Voor logopedie,
ergotherapie en dieetadvisering komt er een eigen bijdrage van 10 euro per
behandeling. Voor fysiotherapie en oefentherapie komen meer behandelingen
voor eigen rekening van de patiënt: nu nog negen, straks twaalf. Deze
maatregelen leveren een besparing op van in totaal 60 miljoen. Bij deze
vormen van zorg vinden grote overschrijdingen plaats. Sturen op prijs
(kostprijzen vastgesteld door de NZa) en volume (budgettering) zijn hier
buitengewoon lastig, terwijl tegelijkertijd sturen op indicatiestelling moeilijk is,
omdat diagnose en behandeling minder eenduidig zijn en bovendien in één
hand liggen.
Tegen die achtergrond wordt ook de eigen bijdrage voor de geestelijke
gezondheidszorg uitgebreid. Tot nu toe gold al wel een eigen bijdrage voor de
zogenaamde psychologische zorg eerste lijn, maar nog niet voor de duurdere
tweede lijn. Hiervoor wordt in 2011 een eigen bijdrage van 175 euro per
behandeling (van maximaal een jaar) ingevoerd. Voor goedkopere
behandelingen geldt een lagere eigen bijdrage van 80 euro. De prikkel om te
snel naar de tweede lijn door te verwijzen, omdat daar nu geen eigen bijdrage
geldt, wordt zo weggenomen en bespaart 110 miljoen.
Verder gaan mensen die in een instelling voor langdurige zorg verblijven een
minimale eigen bijdrage van 400 euro per maand betalen. Nu betalen nog
ruim 30.000 mensen een lagere eigen bijdrage om de kosten van verblijf (kost
en inwoning) te dekken. Deze minimale eigen bijdrage is niet hoger dan de
bijdrage zoals die nu geldt voor mensen met een inkomen op sociaal
minimum. Dit bespaart 80 miljoen.
In lijn met het pakketadvies van het College voor zorgverzekeringen wordt
vanaf 2011 een aantal maatregelen genomen dat in totaal 173 miljoen
bespaart. Anti-conceptiemiddelen verdwijnen uit het basispakket ( 32
miljoen). Hiervoor worden meisjes en vrouwen jonger dan 21 jaar
uitgezonderd. De mondzorg voor 18-21-jarigen verdwijnt uit het basispakket
( 100 miljoen). Verder is besloten om hulpmiddelen waaronder de rollator,
krukken en looprekken uit het basispakket te halen ( 21 miljoen). Tenslotte
mogen antidepressiva slechts in beperkte mate worden voorgeschreven ( 20
miljoen).
Deze maatregelen behelzen een wijziging van Besluit zorgverzekering, het
Besluit uitbreiding en beperking werkingssfeer WMG, het Besluit
zorgaanspaken AWBZ, het Zorgindicatiebesluit en het Bijdragebesluit zorg.
Deze maatregelen lopen daarom via een wettelijk voorgeschreven
voorhangprocedure, waarover de Kamer vorige week is ingelicht en waarover
U in het AO van 29 juni met mij van gedachten wilt wisselen. Deze
maatregelen leveren een besparing op van circa 430 miljoen vanaf 2011.
Alle maatregelen treden per 1 januari 2011 in werking.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de maatregelen die in
mijn brief aan uw Kamer van afgelopen maandag zijn aangekondigd (Z-
3006968). Daarvan geldt voor een aantal maatregelen een wettelijke
voorhangprocedure (V). Deze maatregelen en enkele andere maatregelen
worden bekrachtigd per AMvB. Ter completering wil ik u ook de maatregelen
voorleggen die in het AMvB genoemd staan, maar via een ministeriële regeling
worden getroffen. Voor een nadere toelichting verwijs ik u naar de Nota van
toelichting bij de AMvB.
Maatregelen AMvB
Omschrijving Bedrag x 1 mln
1. Tweedelijns-GGZ: invoering eigen bijdrage (V) 110
2. Fysiotherapie: eigen betaling eerste 12 behandelingen (V) 30
3. Logopedie: invoeren eigen bijdrage (V) 25
4. Ergotherapie: invoeren eigen bijdrage (V) 2
5. Diëtiek: invoeren eigen bijdrage (V) 3
6. Pakketmaatregel tandheelkunde (V) 100
7. Pakketmaatregel extracties door medisch specialist (V) 5
8. Pakketuitbreiding bekkenfysiotherapie 2
9. Ophoging minimale eigen bijdrage intramurale AWBZ 80
Overige maatregelen via ministeriële regeling
Omschrijving Bedrag x 1 mln
1. Verlagen leeftijdsgrens anticonceptiva 32
2. Pakketmaatregel mobiliteitshulpen 21
3. Beperkt vergoeden antidepressiva 20
3. Om de overschrijdingen bij de subsidieregeling PGB te beheersen wil ik daar
maatregelen treffen. Met mijn brief van vrijdag 25 juni (kenmerk DLZ/SFI-U-
3006695) heb ik aangekondigd het subsidieplafond pgb's per 1 juli a.s. te
handhaven teneinde de uiteindelijke overschrijding in 2010 nog enigszins te
redresseren.
4. Ten slotte wordt ruim 100 miljoen euro bespaard door de zorg te verbeteren.
Zo kan met werken volgens zorgstandaarden (nauwkeurig omschreven
afspraken over de behandeling) 40 miljoen euro bespaard worden, door
veiliger te werken in ziekenhuizen circa 15 miljoen euro en door de
zogenaamde "stepped care" circa 30 miljoen euro. Stepped care betekent
letterlijk stapsgewijze zorg, dat wil zeggen onnodige operaties zoveel mogelijk
voorkomen door eerst naar lichtere behandelmethoden te zoeken. Een
voorbeeld hiervan is het uitstellen van dotterbehandelingen zolang hartfalen
goed te behandelen is met medicijnen. Het is de eerste aanzet tot een
kwaliteitsbeleid dat niet alleen onnodige schade bij mensen voorkomt (minder
verwijzingen naar de IC bijvoorbeeld), maar in het verlengde daarvan
kosten bespaart.
Over de te treffen doelmatigheidsmaatregelen wordt uw Kamer geïnformeerd
op Prinsjesdag, wanneer ik mijn begroting aanbied.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink