CNV Onderwijs
28 juni 2010
Onderwijsorganisatie willen alle talent uit kinderen halen
Categorie: Nieuws CNV Onderwijs, Basisonderwijs, Speciaal onderwijs
Het primair onderwijs speelt een cruciale rol bij het realiseren van de
Nederlandse kennisambitie; het primair onderwijs is het fundament van
ons onderwijs. De onderwijsresultaten moeten voor alle leerlingen in
het basisonderwijs op een hoger plan worden gebracht, te beginnen bij
de reken- en taalvaardigheid. Het onderwijs moet er op gericht zijn om
alle talent uit kinderen halen. Dat schrijven sociale partners in het
onderwijs, waaronder CNV Onderwijs vandaag in een brief aan de
informateur
In de verkiezingsprogramma's van alle politieke partijen is één ding
helder: niet bezuinigingen op het onderwijs, maar investeren.
Investeren in onderwijs is investeren in de toekomst. De Tweede Kamer
heeft unaniem de ambitie uitgesproken om Nederland tot de top 5 van
kenniseconomieën van de wereld te laten behoren. CNV Onderwijs en
anderen ondersteunen deze ambitie van harte. Zij bepleiten
professionalisering op alle niveaus (leraar, schoolleiding en
schoolbestuur) en vragen van het volgend kabinet om een helder
langetermijnperspectief in de vorm van een meerjarige
professionaliseringsagenda inclusief een 10-jaren investeringsplan.
Deze zogeheten Professionaliseringsagenda 2010- 2020 bestaat uit de
volgende onderdelen:
Een robuust nascholingsprogramma: alle leraren en schoolleiders (ca.
180.000 personen) krijgen de mogelijkheid om een intensief
nascholingsprogramma te volgen, zowel individueel als in teamverband.
Deze nascholing is niet vrijblijvend en heeft een post-hbo- of
academisch niveau. Alle leraren en schoolleiders worden opgenomen in
een register, waarin hun bevoegdheid en bekwaamheid worden aangetekend.
Meer academisch geschoolde leraren: voor professionalisering van de
arbeidsorganisatie is het van belang dat het aantal academici en
masteropgeleiden in het primair onderwijs toeneemt. Zij kunnen een
belangrijke bijdrage leveren aan versterking van
de opbrengstgerichtheid en de verankering van onderzoeks- en
ontwikkelfunctie in de school.
Professionalisering schoolleiders en schoolbesturen: schoolbesturen en
schoolleiders moeten in staat zijn om een uitdagend en opbrengstgericht
werkklimaat te creëren voor het personeel (leraren én ondersteunend
personeel). De schoolleiding moet op een transparante en toegankelijke
manier (publieke) verantwoording afleggen over de besteding van
middelen en de geleverde prestaties.
---